Reino Harsti (1900–1979)
Taidegraafikko, taidemaalari, grafiikan opettaja
Teos 1
Teos 2
Teos 3
Teos 4
Reino
Harsti oli yksi maamme keskeisistä metalligraafikoista erityisesti
maailmansotien välisenä aikana. Hän aloitti grafiikan tekemisen
1920-luvun alussa ja teki viimeiset teoksensa 1970-luvun jälkipuolella.
Kaiken kaikkiaan hänen tuotantonsa käsittää yli 170 teosta. Harsti
toimi pitkään Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulun ja
Taideteollisuuskeskuskoulun grafiikan opettajana, joten hänellä on
ollut tärkeä merkitys myös toisen maailmansodan jälkeen uransa luoneen
graafikkopolven kouluttajana.
Reino Aksel Henriksson syntyi
tammikuussa 1900 Uudessakaupungissa Alina (o.s. Jansson) ja
merikapteeni Aksel Henrikssonin perheeseen. Suomalaiset graafikot
saivat yleensä peruskoulutuksensa taiteeseen joko Helsingin, Turun ja
Viipurin piirustuskoulussa tai Taideteollisuuskeskuskoulussa, mutta
Reino aloitti taideopintonsa Italiassa, Firenzen taideakatemiassa
vuonna 1921. Samaan aikaan hän myös vaihtoi sukunimensä Harstiksi.
Seuraavien vuosien aikana hän opiskeli taidetta myös Wienissä ja
Münchenissä.
Ensimmäisen
grafiikanlehtensä nuori taiteilijanalku teki jo Firenzessä professori
Carlo Cainellin oppilaana ollessaan. Harstin 1920-luvun grafiikka
sisältääkin paljon kaupunkinäkymiä opiskeluaikana nähdyistä Italiassa,
Saksassa ja Itävallassa seuduista. Näille vuosikymmenen alkupuolen
töille on tyypillistä, että ääriviivat on tyylitelty hieman
kulmikkaasti ja töissä on lyhyitä, eri suuntiin kulkevia
varjostusviivastoja. Vuosikymmenen loppupuolen työt taas ovat lähempänä
perinteistä realismia.
1930-luvun
puoliväliin saakka grafiikka pysyi kuitenkin Harstilla toisarvoisella
sijalla; se oli vain harrastus, ja maalaaminen hänen päätyötään. Vasta
kun hänet valittiin grafiikan opettajaksi Suomen Taideyhdistyksen
piirustuskouluun ja Taideteollisuuskeskuskouluun vuonna 1936, hän
joutui erikoistumaan taidegrafiikkaan. Opettajan viran ehdoksi oli
asetettu yhden lukukauden opiskelu Tukholman kuninkaallisen
taideakatemian grafiikan osastolla, ja Harsti matkustikin saman vuoden
keväänä Tukholmaan ja opiskeli grafiikkaa Emil Johanson-Thorin ja
Harald Sallbergin oppilaana.
Opettajana
Harsti toimi neljäntoista vuoden ajan ja keskittyi lähinnä oppilaiden
teknisen valmiuden ja maun kehittämiseen – vaikuttamatta oppilaiden
taiteelliseen ilmaisuvapauteen. Samalla hän yritti kannustaa varsinkin
niitä oppilaita, joiden hän huomasi olevan tavallista kiinnostuneempia
grafiikan tekemisestä.
Anttonen 2004, www. Myöhemmin on
arvioitu, että juuri hänen ansiostaan Suomen grafiikan taso nousi
40-luvulta alkaen niin voimallisesti.
Harstin
omissa töissä näkyi selvästi hänen ruotsalaisten opettajiensa,
varsinkin Harald Sallbergin vaikutus. Vuosikymmenen jälkipuoliskolla
hänen ilmaisutapansa muuttui ruotsalaiselle grafiikalle tyypillisen
uusasiallisuuden vaikutuksesta. Hänen tämän kauden teoksilleen on
ominaista yksityiskohtainen esitystapa, tiheiden viivastojen käyttö ja
pyrkimys välttää tyhjiä, piirtämättömiä alueita. Kaupunkinäkymien
ohella hän teki myös lukuisia muotokuvia, luonnonmaisemia sekä
työaiheisia grafiikanlehtiä.
Tunnetun
ja keskeisen ryhmän Harstin tuotannosta muodostaa Helsinki-aiheinen
grafiikka. Ensimmäinen Helsinkiä kuvaava vedos on Vanhankirkon puisto
vuodelta 1933. Monet näistä teoksista kuvaavat Helsingin urbaania
kaupunkimiljöötä kerrostaloineen, rakennustyömaineen ja
kaasulaitoksineen. Joukossa on myös idyllisiä aiheita muun muassa
puistoista ja kirkoista, joten grafiikanlehdet tarjoavat
mielenkiintoista ja harvinaislaatuista kulttuuri- ja
miljööhistoriallista aineistoa Helsingin kaupunkikuvasta ennen toisen
maailmansodan puhkeamista.
Harstin
kuvien tekninen hienostuneisuus ja viivasyövytyksen varma hallinta ovat
silmiinpistäviä varsinkin 1940-luvun alusta lähtien. Hienovaraiset
sävyvaihtelut hän on saanut aikaan piirtämällä ohuella neulalla
systemaattisesti ristikkäisiä viivastoja ja syövyttämällä työt useita
kertoja. Ääriviivoja hän on yleensä pyrkinyt välttämään joitakin
yksityiskohtia lukuun ottamatta.
”Valon ja varjon ankara, herpautumaton
jännitys säilyy kautta koko kuvan pienen pieniä yksityiskohtia myöten.
Harstin rohkea valokäsittely tuo joskus mieleen niinkin kaukaiset
vertailukohdat kuin barokkimaalarien muotokuvat.”, Eeva Siltavuori
arvioi Helsingin Sanomissa muistonäyttelyn yhteydessä 1980.
1980. Toisaalta ruotsalaiselle uusasiallisuudelle
tyypillinen systemaattisen viivaston käyttö ja staattiset
kompositioratkaisut ovat vaikuttaneet siihen, että liikkeen tuntua
töissä on vain harvoin. Pikemminkin teokset vaikuttavat
asetelmallisilta ja tunnelmaltaan pysähtyneiltä.
Taiteilijan
myöhäistuotannolle ovat 1950-luvulta lähtien tyypillisiä ihmishahmojen
venytetyt muodot sekä aiheiden tyylittely ja pelkistäminen hieman
kubistista ilmaisua muistuttavalla tavalla. Samalla hän alkoi korostaa
ääriviivoja ja suosia pistemäisistä, kaivertimen iskuista muodostuvia
sävypintoja perinteisten varjostusviivastojen rinnalla. Harstin
1960-luvun grafiikkaa leimaavat tekniset kokeilut ja uusien
ilmaisukeinojen etsintä esimerkiksi teoksissa Romutettu (1967) ja
Vihuri (1969). Hänen loppukauden tuotannolleen taas on tavallista
eräänlainen henkilökohtainen symboliikka, kuten Jean Sibeliuksen
innoittamassa Ristilukki-teoksessa (1972) ja taiteilijan viimeiseksi
työksi jääneessä syövytyksessä Laulun loppu (1976).
Reino
Harsti kuului Suomen taidegraafikkojen liiton perustajajäseniin ja oli
yhdistyksen johtokunnan sihteerinä 1940–1946. Hänet palkittiin Pro
Finlandialla 1950. Valtion taiteilijaeläkettä hän nautti vuodesta 1963
saakka ja vuonna 1972 hänet otettiin Suomen Taidegraafikkojen
kunniajäseneksi.
Lähteet:
Anttonen, Erkki,
Reino Harsti. Artikkeli julkaistu 2004.
www.kansallisbiografia.fi
Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.
Siltavuori, Eeva
Valon ja varjon jännitys
H.S. 16.1.1980.
Suomen kuvataiteilijamatrikkeli
www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=308