Leander Fornas (1925–1991)
Taidegraafikko, taidemaalari
Teos 1
Teos 2
Teos 3
Yhdysvaltalainen
Leander Fornas opiskeli ja työskenteli Suomessa noin kymmenen vuoden
ajan 1950-luvulta lähtien. Hän täydensi täällä grafiikan opintojaan
Aukusti Tuhkan johdolla ja asetti töitään esille useissa näyttelyissä.
Hänen suosimansa aiheet liikkuivat vilkkaista kaupunkinäkymistä
eksoottisiin Lapin maisemiin. 1960-luvun alussa taiteilija muutti
lopullisesti takaisin Yhdysvaltoihin, jossa hän työskenteli opettajana.
Leander Fornas syntyi Yhdysvalloissa, Massachusettsin
Gardenerissa kesäkuussa 1925 suomalaiseen perheeseen. Sodan puhjettua
hänen tiensä kulkeutui Eurooppaan, sillä hän oli ilmoittautunut
vapaaehtoiseksi armeijaan. Kielitaitoinen nuorukainen toimi pataljoonan
tulkkina. Sodan jälkeen hän joutui valintatilanteeseen: pyrkiäkö
ulkoministeriön palvelukseen vai toteuttaako lapsuuden haave kuvittajan
urasta. Hän oli ollut pikkupojasta saakka kiinnostunut piirtämisestä,
mutta laajan kielitaitonsa puolesta hän olisi voinut edetä myös
toisenlaisella uralla. Virkaura ei kuitenkaan lopulta tuntunut
tarpeeksi kiinnostavalta ja hän päätyi työhön rakennuksille, muurariksi
ja maalariksi. Kun rahaa oli koossa tarpeeksi, Fornas ilmoittautui
Pratt-instituutin kuvituspiirtäjän opintoihin ja asettui asumaan New
Yorkiin. Taloudellista apua oli myös stipendistä, jolla taattiin
nuorille sotilaille mahdollisuus opiskeluun.
Opiskeltuaan
akvarelli- ja öljyvärimaalausta kolmen vuoden ajan Fornas päätti jatkaa
opintojaan Euroopassa. Stipendirahaa oli vielä jäljellä ja hän matkusti
Meksikon kautta Sveitsin Zürichiin, Kunstgewerbeschuleen opiskelemaan
vuosiksi 1950–51.
Vanhempiensa
kotimaahan Suomeen taiteilija saapui ensimmäistä kertaa keväällä 1951.
Koska stipendirahasto ei sallinut pelkkiä huvimatkoja, Fornas
kirjoittautui Helsingin yliopiston piirustussaliin. Hän opiskeli siellä
yhden lukukauden Erkki Kuloveden ja Gösta Diehlin johdolla. Samaan
aikaan hän kävi myös Aukusti Tuhkan johtamalla grafiikkaluokalla Suomen
Taideakatemiassa. Kolmen opiskeluvuoden jälkeen Fornas jatkoi vielä
vuoden Aukusti Tuhkan yksityisoppilaana. ”Ajattelin ensin ryhtyä
kuvittajaksi”, taiteilija itse on kommentoinut, ”mutta saavuttuani
ensimmäisen kerran Suomeen tein suunnan muutoksen, ja minua alkoi
viehättää yksinomaan luova työ. Aikomukseni oli viipyä täällä vain
lyhyen ajan, mutta opiskeltuani taiteilija Tuhkan johdolla Ateneumissa
grafiikkaluokalla en malttanutkaan lopettaa.”
Stipendin
loputtua Leander Fornas rahoitti opintojaan tekemällä kuvitustöitä,
myymällä valokuvia, tekemällä tilaustöitä mainostoimistoille,
somistamalla näyteikkunoita ja kääntämällä elokuvia espanjasta
suomeksi. Hän sai työskentelytilat Suomen Taidegraafikkojen
työhuoneelta, jossa hän teki yli sadan teoksen sarjan. Kaiken muun
ohella hän ehti myös opiskella suomen kieltä yliopistossa, Suomen
muinaishistoriaa Kansallismuseossa ja kierrellä vapaa-aikoinaan ympäri
maata kirjoittaen artikkeleita amerikansuomalaisiin lehtiin ja kooten
kuva-aineistoa harjoitustyötään varten.
Leander
Fornasin teoksia oli ensimmäistä kertaa näytteillä Nuorten Näyttelyssä
Helsingin Taidehallissa vuonna 1953. Jo seuraavana vuonna hän järjesti
oman näyttelynsä, joka sai kiittävän vastaanoton. Näytteillä oli
grafiikan lisäksi myös tussipiirroksia ja akvarelleja.
Taiteilijalla
oli vilkas ja värikäs mielikuvitus ja laaja aiheiden kirjo. Grafiikan
lehden aiheena saattoi olla yhtä hyvin eloisa Pariisin katu, jokin
leikkimielinen fantasiakuvaelma kuin Lapin mystiikkaa tulviva
tuokiokuva. Myös tekniikoiden kirjo oli suuri, hän työskenteli
mielellään monin eri menetelmin sen sijaan että olisi erikoistunut vain
yhden tekniikan taitajaksi. Yhteistä hänen grafiikan lehdilleen on
töitä hallitseva dynaaminen, alituisessa liikkeessä oleva viiva sekä
voimakkaat sävyerot.
Syksyllä
1954 Fornas lähti vastavihityn suomalaisen vaimonsa kanssa
myöhästyneelle häämatkalle Eurooppaan. Matka jatkui Panamaan, Meksikoon
ja viimein Floridaan. Yhdysvalloissa Fornasit päättivät asettua New
Yorkiin, joka oli maan taide-elämän ehdoton keskus. Fornas pääsi
assistentiksi entiseen opinahjoonsa – tosin ilman palkkaa. Hän yritti
hankkia lisäansioita mainostöillä ja työskentelemällä
taidelasitehtaassa, mutta vielä silloinkaan kun Fornas alkoi parin
vuoden kuluttua saada opettajantyöstään palkkaa, perheen tulot eivät
riittäneet edes kattamaan välttämättömiä menoja.
Fornasit
palasivat Suomeen vuonna 1958. Taitelija uskoi, että pienessä Suomessa
taiteilijalla olisi paremmat mahdollisuudet edetä urallaan. Aivan
innoissaan hän ei kuitenkaan Suomenkaan taidepiireistä ollut. ”Olen
Helsingissä kulkenut näyttelystä näyttelyyn ja todennut oltavan liian
tyytyväisiä omaan tulokseen – ei ponnistella tarpeeksi”, hän pohti.
Yhdysvalloissa etsittiin kiihkeästi uusia uria, Suomessa poljettiin
paikallaan.
Pariskunnan aika
Suomessa jäi kuitenkin lyhyeksi; he palasivat takaisin Yhdysvaltoihin
1960-luvun alussa. Tällä kertaa muutto jäi pysyväksi, ja Leander Fornas
sai lopulta töitä professorina ja taideosaston johtajana Holyoke
Community Collegessa Massachusettsissa.
Suomen
Taidegraafikot ry:n kokoelmassa häneltä on peräti 51 teosta, niiden
joukossa muiden muassa viivasyövytyksiä, kivipiirroksia, silkkipainoja,
akvatintoja sekä kuivaneuloja. Teoksista varhaisimpiin kuuluvat
pohjoista eksotiikkaa huokuvat puupiirros Lappi (1951) ja kiitelty
Vanhan poromiehen kuolema (1953). Uusimmat kokoelmassa olevat Fornasin
teokset ovat vuodelta 1963. Niissä taas eksotiikkaa on haettu etelään
suuntautuneilta matkoilta: aiheina ovat muiden muassa Madrid,
Muistiinpanoja Andalusiasta, San Juan de Pasajes, Muistiinpanoja
Marokosta sekä Marrakechin torilta.
Lähteet:
Anttonen, Erkki,
Teoksessa Suomen taide 6 (1990)
Art of the Print
www.artoftheprint.com/artistpages/fornas_leander_abstractmovements.htm
Määttänen, Kari
Leander Fornas, Amerikansuomalainen graafikko
Jyväskylän yliopisto, taidehistoria. Proseminaarityö 1995.