Helmi Kuusi (1913–2000)
Taidegraafikko, taidemaalari
Teos
Helmi
Kuusi kuuluu Turun ensimmäisiin naisgraafikoihin. Hän aloitti grafiikan
tekemisen 1930-luvulla ja siirtyi vuosikymmenen lopulla jatkamaan
opintojaan Helsinkiin.
Hänen
grafiikkansa liittyi ajan romanttiseen suuntaukseen; hän tuli
tunnetuksi herkästä ja intiimistä metalligrafiikastaan, jossa valon ja
varjon kuvaaminen oli hyvin keskeisessä asemassa. Valo on usein himmeä
ja sen lähde kätketty, varjot puolestaan syviä ja mustia.
Taidegraafikon uransa ohella Kuusi toimi opettajana
ABC-piirustuskoulussa yli kymmenen vuoden ajan. Ansioistaan
taiteilijana Helmi Kuuselle myönnettiin Pro Finlandia -palkinto vuonna
1963.
Helmi Martta Kuusi syntyi tammikuun 8. päivänä
vuonna 1913 pastorin tyttäreksi. Toisen nimensä hän oli saanut äitinsä
mukaan. Pastori Mauno Ilmari Kuusen ja rouva Martta Kuusen (o.s.
Salonheimo) perhe asui tuolloin Michiganin South Rangessa.
Taidekoulutuksensa
Helmi Kuusi kuitenkin sai vasta Suomessa. Hän aloitti taideopintonsa
Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa vuonna 1931, mutta opinnot
siellä keskeytyivät ja hän jatkoi niitä vasta kuusi vuotta myöhemmin.
Tällä välin hän oli jatkanut taiteen opiskelua eri kouluissa, Lontoon
maineikasta Chelsea Polytechnicumia myöten. Siellä hän ehti parin
kuukauden aikana myös kokeilla ensimmäistä kertaa grafiikan tekemistä.
Helmi Kuusen on sanottu löytäneen
oman linjansa Pariisissa. Taide-lehdessä hänen kirjoitettiin
kehittyneen ulkomaan opintojen aikana ”erittäin edulliseen suuntaan”.
Sekä väri että muoto olivat selkiytyneet ja taiteilijattaren
yksilöllinen ilmaisutapa saanut varmat piirteet.
Helmi Kuuselle se merkitsi levollista ja
määrätietoista työskentelyä omassa, herkästi tulkitussa
luontomaailmassa. Taiteilijan työskentelytapaa ja näkemystä ilmaisevat
parhaiten hänen omat sanansa: ”Graafikko kunnioittaa työkalujaan:
niillä tuntuu olevan oma tahtonsa. Moni kuva on tyyten muuta kuin
alkuperäinen aikomus. Mezzotinta-jyrsin tai piirustuspiikki on valinnut
toisen uran. Liikkumaton kehys, miltei mustat pimentoalueet korostavat
pilvien liikettä, veden himmeää kuumotusta. Valojen ja varjojen
suhteessa, toisiinsa liukenevilla metsän, järven ja taivaan äärillä
piilee sanaton elämänfilosofia. Pilvet eivät ole pilviä, vesi vain
vettä, rannan kaislat ja tytön hiukset ovat samaa mystikon
salakirjoitusta.”
Grafiikkansa
aiheet Helmi Kuusi löysi taiteilijanuransa alkutaipaleella useimmiten
lapsuuden muistikuvistaan. Alkuun hän teki pääasiassa henkilökuvia,
mutta 1940-luvun ja ulkomaisten opintomatkojen jälkeen hän alkoi yhä
enemmän keskittyä luonnon kuvaamiseen.
Valtaosa Kuusen
grafiikan lehdistä on syntynyt luonnosten pohjalta. Taiteilijan
kokemukset, elämykset ja havainnot tallentuivat lukuisiin
piirustuksiin. Hänellä olikin tapana tehdä runsaasti
luonnospiirustuksia, joita myöhemmin pitkinä talvikuukausina hän tutki
ja kehitteli. Hän työsti aiheita pitkään ja hitaasti, korjaili
laattoja, hioi uudelleen epätyydyttäviä kohtia, teki lisäyksiä ja otti
koevedoksia.
Helmi Kuusi suosi
kuivaneulatekniikkaa, joka ajan myötä kehittyi yhä maalauksellisempaan
suuntaan. Hänen grafiikassaan valo ja varjo käyvät jatkuvaa
vuoropuhelua, mihin kuvien intiimi tunnelma suurelta osin perustuu.
Malme
2003. Valohämyistä vaikutelmaa korostavat hennonhauraat viivat.
Pehmeän valon esikuvana pidetään usein hänen ihailemaansa 1600-luvun
maalaustaiteen mestaria Rembrandtia, jonka taiteeseen Kuusi oli
ihastunut Lontoossa opiskellessaan.
Grafiikan
ohella Helmi Kuusi myös maalasi. Taiteenlajit olivat hänelle yhtälailla
tärkeitä ja hän pitikin ne toisistaan visusti erillään. Yhtymäkohtia
hänen grafiikkansa ja maalaustensa välillä ei juuri ole eikä hän
käyttänyt samoja aiheitakaan. Maalauksissa korostui värin merkitys
tunteiden ilmentäjänä samaan tapaan kuin valohämy grafiikassa korosti
tunnelman herkkyyttä.
Lähteet:
Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.
Anttonen, Erkki
Helmi Kuusi
SKS Suomen Kansallisbiografia
www.kansallisbiografia.fi
Heikki Malme
Helmi Kuusi, taidegraafikko.
Ateneum 2003.
Leena Peltola
Grafiikan nousukausi 1945 – 1970
Teoksessa Ars. Suomen taide 5. 1990.
Suomen kuvataiteilijamatrikkeli
(www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija.asp?id=676)
S.S.
Näyttelykatsaus. Tammi-helmikuussa 1951.
Taide 2/1951.