Taiteilijat









Katri Tätilä (1905–1980)
Graafikko, taidemaalari
Teos

Turkulainen Katri Tätilä oli yksi keskeisistä toisen maailmansodan jälkeisen ajan naistaiteilijoistamme. Hänen tuotantonsa ulottuu pienistä grafiikan lehdistä suuriin julkisiin monumentaalimaalauksiin. Öljymaalausten lisäksi hän teki myös piirustuksia, pastelleja ja akvarelleja.

Katri Maria Alexandra Tätilä oli kotoisin Aurasta. Hänen vanhempansa Karl ja Alexandra (o.s. Hulmi) olivat tyttären syntyessä vauraita maanviljelijöitä. Myöhemmin lamavuosina suuri maatila jouduttiin kuitenkin kiinnittämään ja lopulta perhe menetti sen kokonaan.

Katri aloitti taideopintonsa Suomen taideyhdistyksen piirustuskoulussa 1931–1933 ja siirtyi Turun piirustuskoulun oppilaaksi vuosikymmenen puolivälissä. Turussa hänen läheisimpiin opiskelutovereihinsa kuuluivat Helmi Kuusi, Hilkka Toivola ja Tuulikki Pietilä. Hän kuului myös Rautiaisen ryhmän taiteilijoihin; epävirallinen näyttelyryhmä sai nimensä sen päähahmon, Kalle Rautiaisen mukaan.

Näyttelytoimintaan Katri Tätilä osallistui jo vuodesta 1936 saakka, mutta hänen toimeliainta kauttansa olivat toisen maailmansodan jälkeiset vuodet. Varhaistuotannossaan Tätilä sai virikkeitä turkulaisesta modernismista ja surrealismista. Sotien jälkeen hän kiinnostui myös ranskalaisesta modernismista ja toisaalta renessanssiajan italialaisesta taiteesta. Hänen yhteydessään on viitattu myös kubismiin sekä Paul Gauguiniin ja Georges Roualtiin.

Palkkatöiden parissa Tätilä ahkeroi ilmeisesti ainoastaan 1940-luvun alussa, jolloin hän koristeli keramiikkaa Kupittaan Savessa. Sen jälkeen hän asui ja maalasi useita vuosia Tammiston tilalla Naantalissa. Hän esiintyi taidearvosteluissa sangen säännöllisesti; useimpien arvostelijoiden mielestä hänen maalaustensa vahvuuksia olivat värit. Väriasteikkoa kuvattiin mielenkiintoiseksi ja miellyttäväksi, tummaksi ja sävykkääksi.

Grafiikassaan Katri Tätilä keskittyi pääasiassa linopiirrostekniikkaan, mutta hän teki myös joitakin syväpainotöitä lähinnä kuivaneulamenetelmällä. Hänen turkulaiseen tapaan modernistista grafiikkaansa on kuvattu luonteeltaan ekspressionistiseksi; puu- ja linopiirroksille on usein ominaista jyrkkä vastakohta valon ja varjon välillä, kaukaisuuteen pakeneva perspektiivi sekä levottoman vaikutelman luova karkean suurpiirteinen kaiverrustyyli. Tämäntapaisia teoksia ovat esimerkiksi jyrkkäsävyinen Kaupunkinäkymä (1937), ajan ja vanhenemisen teemaa tarkasteleva Minne? (1940) sekä Meri ja hevosia (1948).

Monet Tätilän teoksista liittyvät uskonnolliseen tematiikkaan. Hän pyrki usein ilmentämään omia uskonnollisia näkemyksiään taiteessaan ja monissa töissä on havaittavissa uskonnollisia piirteitä, vaikka aiheet eivät suoraan Raamatusta olekaan. Tätilän ystävän ja turkulaisen taidekriitikon Osmo Laineen mukaan hänen taiteensa ilmentää "elämäniloa", "ihmisten keskinäistä yhteyttä" sekä "lämpöä ja rakkautta". Tämä näkyy erityisesti perhettä, ja varsinkin äitiä ja lasta kuvaavissa teoksissa.

Hänen tuotantonsa ulottuu pienistä grafiikan lehdistä suuriin julkisiin maalauksiin. Hän teki alttaritauluja ja osallistui myös seinämaalauskilpailuihin hyvällä menestyksellä. Hän sai teoksellaan Kukkiva maa kolmannen palkinnon Helsingin kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnan järjestämässä seinämaalauskilpailussa 1945, toisen palkinnon Turku-aiheisessa taidekilpailussa 1946 sekä vielä kolmannen palkinnon Turun kaupungin järjestämässä taidekilpailussa 1965. Kaiken lisäksi Tätilä teki myös piirustuksia, pastelleja ja akvarelleja.

Kotimaan näyttelyiden lisäksi hänen teoksiaan oli mukana turkulaisten taitelijoiden yhteisnäyttelyssä muun muassa Tukholmassa ja Göteborgissa, Leningradissa ja Firenzessä.  Suomen Taidegraafikot ry:n kokoelmassa häneltä on 18 teosta, 6 kuivaneulaa ja 12 linopiirrosta. Niiden joukossa on yksi varhainen teos Alaston (1939), lukuisia teoksia 1940- ja 50-lukujen taitteesta ja 50-luvulta. Kokoelman myöhäisimmät teokset ovat Tytön pää, Hevosia sekä Yö ja päivä vuodelta 1958.





Lähteet:

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Anttonen, Erkki
Kansallisbiografia. Artikkeli julkaistu 2007.
http://www.kansallisbiografia.fi/

Kokkonen, Taina
Kolmen naistaiteilijan grafiikkaa vuosilta 1930 1960.
Pro Gradu. Jyväskylä 1992.

Suomen kuvataiteilijamatrikkeli
www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=1534

Willner.Rönnholm, Margareta
Turun koulut naiset 1920–1930.





Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi