Tuulikki Pietilä (1917–2009)
Taidegraafikko, professori
Teos 1
Teos 2
”Olen vesimiehen merkeissä syntynyt, monen toiminnan ihminen,
itsepäinen ja itsenäinen.”
H.S. 8.2.1967.
Tuulikki
Pietilä oli toisen maailmansodan jälkeisen ajan keskeisiä suomalaisia
graafikkoja. Hänen poikkeuksellisen laaja tuotantonsa käsittää vuodesta
1933 lähtien yli 1 400 teosta. Hän oli teknisesti monipuolinen
taiteilija, joka sovelsi tuotannossaan useita eri tyylilajeja.
Uteliaisuus ja kokeilunhalu olivat olennainen osa Pietilän
taiteilijapersoonaa. Hän toimi myös aktiivisesti
taiteilijajärjestöissä, Taiteilijaseurassa ja Taidegraafikoiden
liitossa. Hän oli vaikuttaja, jonka mielipiteissä ja kannanotoissa oli
painoa. Hän osallistui lukemattomiin näyttelyihin niin kotimaassa kuin
ulkomaillakin ja sai useita kunniamerkkejä ja palkintoja. Pro
Finlandialla hänet palkittiin vuonna 1963.
Tuulikki
Ida Helmi Pietilä syntyi Seattlessa Yhdysvalloissa vuonna 1917. Hänen
vanhempiensa, Fransin ja Idan (o.s. Lehtinen) ammatiksi on merkitty
talonomistaja. Perhe muutti Suomeen ja asettui Turkuun Tuulikin ollessa
kolmivuotias.
Piirustusta Tuulikki rakasti jo koulutyttönä.
Taiteellinen lahjakkuus oli sukuperintöä: äidin suvussa oli lahjakkaita
kutojia ja raanuntekijöitä, arkkitehtejä ja laivanpiirtäjiä, isä taas
rakensi huviloita ja myös hänen suvussaan oli musiikinharrastajia ja
piirtimenkäyttäjiä. Tuulikin Reima-velikin tuli tunnetuksi arkkitehtinä.
Tuulikki Pietilä aloitti grafiikan opiskelun Turun taideyhdistyksen
piirustuskoulussa vuonna 1933.
Vuosikymmenen
lopulla hän muutti Helsinkiin, jossa jatkoi opintojaan Suomen
taideyhdistyksen piirustuskoulussa neljän vuoden ajan.
Sota katkaisi nuoren taiteilijan
opinnot ja hän palveli kolme vuotta Itä-Karjalan rintamalla
valistusosastolla. Työn ohessa hän ehti perustaa sinne ateljeen ja
piirsi ja teki grafiikkaa. Sodan jälkeen Pietilä lähti Ruotsiin
Halmstadiin, jossa hän huolehti suomalaisista sotalapsista. Hän jatkoi
siellä myös taiteellista työskentelyään ennen kuin palasi opintojen
pariin.
Pietilä
opiskeli pitkään ulkomailla, Tukholman kuninkaallisessa
taideakatemiassa 1945–1949 sekä seuraavien neljän vuoden aikana
lukuisissa eri taidekouluissa Pariisissa. Atelier Louis
Calevaert-Brunissa hän toimi myös grafiikan opettajana viimeisenä
Ranskan-vuotenaan. Kun hän palasi Suomeen, hänellä olikin takanaan
poikkeuksellisen laajat ja monipuoliset grafiikan opinnot. Viiden
vuoden oleskelu Pariisissa toi mukanaan myös värit hänen grafiikkaansa.
Suomeen
palattuaan Tuulikki Pietilä hallitsikin niin syvä-, koho- kuin
laakapainon eri tekotavat ja käytti valtaosaa grafiikan eri
menetelmistä töissään. Jo vuonna 1951, kun Pietilä oli järjestänyt
yksityisnäyttelyn Bäcksbackalla, Taide-lehdessä kirjoitettiin hänen
kehittyneen erilaisten tekotapojen hallitsijana entistäkin varmemmaksi.
Teknisen monipuolisuutensa
lisäksi
Pietilä sovelsi töissään myös useita eri tyylilajeja realismista
kubismiin ja abstraktiin taiteeseen. Kubistisesti tyylittelevän
ilmaisutavan Jacques Villonin ja Roger de la Fresnayen malliin Pietilä
omaksui Pariisin vuosinaan. Suoralinjaisissa viivastoryhmissä ja
harkituissa kompositioissa noudatettiin kultaista leikkausta ja muita
sommittelusääntöjä. Tämäntapaisista teoksista rikasmuotoisimpia
esimerkkejä ovat kuivaneulatyöt Välimeren kaupunki II (1950) ja Tour de
France (1951), joka on yksi Pietilän tunnetuimpia grafiikan lehtiä.
Sekä Villon että de la Fresnaye kuuluivat Section d’Or -
kultainen leikkaus - nimellä tunnettuun taiteilijaryhmään, joka oli
aktiivisimmillaan 1912–1914. Sota merkitsi käytännössä loppua
ennestäänkin löyhän ryhmittymän yhteistoiminnalle. Nimen oli tarkoitus
erottaa ryhmä ahtaimmista kubismin merkityksistä.
(Ks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Section_d'Or).
Myös
värien käyttö jäi osaksi Pietilän grafiikkaa viiden Pariisin-vuoden
aikana. Värit yleistyivät muutoinkin suomalaisessa taidegrafiikassa,
muun muassa Viiva ja Väri -näyttelyiden (1951 ja 1955) ansiosta.
Pietilän ensimmäisissä värilitografioissa oli kahdesta kuuteen väriä,
mutta vuosikymmenen lopulla hän siirtyi väripuupiirroksiin ja
serigrafioihin, joissa saattoi olla jopa 12 eri väriä.
Erilaisten
tekniikkojen käyttö ja tyylilliset vaihtelut ilmensivät yhtä olennaista
puolta Tuulikki Pietilän taiteilijapersoonassa: uteliaisuutta ja
kokeilunhalua. Sama piirre näkyy myös kuva-aiheiden moninaisuudessa.
Hän teki sekä kaupunkinäkymiä että luonnonmaisemia, erilaisia henkilö-
ja työaiheita sekä jonkin verran muotokuvia ja muutamia asetelmia.
Useat kaupunkinäkymät olivat peräisin Pietilän runsailta
ulkomaanmatkoilta ja saaristomaisemat puolestaan tulivat kuvaan mukaan
varsinkin vuodesta 1956 lähtien, jolloin hän hankki yhdessä läheisen
ystävänsä ja elämänkumppaninsa Tove Janssonin kanssa saaren Pellingistä.
”Olen viettänyt parikymmentä kesää ulkosaaristossa, mutta
nyt vasta repes, tajusin sen maiseman”, taiteilija naurahti
60-vuotishaastattelussaan, ”tein lyhyessä ajassa yli kaksisataa
luonnosta.” Niiden tuloksena syntyi 30 akvatintaa.
Pitkäaikainen
ystävyys Tove Janssonin kanssa johti Tuulikki Pietilän myös
muumihahmojen pariin. Muumimaailman reipas Tuutikki on saanut piirteitä
juuri Pietilästä. Taiteilijan kiinnostus kuvanveistoa kohtaan oli
yhtenä lähtökohtana sadoille hänen muovailemilleen muumifiguureille.
Lisäksi hän rakensi yhdessä Tove Janssonin sekä Pentti Eistolan kanssa
suuren muumitalon, joka on ollut figuurien ohella näytteillä monissa
Euroopan maissa.
Oma
merkityksensä Tuulikki Pietilällä oli myös nuoremman graafikkopolven
kouluttajana, sillä hän toimi Suomen Taideakatemian koulun grafiikan
opettajana 1956–1960. Opettajana hän oli innostava ja kokeileva. Hän
otti opetusohjelmaan serigrafian ja puukaiverruksen sekä painotti
värigrafiikan osuutta opetuksessa. Pietilä kirjoitti myös
Metalligrafiikka-kirjan (1978) ja osallistui Puupiirros-kirjan (1982)
tekemiseen yhdessä Vilho Askolan ja Erkki Hervon kanssa artikkelillaan
puukaiverruksesta.
”Graafikoksi
synnytään, maalariksi opitaan”, Pietilä tuumi 50-vuotishaastattelussaan
1967. ”Ensiksi ovat taiteilijalla aina koiravuodet, opiskeluaika,
sitten osaamisen aika ja lopulta ongelma mitä tehdään ja miten tehdään.
Hyvä pohja on oltava joka taiteen linjalla, kun lähdetään rakentamaan
eteenpäin.”
H.S. 8.2.1967.
Tuulikki Pietilä oli myös
aktiivinen järjestöihminen ja hoiti lukuisia taiteen alan
luottamustoimia. Pro Finlandialla hänet palkittiin vuonna 1963;
merkittäviä palkintoja olivat myös Pariisin kaupungin hopeamitali
(1966) ja Accademia Internazionalen hopeamitali (Italia 1970). Hän
voitti teoksillaan myös monia palkintoja erilaisissa grafiikan
kilpailuissa ja sai professorin arvonimen vuonna 1982. Myöhäisinä
vuosinaan hän oli aina valmis tukemaan nuorempia kollegoitaan ja
seurasi kiinnostuneena taidegrafiikan kehitystä.
Lähteet:
Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun
taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.
Anttonen, Erkki
Suomen kansallisbiografia. Artikkeli julkaistu 2006.
www.kansallisbiografia.fi
Kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=1108
Krohn, Inari
Tuutikin esikuva etsi rohkeasti uutta
H.S. 21.3.2009.
S.S.
Näyttelykatsaus. Tammi-helmikuussa 1951.
Taide 2/1951.
Suomen kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=1108
Valkonen, Markku
Tuulikki Pietilä 60 vuotta tänään. ”Painan töitä enemmän kuin koskaan”.
H.S. 18.2.1977.
Värigrafiikka erityisen mielenkiinnon kohteena
H.S. 18.2.1967.