Pentti Kaskipuro (1930–2010)
Taidemaalari, taidegraafikko
Teos 1
Teos 2
Teos 3
Pentti
Kaskipuro on suomalaisen taidegrafiikan ihailtu opettaja ja arvostettu
vaikuttaja. Hänen hiljaisuutta henkivässä taiteessaan yhdistyvät toisen
maailmansodan jälkeisen taidegrafiikan pyrkimys tekniseen
täydellisyyteen ja suomalaisesta muotoilusta kuuluisaksi tullut
pelkistetyn yksinkertaisuuden tavoittelu.
Kaskipuron graafinen
tuotanto koostuu asetelmista, jotka on koottu kodin tutuista esineistä.
Lantut, punajuuret, sipulit, kalat ja sienet ovat hänen asetelmiensa
materiaalia. Teoksissa vallitsee hillitty tasapaino, hiljaisuus ja
rauha. Tuon tasapainon sisällä on kuitenkin runsaasti pientä liikettä:
tumma tausta, valot ja varjot nostavat juurekset, limput ja kalat esiin
ja luovat tilan joka vangitsee katseen pitkäksi aikaa. Vuodesta 1961
vapaana taiteilijana toiminut Kaskipuro asetti teoksiaan ensi kertaa
näytteille Nuorten Näyttelyssä vuonna 1953. Pian hänestä tuli
kansainvälisten taidegrafiikan näyttelyiden vakituinen osanottaja, ja
hänelle on kertynyt niistä huomattava määrä palkintoja.
Kotimaassa hänet on palkittu muiden muassa Pro Finlandialla 1971 ja
nimityksellä Vuoden taiteilijaksi 1979.
Pentti
Ensio syntyi Helsingissä lokakuussa 1930 työläisperheeseen. Hänen
vanhempansa olivat Lempi (o.s. Nyholm) ja Sulo Krut. Vuonna 1935 perhe
vaihtoi sukunimensä Kaskipuroksi.
Pentti
Kaskipuro ei missään vaiheessa opiskellut maamme maineikkaissa
taidekouluissa. Ateneumin graafilliselle linjalle häntä ei koskaan
hyväksytty oppilaaksi – mutta sen sijaan hän kyllä opetti siellä
vuosikymmeniä myöhemmin. Virallisten opinahjojen sijaan nuori
taiteilija sai ainoan oppinsa Aukusti Tuhkan yksityisoppilaana vuonna
1952. ”Se oli kuin korvakuulolta kirvesmiehen oppiin”, taiteilija itse
on myöhemmin kommentoinut.Luontaisen
lahjakkuuden ja sinnikkään opiskelun ansiosta hän kuitenkin saavutti
ajan ja kokemuksen karttuessa ”ehdottoman ammattitaidon ilmaisukeinojen
perimmäisiä hienouksia myöten.
Opiskeluvuotensa
jälkeen Kaskipuro työskenteli jonkin aikaa Elannon mainosgraafikkona ja
jatkoi samalla grafiikan opiskelua omin päin. Opettajana Aukusti Tuhka
oli kiinnittänyt erityistä huomiota tekniseen taitavuuteen ja
taidegrafiikan eettisiin sääntöihin. Signeeraus sekä tarkat merkinnät
vedosmääristä varmistivat ostajalle, että vedos oli taiteilijan itsensä
tekemä ja hyväksymä. Vain pitämällä kiinni näistä arvoista
taidegrafiikka saattoi hänen mukaansa puolustaa asemaansa
originaalitaiteen lajina. Se oli arvokasta, sillä monena samanarvoisena
kappaleena toteutettu grafiikka tarjosi kuvataiteelle ainutlaatuisen
mahdollisuuden tavoittaa myös sellaista yleisöä, jolla ei ollut
taloudellisia mahdollisuuksia hankkia muuta originaalitaidetta.
”Grafiikalla on etunsa”, taiteilija itsekin tuumi
myöhemmin lehtihaastattelussa. ”Sitä tehdään useampina kappaleina ja
näin taiteilijan parastakin voidaan ostaa kohtuu hinnoin. Voidaan
katsoa aikansa ja vaikkapa panna kansioon lepäämään.”
Kaskipurosta
tuli vähitellen yksi taidegrafiikan perusarvojen johdonmukaisimpia
suomalaisia edustajia. Hän pysyi sitkeästi mustavalkoisessa ilmaisussa
ja käänsi selkänsä niille uudistuksille, jotka modernien
väripainomenetelmien myötä alkoivat 1950-luvulta alkaen voittaa alaa
suomalaisessa taidegrafiikassa. Hän on myöhemminkin noudattanut
tuotannossaan opiskeluaikanaan omaksumia arvoja ja kehittänyt
ilmaisukeinojaan yhä hienostuneempaan suuntaan. Tämä johdonmukaisuus,
jota Kaskipuro puolusti myös Taideteollisen keskuskoulun opettajana
1965–1974 ja taiteilijaprofessorina 1974–1979, on antanut hänelle
erikoisaseman Suomen taiteessa: on puhuttu Kaskipuron koulusta, ja sen
johtajaa on sanottu Mestari K:ksi.
1950-luvulla
Kaskipuron grafiikan aiheet olivat usein näkymiä teollistuvista
kaupungeista: tehdasrakennuksia ja kaupunkinäkymiä, joissa joskus
vilahtelivat karkeasti luonnostellut ihmishahmot. On sanottu, että ajan
töissä viivat vielä etsivät tasapainoa abstraktin ja esittävän
välimaastosta.
Joissakin grafiikanlehdissään Kaskipuro kokeili myös
erilaisia ilmaisutapoja, muiden muassa informalismia muistuttavia
muotorakennelmia, mutta luopui kokeiluista pian. Kesken informalismin
kiihkeintä kuohuntaa 1960-luvun alussa taiteilija käänsikin katseensa
asetelmataiteilijoiden perinteisten teemojen suuntaan, kodin
sisätiloista löytyviin aiheisiin, kuten ruukkukasvien ja huonekalujen
yksityiskohtiin sekä keittiöön: leipään, kalaan, sipuliin,
maitotölkkiin ja lantunpalaseen… ”Leipää ja perunoita”, taiteilija
mietti myöhemmin lehtihaastattelussa. ”Nehän voi vaikka syödäkin, kun
on piirtänyt.
Näin
Pentti Kaskipurosta tulikin tavallaan graafinen asetelmamaalari. Tässä
aihepiirissä, kodista löytyneitten pelkistettyjen aiheiden kuvaamisessa
hän on myös siitä pitäen pysynyt ja kehittänyt sen tulkintaa
”omaperäiseen mestaruuteen, joka antaa hänen jokaiselle työlleen oman,
herkästi tunnistettavan leiman”.
Graafisia
asetelmia oli esillä myös Venetsian biennaalissa 1964, jossa Kaskipuro
edusti Suomea yhdessä Laila Pullisen, Ina Collianderin ja Simo Hannulan
kanssa. Aiheen arkisuudella ei ollut merkitystä, kun se muuttui
taiteilijan käsissä taideteokseksi. Hänen asetelmansa ovat realistia –
mutta samalla abstrakteja, tosia, mutta kuitenkin epätodellisia.
Kaskipuro itse on eräässä haastattelussa kuvannut, miten perunan hiukan
epämääräinen pyöreä muoto yllättäen rikastuu, kun pöydälle malliksi
nostetusta mukulasta "huoneen lämmössä pian pukkaa ulos pyöreitä
tappeja". Tämä kertoo myös paljon Kaskipuron tapaisen graafikon
työtahdista: vasta muutaman päivän luonnostelun jälkeen taiteilija
ryhtyy siirtämään suunnittelemaansa kuvaa kuparilevylle, ja tämäkin työ
saattaa kestää päiviä, joskus viikkoja, jolloin malli ehtii muuttaa
muotoaan. Esinettä ei teoksen valmistuttuakaan välttämättä heitetä
pois; Kaskipuro on kertonut säilyttäneensä esimerkiksi mallina
käyttämäänsä lantunpalasta jopa vuosia ja tutkineensa siinä vähitellen
tapahtuvia muodonmuutoksia.
Pentti
Kaskipuron tekniikka on yleensä akvatinta ja kuivaneula, joilla hän saa
aikaan syvän mustan tausta sekä terävin linjoin kuvattuja pieniä
yksityiskohtia. Aiheet erottuvat tarkasti jonkin yksinkertaisen alustan
päältä tummaa taustaa vasten. Vaikka aiheen tunnistaminen vaikkapa
porkkanaksi, sieneksi tai leiväksi ei ole vaikeaa, ei voida kuitenkaan
puhua realismista. Kuvien tunnelma on unenomainen, eikä edes
yksityiskohtaisen tarkasti kuvattu kohde vaikuta erityisen
todelliselta, pikemminkin keinotekoiselta näköisesineeltä, jollaista
kauppiaat ennen käyttivät ikkunakoristeena. Itse asiassa Kaskipuron
maailma on lähellä surrealismia, nimenomaan sen italialaista pittura
metafisica -tyyliä. On kuin kuvissa esitetyt aiheet esiintyisivät
näyttämöllä.
Näyttelyihin
Pentti Kaskipuro on osallistunut vuoden 1953 debyytistään alkaen. Pian
hänestä tuli kansainvälisten taidegrafiikan näyttelyiden vakituinen
osanottaja, ja hänelle on kertynyt niistä huomattava määrä palkintoja.
Hän on osallistunut lukuisia kertoja kansainvälisiin katselmuksiin,
kuten Krakovan, Firenzen ja Ljubljanan biennaaleihin ja edustanut
ulkomailla sekä suomalaisen taiteen näyttelyissä että lukuisissa
kansainvälisissä suurkatselmuksissa, kuten Pariisin biennaalissa 1959,
Venetsian biennaalissa 1964 sekä Sao Paolon biennaaleissa 1959 ja 1965.
Lähteet:
Anttonen, Erkki
Grafiikan nousukausi 1945-1970.
Suomen taide 6 (1990).
Heiskanen, Seppo
Pentti Kaskipuro.
Teoksessa Suomen Taidegraafikot 70 vuotta 1931–2001.
Helsingin Taidehalli 16.6.-5.8.2001.
Kaskipuro on vuoden taiteilija
H.S. 13.12.1978
Kruspkopf, Erik
Pentti Kaskipuro. Artikkeli julkaistu 2004.
www.kansallisbiografia.fi
Kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija.asp?id=558
Luonnossa ei ole viivoja
Espoo 18.8.1979.
Valkonen, Markku
Niin lähellä arkea fantasian avaruus
H.S. 19.8.1979.