Taiteilijat









Oscar Parviainen (1880–1938)
Taidemaalari, taidegraafikko
Teos

Oscar Parviainen oli Suomen kiinnostavimpia ja omaperäisimpiä 1900-luvun alkupuolen taidemaalari-graafikkoja. Hän hankki monipuolisen taideopetuksen ensin kotimaassa Suomen taideyhdistyksen piirustuskoulussa, sitten Kööpenhaminassa ja Pariisin arvostetussa Ecole des Beaux Arts -taidekoulussa. Hän vietti suuren osan elämästään ulkomailla ja matkusteli eteläisessä Euroopassa ja pohjoisessa Afrikassa. Suurin osa hänen grafiikastaan perustui näillä matkoilla syntyneisiin luonnoksiin. Kaukaiset maisemat ja kaupunkinäkymät eksoottisine ihmishahmoineen, vapaa ja eloisa piirustusjälki sekä rytmikäs sommittelu olivat hänen tavaramerkkejään.

Oscar Andreas Parviainen syntyi Helsingissä vuonna 1880. Hänen vanhempansa Anders ja Olga Maria (o.s. Kleineh) omistivat tukkuliikkeen, jonka jatkajaa ainoasta pojasta toivottiin. Suku ei ollutkaan kovin ilahtunut, kun Oscar tahtoikin taiteilijaksi – vaikka suvussa taiteilijaverta entuudestaan olikin. Äidin veli Oscar Kleineh oli saavuttanut mainetta merimaalarina.

Serkkujensa Hugo, Walter ja Hanna Parviaisen kautta Oscar Parviaisella oli yhteyksiä myös Jyväskylään. Hugo perusti Säynätsaloon vaneritehtaan, Walter jatkoi sitä hänen kuoltuaan ja veljiensä jälkeen sen johtoon siirtyi Hanna Parviainen. 

Oscar suoritti opintoja Suomen taideyhdistyksen piirustuskoulussa 1896–1898, minkä jälkeen hän jatkoi taideopintojaan Kööpenhaminassa. Opinnot kuitenkin keskeytyivät. Suku asetti ehdon: mikäli Oscar todella tahtoi taiteilijaksi, hänen oli läpäistävä Pariisin maineikkaan Ecole des Beaux Arts -taidekoulun pääsykoe. Vuoden 1900 syksyllä Oscar matkusti Pariisiin, läpäisi kokeen ja merkittiin Fernand Cormonin oppilaaksi. Nämäkin opinnot kuitenkin keskeytyivät, kun Oscar rakastui amerikannorjalaiseen musiikinopiskelijaan Kristine Sieversiin. Häitä juhlittiin lokakuussa 1901 morsiamen kotona Iowan Decorahissa.

Pariisin jälkeen Oscar Parviainen opiskeli taidegrafiikkaa Tukholmassa graafikko Axel Tallbergin yksityisoppilaana. Parviaisen taidetta oli ensimmäistä kertaa näytteillä vuonna 1905, mutta kun hän piti vuonna 1931 ensimmäisen laajan yksityisnäyttelynsä Helsingin taidehallissa, sitä pidettiin yleisesti taiteilijan debyyttinä. Parviainen oli viettänyt niin paljon aikaa ulkomailla – ja kotimaassa ollessaan taas mieluiten vetäytynyt pois julkisuudesta – että hän oli yhä uusi löytö Suomen taiteen kartalla.

Oscar Parviainen matkusteli koko ikänsä, paljolti terveydellisistä syistä. Hän oleskeli lämpimissä Välimeren rantamaissa Espanjassa ja Italiassa sekä pohjoisessa Afrikassa. Suurin osa hänen grafiikastaan on tehty näillä matkoilla piirrettyjen luonnosten pohjalta.

Parviaisen oleskellessa ulkomailla Kaarlo Hildén vedosti tarpeen mukaan hänen grafiikkaansa. Laatat olivat ainakin 1920-luvulla hänen hallussaan, ja hän oli usein Parviaisen apuna vedostuksessa silloinkin, kun tämä oli kotimaassa.

1910-luvulla Parviainen teki muutamia ulkomaanmatkoja, mutta työskenteli muutoin ahkerasti Kirkkonummen ateljeehuvilassaan. Vuosikymmen onkin Parviaisen taiteellisen tuotannon huomattavinta kautta. Silloin syntyivät monet hänen keskeisistä teoksistaan. Sen sijaan 1920-luvulla hän matkusteli alituiseen ja vietti suurimman osan ajastaan ulkomailla: Ranskan etelärannikolla, Italiassa, Caprilla, Tunisiassa ja Algeriassa... Hän meni vuonna 1924 uusiin naimisiin ruotsalaisen Emmy Nilssonin (1889–1982) kanssa. Pariskunta matkusteli paljon yhdessä. Parviainen vieraili etelänmaiden lisäksi usein myös Ruotsin Vissefjärdassa, missä vaimon sukulaiset omistivat maatilan.

Elämänsä aikana Oscar Parviainen tuli useimmille tutuksi joko Afrikka-aiheisista kuivaneulatöistä ja viivasyövytyksistä tai espanjalaisaiheisista pehmeäpohjatöistä kuten Los Damas Toros (1908) ja Saluto (1906). Ulkomailla luonnostellut aiheet esittävät useimmiten maisemia tai kaupunkinäkymiä eksoottisine ihmishahmoineen. Parviaisen piirustusjälki on eloisaa ja vapaamuotoista, sommittelu rytmikästä ja ilmeikästä. Useimmat hänen muistakin grafiikan lehdistään ovat pehmeäpohjia tai viivasyövytyksiä, joita on toisinaan täydennetty akvatintalla. Näistä keskeisiä ovat el Kebirin Algerialainen holvisto, vivahteikas Cafe Arabe (molemmat 1904–1905) sekä virtuoosimaisesti piirretty Martiquez (1928).





Lähteet:

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Anttonen, Erkki
SKS Kansallisbiografia
www.kansallisbiografia.fi

Joensuun Taidemuseo
http://taidemuseo.jns.fi/kokoelmat.oscar.htm

Kuvataiteilijamatrikkeli
www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=1087












Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi