Maija Karma (1914–1999)
Kuvittaja, taidegraafikko
Teos 1
Teos 2
Maija
Karma on yksi tuotteliaimmista ja rakastetuimmista suomalaisista
kuvittajista; jo monta sukupolvea on eläytynyt sadun maailmaan hänen
kuvittamiensa tunnelmien välityksellä. Häntä on pidetty Rudolf Koivun
ja Martta Wendelinin luoman kuvitusperinteen jatkajana. Viisi
vuosikymmentä kestäneen uransa aikana hän ehti työskennellä monien eri
lehtien kuvittajana sekä kuvittaa lähes 150 lastenkirjaa ja satoja
kirjankansia. Hän on saanut töistään useita palkintoja, esimerkiksi
WSOY:n tunnustuspalkinnon sekä kuudesta eri kirjasta (mm. kuvituksesta
Peukaloisen retkiin) Rudolf Koivu -säätiön palkinnon.
Maija
syntyi mikkeliläiseen Gustafssonin rautatieläisperheeseen 11.
joulukuuta 1914. Hänen ristimänimensä oli Ann-Maj Kaarina, mutta
Maijaksi häntä aina kutsuttiin. Sukunimi puolestaan muuttui Karmaksi
muutamien sukulaisten esimerkistä Maijan ollessa seitsemäntoistavuotias.
Perheen
isä Alfons Gustafsson oli lennätinteknikko ja äiti Anna oli hänkin
ollut työssä rautateillä ennen lasten syntymää. Perheessä oli Maijan
lisäksi kaksi lasta, isoveli Hans ja pikkusisko Synnöve. Kotoaan Maija
oppi rakkauden luontoon. Hän kulki isänsä mukana metsissä, ja
matkoiltaan rautateillä isä toi ratojen varsilta löytyneitä eksoottisia
kasveja aina Venäjän aroilta saakka. Myös perheen kesäpaikka Tyllilä
kulki aina taiteilijan muistoissa mukana.
”Lapsuuteni elokuut - - - olin aina maalla,
Saimaan rannalla tai Mikkelissä”, taiteilija muisteli Kotilieden
haastattelussa 1966. ”Silloin alkavat siellä tuulet. Meloimme
kanooteilla lähisaariin tai istuimme pihassa, jonka tuuheat puut
kohisivat tuulessa. Noista ajoista lienee jäänyt elokuun tunnelmaani
aina pimeiden iltojen tuuli.”
Jo
kansakouluaikoina kävi selväksi, että Maija oli taiteellisesti hyvin
lahjakas. Kotona häntä kannustettiin pyrkimään Ateneumiin. Perheessä
taiteilijan ammattia ei pidetty mitenkään väheksyttävänä; isän sisar
oli ammatiltaan taiteilija, ja äidin pikkusiskokin maalasi
harrastuksekseen. Vuonna 1934 Maija aloittikin opiskelun Helsingissä,
ei kuitenkaan Ateneumissa, vaan yliopistossa, josta hän halusi saada
ammatin. Opinnot eivät kuitenkaan juuri innostaneet ja Maija päätyi
piirustuslaitokselle. Opettajiensa Erkki Kuloveden ja Väinö Blomstedin
rohkaisemana Maija pyrki seuraavana vuonna Ateneumiin, tuli valituksi
ja aloitti kolme vuotta kestäneet opinnot. Kuvaamataidon opettajan tai
mainospiirtäjän töitä ei kuitenkaan valmistumisen jälkeen löytynyt,
joten Maija muutti muun perheensä mukana Turkuun ja jatkoi opintojaan
kaupungin maineikkaassa piirustuskoulussa.
Perehdyttyään
piirustuskoulussa etsaukseen, muovailuun ja maalaukseen Maija Karma sai
paikan Åbo Kvinnliga Hemslöjdskolanin piirustuksenopettajana. Hän ehti
kuitenkin toimia opettajana vain kuukauden päivät ennen talvisodan
syttymistä. Sen jälkeen lottakurssille osallistuminen vei hänet Lotta
Svärd -lehden kuvittajaksi. Talvisodan jälkeen, kun opettajanpaikkoja
olisi voinut olla tarjolla, Maija Karma oli jo uppoutunut
kuvittamiseen. Hän aloitti työn Huhtamäki-yhtymän mainososastolla,
josta tuli hänen työpaikkansa kolmeksi vuodeksi. Hänelle töistä
kiinnostavin oli makeisetikettien piirtäminen, sillä niissä taiteilija
sai vapaat kädet. Mainostoimistotyön ohella Maija kuvitti myös
Huhtamäen perhelehti Rumpua. Myöhemmin hän alkoi myös saada
kuvitustöitä useilta kustantamoilta, sekä WSOY:ltä, Otavalta,
Valistukselta että Tammelta.
Muun
työnsä ohella Maija taiteili myös lukuisia kansikuvia muun muassa
Lasten maailma -lehteen sekä kuvitti Lotta-järjestön lehteä aina siihen
saakka, kun sen ilmestyminen vuonna 1944 päättyi. Kaiken aikaa hän
työskenteli myös lastenkirjojen parissa; monille tutuimpia hänen
kuvitustöistään ovat Satuaapinen, Kirsi Kunnaksen Tiitiäisen satupuu
sekä Marjatta Kurenniemen Onneli ja Anneli.
Maija Karman
kuvitusten hahmot, niin tontut ja haltiat kuin lapsetkin ovat eloisia
ja persoonallisia, sadun lumoavan tunnelman ympäröimiä. Hänen
eläinkuvansa ovat uskollisia lajinsa ominaispiirteille, liikkeille ja
eleille. Hän onkin kertonut käyttäneensä eläviä malleja – Korkeasaaren
hanhia ja ankkoja yhtä hyvin kuin muita eläimiä, sisarensa lapsia ja
ystäviään – erilaisissa tilanteissa aina mahdollisimman oikeissa
asennoissa ja liikkeissä.
”Korkeasaari on minulle tärkeä paikka, jossa tutkin eläimiä, niitähän
on melkein jokaisen lastenkirjan kuvituksessa., Maija Karma tuumi.
”Vaikka elän kaupungissa, en taida kaupunkilaistua koskaan. - - - Työn
keskellä täällä kaupungissa yritän ottaa irti niin paljon kuin
mahdollista. Käyn uimassa rannalla ja vielä elokuussa piirtämässä.
Elokuisista lehtiöistäni taitaa löytyä kanervia, saniaisia,
kultapiiskuja ja pietaryrttejä.”
Kuvitustöiden
tekemisen rinnalla Maija Karma jatkoi myös taideopintojaan. Hän
opiskeli Helsingissä Vapaassa taidekoulussa taidegrafiikan menetelmiä,
vuosina 1946–47 häntä opetti Aukusti Tuhka ja kymmenen vuotta myöhemmin
jatkokurssilla Tuulikki Pietilä. Tämän sukupolven graafikoista,
Tuulikki Pietilästä, Helmi Kuusesta ja Aune Mikkosesta tulikin Maijan
pitkäaikaisia ystäviä.
1960-luvun puolivälissä Maija Karma
aloitti vakituisen, puolipäiväisen työn WSOY:n mainososastolla ja
työskenteli siellä muutaman vuoden. Aamupäivät Maija teki kustantamossa
mainospiirtäjän töitä ja iltapäivisin hän työskenteli kotona kuvitusten
parissa. Maijan vanhemmat olivat muuttaneet Helsinkiin jo 1940-luvun
lopulla, ja heidän kodistaan Uudenmaankadulla tuli koti myös Maijalle.
Vapaana taiteilijana toimeen tuleminen edellytti mahdollisuutta
keskittyä pelkästään piirtämiseen. Tähän eläminen vanhempien kanssa
sopi luontevasti, sillä oma perhe oli tärkeimpiä vaikuttajia Maija
Karman elämässä; äiti oli hänen paras ystävänsä ja uskottunsa..
”Karma
opettaa, että sadunomaiset ja tarinointiin houkuttelevat ainekset ovat
aina läsnä ja valmiina kaikkialla, missä vain kokijan mieli on
riittävän valpas ja havainnointikyky terävä”, Helsingin Sanomissa
kirjoitettiin. ”Niinpä siilien ja lintujen oikeaoppisesta anatomisesta
kuvauksesta ei luovuta hetkeksikään, vaan olennot saavat sadun voimaa
niihin hellästi liitetyistä attribuuteista: huivista, pikku viitasta
tai kepistä.”
Kalin 1983 (H.S. 16.5.1983). Taiteilija itse on
korostanut, ettei lastenkirjojen kuvituksessa saisi olla
kaavamaisuutta. ”Luonnonmukainen piirtäminen on minulle tärkeää”, Maija
Karma totesi lehtihaastattelussa helmikuussa 1980. ”Minusta satua
kuvittaessa on mentävä sen sisälle ja se rupeaa sitä kautta elämään.”
Maija
Karma kuvitti vuosittain keskimäärin kolmesta viiteen, enimmillään jopa
kahdeksan eri kirjaa. Suomalaisista sadunkertojista Raul Roine, Kirsi
Kunnas, Aale Tynni, Kaarina Helakisa, Marjatta Kurenniemi, Martti
Haavio ja erityisesti Zachris Topelius olivat Maija Karman kuvien
innoittajina. Hän ei kuitenkaan napannut kuvaideoita suoraan tekstistä,
vaan kuvat kuljettavat lukijan tunnelmiin, joita ei pelkästä tekstistä
paljastu. Maija Karman realistiset kuvat kertovat leikeistä, joita hän
itse on leikkinyt, maisemista, joissa hän on itse liikkunut, sekä
ihmisistä, jotka ovat olleet hänelle läheisiä ja tärkeitä. Kuviinsa hän
sovelsi itselleen luonteenomaista tekniikkaa, tussi- ja hiili- tai
värikynäpiirrosta, ja myöhemmin, kun painotekniikat sallivat,
huopakynäjälkeä ja herkkää akvarellia.
Kun
Karman kuvittajan ura alkoi, Rudolf Koivu ja Martta Wendelin tekivät
vielä kuvia. Muutoin kuvittajia oli Suomessa sangen vähän, mutta
kuvitustaide oli taiteilijan mukaan korkealla tasolla. Alkuaikoina
kustantamot yrittivät ohjata taiteilijaa maineikkaiden esikuvien
tyyliin, mutta Karma piti oman linjansa. ”Koska kuva merkitsee niin
paljon lapselle, pyrin tekemään sen mahdollisimman ’luonnolliseksi’, en
vääristyneeksi tai karmean pelottavaksi”, taitelija vielä kommentoi.
”Nykyisin tilanne on tosin vähän toinen, kun kuvittajia on tullut niin
paljon lisää, että lapsetkin saavat erityyppistä tarjontaa.”
1950-
ja 1960-luvulla Maija Karma osallistui Suomen Taidegraafikkojen
näyttelyihin sekä erilaisiin taidegrafiikan yhteisnäyttelyihin myös
ulkomailla, mutta varsinkin seuraavilla vuosikymmenillä kirjastoissa
eri puolilla Suomea kiertäneet kuvitustöitten retrospektiiviset
näyttelyt kiinnittivät huomion kuvittajan työhön. Maija Karman kuvien
sanottiin tulleen kansallisomaisuudeksi – jokaiselle tutuiksi kuviksi,
joiden tekijä on kuitenkin jäänyt tuntemattomaksi.
Vuoden
1974 näyttelystä, jossa oli esillä sekä kuvitustöitä että grafiikkaa,
kirjoitettiin Helsingin Sanomissa taiteilijan erinomaisesta
piirustustaidosta jonka varaan tyyli oli ollut helppo rakentaa. ”Hänen
viivansa on notkea, elävä ja ilmaisukykyinen. Sen viehätysvoiman
salaisuus on liike ja nopeus. Tyyppeihinsä – olkoon sitten kyseessä
ihmisen tai eläimen hahmo – Karma saa aina mukaan myös lämpimän ja
inhimillisen ulottuvuuden.” Samalla tosin kritisoitiin hänen hahmojensa
mukautuvuutta perinteisiin roolikaavoihin ja ennakkoluuloihin. ”Hänen
kuivaneula/akvatinta- tai syövytystekniikalla tehdyt vedoksensa
vaikuttavat helposti liian sentimentaalisilta silloin, kun hän
esimerkiksi kuvaa karitsaperheen yhdessäoloa idyllisenä perhepotrettina
tai ryhtyy romantisoimaan eläinten onnekasta yhteiselämää. Parhaiten
hän onnistuu kuvatessaan eläinten liikkeitä, ilmeitä ja tilanteita
nopeina, osuvina havaintoina grafiikassaan - - on vaikea olla
ilahtumatta hänen eloisasta tavastaan kuvata vaikkapa sammakon
touhuiluja, oravan ilmehdintää taikka kukon rehentelyä.”
Lähteet:
Ahola, Kirsi
Maija Karma., graafikko, piirtäjä ja satujen kuvittaja.
Kuvataide II, taiteilijaesittely.
Heiskanen, Seppo
Maija Karma. Sadun kuvittaja. WSOY 1992.
Kalin, Kai
Lähisadut
H.S. 16.5.1983.
Lapsenmielisiä
H.S. 23.2.1980.
Siltavuori, Eeva
Taiten tehdyt kiltit kuvat
H.S. 19.12.1976.
Taiteilija Maija Karma
Kotiliesi 15/1966.
Viljanen, Eeva
Maija Karma.Artikkeli julkaistu 2001.
www.kansallisbiografia.fi