Taiteilijat









Leander Fornas (1925–1991)
Taidegraafikko, taidemaalari
Teos 1
Teos 2
Teos 3

Yhdysvaltalainen Leander Fornas opiskeli ja työskenteli Suomessa noin kymmenen vuoden ajan 1950-luvulta lähtien. Hän täydensi täällä grafiikan opintojaan Aukusti Tuhkan johdolla ja asetti töitään esille useissa näyttelyissä. Hänen suosimansa aiheet liikkuivat vilkkaista kaupunkinäkymistä eksoottisiin Lapin maisemiin. 1960-luvun alussa taiteilija muutti lopullisesti takaisin Yhdysvaltoihin, jossa hän työskenteli opettajana.

Leander Fornas syntyi Yhdysvalloissa, Massachusettsin Gardenerissa kesäkuussa 1925 suomalaiseen perheeseen. Sodan puhjettua hänen tiensä kulkeutui Eurooppaan, sillä hän oli ilmoittautunut vapaaehtoiseksi armeijaan. Kielitaitoinen nuorukainen toimi pataljoonan tulkkina. Sodan jälkeen hän joutui valintatilanteeseen: pyrkiäkö ulkoministeriön palvelukseen vai toteuttaako lapsuuden haave kuvittajan urasta. Hän oli ollut pikkupojasta saakka kiinnostunut piirtämisestä, mutta laajan kielitaitonsa puolesta hän olisi voinut edetä myös toisenlaisella uralla. Virkaura ei kuitenkaan lopulta tuntunut tarpeeksi kiinnostavalta ja hän päätyi työhön rakennuksille, muurariksi ja maalariksi. Kun rahaa oli koossa tarpeeksi, Fornas ilmoittautui Pratt-instituutin kuvituspiirtäjän opintoihin ja asettui asumaan New Yorkiin. Taloudellista apua oli myös stipendistä, jolla taattiin nuorille sotilaille mahdollisuus opiskeluun.

Opiskeltuaan akvarelli- ja öljyvärimaalausta kolmen vuoden ajan Fornas päätti jatkaa opintojaan Euroopassa. Stipendirahaa oli vielä jäljellä ja hän matkusti Meksikon kautta Sveitsin Zürichiin, Kunstgewerbeschuleen opiskelemaan vuosiksi 1950–51.

Vanhempiensa kotimaahan Suomeen taiteilija saapui ensimmäistä kertaa keväällä 1951. Koska stipendirahasto ei sallinut pelkkiä huvimatkoja, Fornas kirjoittautui Helsingin yliopiston piirustussaliin. Hän opiskeli siellä yhden lukukauden Erkki Kuloveden ja Gösta Diehlin johdolla. Samaan aikaan hän kävi myös Aukusti Tuhkan johtamalla grafiikkaluokalla Suomen Taideakatemiassa. Kolmen opiskeluvuoden jälkeen Fornas jatkoi vielä vuoden Aukusti Tuhkan yksityisoppilaana.  ”Ajattelin ensin ryhtyä kuvittajaksi”, taiteilija itse on kommentoinut, ”mutta saavuttuani ensimmäisen kerran Suomeen tein suunnan muutoksen, ja minua alkoi viehättää yksinomaan luova työ. Aikomukseni oli viipyä täällä vain lyhyen ajan, mutta opiskeltuani taiteilija Tuhkan johdolla Ateneumissa grafiikkaluokalla en malttanutkaan lopettaa.”

Stipendin loputtua Leander Fornas rahoitti opintojaan tekemällä kuvitustöitä, myymällä valokuvia, tekemällä tilaustöitä mainostoimistoille, somistamalla näyteikkunoita ja kääntämällä elokuvia espanjasta suomeksi. Hän sai työskentelytilat Suomen Taidegraafikkojen työhuoneelta, jossa hän teki yli sadan teoksen sarjan. Kaiken muun ohella hän ehti myös opiskella suomen kieltä yliopistossa, Suomen muinaishistoriaa Kansallismuseossa ja kierrellä vapaa-aikoinaan ympäri maata kirjoittaen artikkeleita amerikansuomalaisiin lehtiin ja kooten kuva-aineistoa harjoitustyötään varten.

Leander Fornasin teoksia oli ensimmäistä kertaa näytteillä Nuorten Näyttelyssä Helsingin Taidehallissa vuonna 1953. Jo seuraavana vuonna hän järjesti oman näyttelynsä, joka sai kiittävän vastaanoton. Näytteillä oli grafiikan lisäksi myös tussipiirroksia ja akvarelleja.

Taiteilijalla oli vilkas ja värikäs mielikuvitus ja laaja aiheiden kirjo. Grafiikan lehden aiheena saattoi olla yhtä hyvin eloisa Pariisin katu, jokin leikkimielinen fantasiakuvaelma kuin Lapin mystiikkaa tulviva tuokiokuva. Myös tekniikoiden kirjo oli suuri, hän työskenteli mielellään monin eri menetelmin sen sijaan että olisi erikoistunut vain yhden tekniikan taitajaksi. Yhteistä hänen grafiikan lehdilleen on töitä hallitseva dynaaminen, alituisessa liikkeessä oleva viiva sekä voimakkaat sävyerot.

Syksyllä 1954 Fornas lähti vastavihityn suomalaisen vaimonsa kanssa myöhästyneelle häämatkalle Eurooppaan. Matka jatkui Panamaan, Meksikoon ja viimein Floridaan. Yhdysvalloissa Fornasit päättivät asettua New Yorkiin, joka oli maan taide-elämän ehdoton keskus. Fornas pääsi assistentiksi entiseen opinahjoonsa – tosin ilman palkkaa. Hän yritti hankkia lisäansioita mainostöillä ja työskentelemällä taidelasitehtaassa, mutta vielä silloinkaan kun Fornas alkoi parin vuoden kuluttua saada opettajantyöstään palkkaa, perheen tulot eivät riittäneet edes kattamaan välttämättömiä menoja.

Fornasit palasivat Suomeen vuonna 1958. Taitelija uskoi, että pienessä Suomessa taiteilijalla olisi paremmat mahdollisuudet edetä urallaan. Aivan innoissaan hän ei kuitenkaan Suomenkaan taidepiireistä ollut. ”Olen Helsingissä kulkenut näyttelystä näyttelyyn ja todennut oltavan liian tyytyväisiä omaan tulokseen – ei ponnistella tarpeeksi”, hän pohti. Yhdysvalloissa etsittiin kiihkeästi uusia uria, Suomessa poljettiin paikallaan.


Pariskunnan aika Suomessa jäi kuitenkin lyhyeksi; he palasivat takaisin Yhdysvaltoihin 1960-luvun alussa. Tällä kertaa muutto jäi pysyväksi, ja Leander Fornas sai lopulta töitä professorina ja taideosaston johtajana Holyoke Community Collegessa Massachusettsissa.

Suomen Taidegraafikot ry:n kokoelmassa häneltä on peräti 51 teosta, niiden joukossa muiden muassa viivasyövytyksiä, kivipiirroksia, silkkipainoja, akvatintoja sekä kuivaneuloja. Teoksista varhaisimpiin kuuluvat pohjoista eksotiikkaa huokuvat puupiirros Lappi (1951) ja kiitelty Vanhan poromiehen kuolema (1953). Uusimmat kokoelmassa olevat Fornasin teokset ovat vuodelta 1963. Niissä taas eksotiikkaa on haettu etelään suuntautuneilta matkoilta: aiheina ovat muiden muassa Madrid, Muistiinpanoja Andalusiasta, San Juan de Pasajes, Muistiinpanoja Marokosta sekä Marrakechin torilta.





Lähteet:

Anttonen, Erkki,
Teoksessa Suomen taide 6 (1990)

Art of the Print
www.artoftheprint.com/artistpages/fornas_leander_abstractmovements.htm

Määttänen, Kari
Leander Fornas, Amerikansuomalainen graafikko
Jyväskylän yliopisto, taidehistoria. Proseminaarityö 1995.




Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi