Taiteilijat









Kaarlo Hildén (1886–1963)           
Taidegraafikko, taidemaalari, grafiikan opettaja
Teos

Hildénin elämäntyö taidegrafiikkamme kehittäjänä ja taidegraafikkojen auttajana ja opastajana ansaitsee täysin sen tunnustuksen, jonka hän nyt vanhoilla päivillään on saanut, mutta tekijä, mies itse, on aina ollut liian vaatimaton pitämään nimeään kaikkien näkyvissä. Hän on suorittanut työnsä hiljaisuudessa rakkaudesta taiteeseen ja ystävyydestä varsinkin nuoria taiteilijoita kohtaan."

Kaarlo Hildén tunnetaan ennen kaikkea realistiseen esitystapaan tukeutuvana metalligraafikkona, mutta hän oli myös tuottelias akvarellimaalari. Maalauksiaan hän ei kuitenkaan juuri asettanut näytteille, vaan osallistui pääasiassa grafiikan yhteisnäyttelyihin. Suomalaisessa taidegrafiikassa hän oli yksi sotia edeltäneen ajan keskeisistä vaikuttajahahmoista, jonka suurin merkitys maamme taiteelle lienee siinä, että hän hankki ja välitti grafiikan tietämystä ja taitamusta ammattitovereilleen aikana, jolloin järjestelmällistä opetusta ei juuri ollut. Taidekäsitykseltään hän ei itse ollut uranuurtaja, vaan pitäytyi sovinnaisissa vuori- ja kaupunkinäkymissä ja tulkitsi niitä romantiikkaan taipuvaisena realistina, ”eleettömästi ja suhdakkaasti”. Hänet palkittiin Pro Finlandialla vuonna 1956 ansioistaan suomalaisen taidegrafiikan edistäjänä. Suomen Taidegraafikkojen ensimmäiseksi kunniajäseneksi hänet kutsuttiin kahta vuotta myöhemmin.

Kaarlo Emerik Hildén syntyi Kymissä, mutta eli nuoruutensa Karjalassa – ensin Kurkijoella ja sitten Impilahdessa, jossa hänen isänsä oli lääninagronomina. Perheen laajaan sukulaispiiriin kuuluivat muiden muassa Järnefeltit, Liliukset ja Melartinit.

Nuori taiteilija opiskeli Taideteollisuuskeskuskoulussa yhden lukukauden 1907, mutta joutui varojen puutteessa keskeyttämään opintonsa. Hän pääsi työhön Lilius & Hertzbergin kirjapainoon kuvalaattaosastolle. Tuohon aikaan suurin osa suomalaisista graafikoista painatti työnsä kirjapainoissa, ja juuri Hildénin työpaikka oli yksi suosituimmista. Siellä grafiikan lehtensä vedostuttivat myös mestarit Gallén-Kallela, Simberg ja Finch, joista siten tuli Hildénin asiakkaita.

Grafiikasta innostuneena Kaarlo Hildén alkoi tehdä omiakin kokeiluja ja pääsi pian A.W. Finchin oppilaaksi. Loppuvuodesta 1910 kirjapaino lähetti Hildénin puolen vuoden opintomatkalle Lontooseen. Siellä hänellä oli loistava tilaisuus tutustua englantilaiseen taidegrafiikkaan seuratessaan taiteilijoiden työskentelyä paikallisessa taideakatemiassa. Myöhemmin hän teki opinto- ja työmatkoja myös Pohjoismaihin, Ranskaan, Espanjaan ja Sveitsiin.

Samoihin aikoihin Hildén avioitui Martta Koposen kanssa, mutta pariskunnalle tuli ero jo vuonna 1920. Liitosta jäi yksi tytär, Kaarina. Sen jälkeen Hildén solmi uuden avioliiton postivirkailija Elsa Olkkosen kanssa ja sai kolme tytärtä lisää: Irja, lapsena kuollut Airi ja Anneli syntyivät vuosien 1923 ja -29 välillä.

Lilius & Hertzbergin kirjapainon kemigrafisen osaston siirryttyä WSOY:n ja Suomen Kirjallisuudenseuran haltuun Hildén nimitettiin osaston johtajaksi. Hän ei kuitenkaan pitänyt tämäntyyppisestä johtamistehtävästä ja erosi kirjapainon palveluksesta jo muutaman vuoden kuluttua. Hän alkoi keskittyä yhä enemmän oman grafiikan tekemiseen. Töiden pohjana oli usein vesiväreillä tehty luonnos. Taiteellisen työnsä ohessa hän hoiti myös omaa ”retuuseerausateljeeta”, jossa teki erilaisia mainoskuvaukseen liittyviä töitä, kuten kuvien kehittämistä ja korjailua. Hän myös suunnitteli ja rakennutti itselleen syväpainoprässin ja vedosti muille taiteilijoille näiden töitä nimellistä korvausta vastaan.

Tosin niiltä taiteilijoilta, jotka tekivät grafiikkaa lähes yksinomaan kaupallisessa mielessä, hän veloitti asianmukaisen maksun. Sellaisia olivat esimerkiksi Jalmari Ruokokoski ja Walfrid Kauhanen. 

Hänen työhuoneessaan eli "Hildénin akatemiassa" monet graafikot saivat samalla ensimmäisen teknisen oppinsa. Hänen yksityisellä ja vapaaehtoisella opetustoiminnallaan oli hyvin tärkeä merkitys suomalaisen taidegrafiikan myöhemmän kehityksen kannalta; sukupolven nuorten taiteilijoiden joukossa ei ollut montaa, joka ei olisi saanut alkuopetustaan grafiikan pariin Hildéniltä.

Sen lisäksi hän pääsi viettämään aikaa myös todellisten mestarien kanssa. ”Ne olivat kovia työpäiviä”, on taiteilija myöhemmin muistellut tapaamisiaan Gallén-Kallelan kanssa. ”Teimme työtä joka päivä vähintään kaksitoista tuntia. Gallén-Kallela seurasi koko ajan vieressä, kun minä otin vedoksia, ja korjaili ahkerasti levyjään. Samalla hän kertoi minulle noina päivinä koko elämänsä, aina Afrikan retkiä myöten. Minulle nuo työpäivät olivat kaikki kuin pyhäpäiviä!”

Pääosa Kaarlo Hildénin grafiikasta on 1930- ja 1940-luvulta. Alkuun hänen grafiikkansa edusti aikakauden helsinkiläiselle metalligrafiikalle ominaista realismia, jolle olivat luonteenomaisia polveilevat, useista ohuista, rinnatusten ja päällekkäin kulkevista piirroista muodostuvat ääriviivat. Kuvattavan kohteen muodot on pyritty tuomaan esiin selkeinä, kun taas valonkäsittelyyn on kiinnitetty vähemmän huomiota.

Yksi merkittävä piirre Hildénin taiteessa on kansallisromanttisia piirteitä omaava kiinnostus luontoa ja maaseutumiljöötä kohtaan. Vielä oikeammin kyseessä on vanha, romantiikan ideoihin perustuva pyrkimys tavoittaa menneiden aikojen alkuperäinen ja koskematon luonto sekä sivistyksen painolasteista vapaa sopusointuinen elämäntapa.

Hildénin paras luomiskausi ajoittuu 1940-luvulle, jolloin hän tuli tunnetuksi asetelmistaan ja helsinkiläisaiheisista maisemistaan. Suuri osa näistä Helsinkiä kuvaavista näkymistä on Hildénin asunnon läheltä Punavuoresta. Niiden joukossa on puistonäkymiä, varsinkin Vanhan kirkon puistosta, sekä näkymiä Hietalahden telakalta. Hildén teki myös lukuisia grafiikan lehtiä Suomen kirkoista ja linnoituksista. Tuohon aikaan Hildén omaksui kuivaneulamenetelmän ja muutti samalla esitystapaansa tämän tekniikan vaatimuksia vastaavaksi. Ääriviivat ja aiheen muoto eivät painottuneet enää yhtä selkeästi kuin aiemmassa tuotannossa, vaan taiteilijaa alkoi entistä enemmän kiinnostaa myös valon kuvaaminen grafiikan keinoin.





Lähteet:

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Anttonen, Erkki
Kansallisbiografia. Artikkeli julkaistu 2004.
www.kansallisbiografia.fi

Kaarlo Hildén. Suomen grafiikan kasvatusisä.
H.S. 28.2.1962.

Kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=367

Routio, A.I.
Ennen kuin kuva hajosi sirpaleiksi.
Uusi Suomi 4.4.1986.

S.S.
Kaarlo Hildén 75.vuotias.
H.S. 20.4.1961.







Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi