Taiteilijat









Lennart Segerstråle (1892–1975)
Taidemaalari, taidegraafikko, professori
Teos 1
Teos 2
Teos 3
Teos 4
Teos 5
Teos 6

Lennart Segerstråle tunnetaan ennen kaikkea tuotteliaana lintujen ja luonnon kuvaajana sekä Suomen Pankin Finlandia-freskojen tekijänä. Hän on myös yksi merkittävimmistä monumentaalimaalareistamme. Hänen laajaan tuotantoonsa kuuluu useita freskoja sekä kirkkojen lasi- ja alttarimaalauksia. Segerstråle oli kiinnostunut myös pienimuotoisemmasta taiteesta. Hänen graafinen tuotantonsa (vuosilta 1913 – 1938) käsittää suunnilleen 120 teosta, joista valtaosa on metalligrafiikkaa. Toisen maailmansodan jälkeen hän teki vielä joitakin litografioita.

Lennart Rafael Segerstråle oli nuoresta pitäen kiinnostunut sekä taiteesta että luonnosta, joten oli johdonmukaista että hänestä tuli taiteilijana taitava luonnonkuvaaja. Hän syntyi kesäkuussa 1892 Vantaalla taidemaalari Hanna Frosterus-Segerstrålen ja lehtori Knut Segerstrålen perheeseen. Hanna-äiti oli erinomainen muotokuvamaalari ja maalasi milloin vain kahdeksanlapsisen perheen emäntänä ehti. Jo pikkupoikana Lennart pyysi usein äidiltään siveltimiä ja palettia lainaksi. Isänsä kanssa Lennart taas teki pitkiä linturetkiä ja kirjasi havaintojaan piirroksin.

Epävarmaa taiteilijan ammattia ei kotona suositeltu, ja niin Lennart valitsi ylioppilaaksi päästyään opinnot maa- ja metsätieteellisessä tiedekunnassa. Samalla hän saattoi käydä myös Eero Järnefeltin maalauskursseilla yliopiston piirustussalissa. Toisen tärkeän vaikuttajansa, ruotsalaisen taiteilija Bruno Liljeforsin Lennart tapasi Tukholmassa 1910. Lennart pääsi näyttämään tälle luonnoksiaan ja sai paljon ohjeita ja kannustusta eläinaiheisten maalaustensa tekemiseen. Grafiikkaan nuori taiteilija tutustui vuonna 1913, samoin vanhemman taiteilijan opastuksella.

Lennart kuitenkin valitsi tuolloin metsänhoitajan ammatin ja toimi työssä viitisen vuotta, vaikka tekikin kaiken aikaa myös maalauksia ja grafiikkaa. Hänen ensimmäinen työpaikkansa oli Padasjoella.

Metsänhoitajaksi valmistumisvuonnaan Lennart Segerstråle avioitui Marie-Louise Collianderin kanssa. Vaimosta tuli taiteilijan uskollinen tuki koko tämän eliniäksi. Pariskunta sai neljä lasta: esikoinen Ulf syntyi vuonna 1916, Ernst Albert, Berti seuraavana vuonna ja tytöt Tita (1920) ja Christine-Louise (1928) hieman myöhemmin. Pojista kumpikaan ei elänyt pitkään: Berti hukkui traagisella linturetkellä 1926 vain yhdeksänvuotiaana ja esikoinen Ulf, joka oli itsekin jo taiteilija, kaatui sodan loppuvaiheessa vuonna 1944 Suurmäessä. Sodan jälkeen Segerstråle vetäytyi hiljaisuuteen tekemään työtä, ja työtä hän teki paljon.

Lennart Segerstråle osallistui yhteisnäyttelyihin jo vuodesta 1911 alkaen ja piti ensimmäisen yksityisnäyttelynsä 1913 Porvoossa Palokunnantalolla ja 1915 Helsingissä, Strindbergin taidesalongissa. Vuoden 1920 Pariisin-matkallaan Lennart perehtyi tarkemmin metalligrafiikan eri menetelmiin puolalaisen graafikon Jan Rubczacin opastuksella. Samalla hän opetteli vedostamaan työnsä itse. Matka oli Segerstrålelle tärkeä kimmoke omistautua metsänhoitajan ammatin sijaan vapaan taiteilijan uralle. Hän myös hankki ateljeeseensa syväpainoprässin.

Taiteilija itse on myöhemmin korostanut, että hänen opintomatkansa Ranskaan ja Italiaan 1920- ja 1930-luvulla sekä myöhemmin toisen maailmansodan jälkeen antoivat kaikkein pysyvimmät vaikutteet hänen taiteeseensa. Hän jäljensi ahkerasti kirkkojen freskoja, lasimaalauksia ja mosaiikkeja sekä museoiden kokoelmien taideteoksia. Syyskuisen Ranskan-matkan 1929 matkan aikana tehtyjen piirrosten joukossa on kauniita kopioita Nôtre Damen ruusuikkunoista ja Clunyn museon keskiaikaisista veistoksista.

Alkuun Segerstråle käytti grafiikassaan pääasiassa akvatintamenetelmää, jota hän yksityiskohdissa täydensi viivasyövytyksellä tai kuivaneulalla. Muutamia luonnonmaisemia lukuun ottamatta teokset esittävät pelkästään eläinaiheita, ennen kaikkea lintuja. Hänen linnuissaan tärkeintä ei ole yksityiskohtainen tarkkuus – vaikka anatomiset piirteet ja höyhenpeitteen värisävyt ovatkin tärkeitä – vaan niissä korostuu luonteva liike ja eläinten elämä osana luontoa ja luonnon kiertokulkua.

Kolmikymmenluvun alun akvatintoissaan Segerstråle pyrki yleensä maalaukselliseen vaikutelmaan. Kauden töissä on havaittavissa myös selkeää pyrkimystä koristeelliseen ja tyylittelevään sommitteluun. Kuvissa on usein voimakkaita rytmiä luovia elementtejä, kuten vaikkapa tyrskyt ja lokkien siivet teoksessa Kalastavia lokkeja (1934). Kuvien varsinaiset aiheet, linnut, on yleensä kuvattu melko yksityiskohtaisesti, kun taas tausta on pelkistetympi. Vuoden 1937 paikkeilla Segerstråle alkoi tehdä lähinnä kuivaneulatöitä. Aihepiiri ja lähestymistapa muuntuivat: uudemmissa töissä linnut on nähty kauempaa ja taustaan on kiinnitetty enemmän huomiota kuin varhaisissa akvatintoissa. Lisäksi töiden joukossa on myös jonkin verran henkilöaiheita, joiden lähtökohtana olivat taiteilijan seinämaalaukset.

Seuraavana vuonna taiteilija alkoi valmistella Finlandia-freskoja. Ensimmäiset monumentaalimaalauksensa hän oli tehnyt Malmgårdin kartanoon jo 1920-luvun alussa ja sen jälkeen hän pääsi tekemään useita seinä-, katto- ja lasimaalauksia eri puolille Suomea. Yksi niistä oli fresko Kirjallisuuden synty (1935) jonka taiteilija pääsi toteuttamaan Gösta Serlachiuksen Joenniemen kartanon kirjaston kattoon. Serlachius tilasi vielä kaksi teosta lisää tehtaidensa konttorirakennukseen. Teoksiin tyytyväinen Serlachius oli henkilösuhteineen suuressa roolissa, kun Segerstråle sai tehtäväkseen Finlandia-freskot. Nämä kaksi isokokoista seinämaalausta, Suomi herää ja Suomi rakentaa, valmistuivat lukuisten luonnosten ja valmisteluvaiheiden jälkeen keskellä jatkosotaa, keväällä 1943.

Lennart Segerstrålen tyttärenpoika, valokuvaaja Matias Uusikylä kertoi myöhemmin haastattelussa Lennartin aina korostaneen, että taiteen tulee olla rakentava voima yhteiskunnassa. ”Hän halusi taiteellaan ilmaista ajatuksensa ihmisarvosta.” 

Taiteilija oli itse omakohtaisesti kokenut kahdesti luovan työn katkeavan sodan vuoksi. ”Ensimmäisen maailmansodan aikaan olin lähdössä jatkamaan taideopintoja Pariisiin. Suunnitelma raukesi ja jäin viideksi vuodeksi Padasjoelle suojeluskunnan tehtäviin.”  Talvisota puolestaan katkaisi pankkihallin freskojen maalauksen ja kaikki muut alulle pannut työt. ”Kokemukseni sekä taiteen maailmassa että ihmisyhteyksissä ovat vaikuttaneet siihen, että kiinnostukseni ihmiseen ja ihmisarvoon on tullut yhä elämäkeskeisemmäksi”, taiteilija pohti 80-vuotishaastattelussaan. ”Minulle ei siis taiteen ’kuori’ vaan sen sisältö – sydän – on ollut luonnollinen ratkaisu.” 

Laajasta grafiikan tuotannostaan huolimatta Segerstrålen suurin panos suomalaiselle taidegrafiikalle oli hänen poikkeuksellisen toimelias järjestötyönsä. Hän oli yleensä aloitteentekijänä niissä toimissa, joilla 1930-luvulla pyrittiin parantamaan grafiikan asemaa Suomessa. Myös Suomen Taidegraafikot ry:n perustaminen on pitkälti hänen ansiotaan ja hän myös toimi yhdistyksen puheenjohtajana aina vuoteen 1956 saakka. Hän oli keskeisessä roolissa, kun järjestettiin grafiikan näyttelyitä Suomeen ja ulkomaille. Myös NGU (Nordisk Grafik Union) perustettiin hänen aloitteestaan. Segerstrålen yhdistystoiminnan punaisena lankana olikin suomalaisen taiteen liittäminen – ainakin järjestötasolla – entistä kiinteämmin muitten Pohjoismaitten yhteyteen.



Lähteet:

Anttonen, Erkki
Taidegrafiikka 1895-1950.
Teoksessa  Ars. Suomen Taide 6.1990.

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Arkistolaitos
Suomen sodissa 1939-1945 menehtyneiden tiedosto
http://kronos.narc.fi/menehtyneet/

”Elämänkeskeisyys on tärkeätä taiteessakin”
H.S. 17.6.1972.

Komppa, Jukka
Lennart Segertstråhle, linnun ja freskon mies.
KSML 3.10.1992

Peltola, Leena
Teoksessa  Ars. Suomen Taide 5. (1990.)

Porkka, Irmeli
Kolme sukupolvea Segerstråleja.
Oma markka 7/1980.

Suomen kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija.asp?id=1328

Von Bonsdroff, Bengt
Lennart Segerstråle
Teoksessa Lennart Segerstråle. Pegasoksen siivestä.
Gösta Serlachiuksen taidemuseo 6.5.-12.10.1997.

Kuva:



Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi