Taiteilijat









Heikki Nieminen (1926–)
Kuvanveistäjä, taidegraafikko
Teos

Heikki Nieminen on taidegraafikko ja palkittu kuvanveistäjä. Pro Finlandian vuonna 1964 hän sai nimenomaan kuvanveistäjänä, mutta hän teki myös paljon grafiikkaa ja osallistui ahkerasti näyttelyihin sekä Suomessa että ulkomailla. Nieminen tunnetaan myös kouluissa vuodesta 1954 saakka jaettujen hymypoika- ja hymytyttöpatsaiden suunnittelijana.

Heikki Nieminen syntyi toukokuussa 1926 Hollolassa. Hänen vanhempansa Nestor ja Aino saivat toimeentulonsa maanviljelyksestä. Vanhempiensa tapaan maanviljelijäksi ryhtyminen ei kuitenkaan Heikkiä kiinnostanut, vaan hän lähti sotien jälkeen suorittamaan taideopintoja Taideteolliseen ammattikouluun vuodeksi 1947–48 ja sen jälkeen neljäksi vuodeksi Suomen Taideakatemian kouluun. Taidegrafiikkaa hänelle opetti Aukusti Tuhka, jonka assistenttina Nieminen toimi koulusta valmistuttuaan vuosien ajan. Kouluaikanaan Nieminen keskittyi pääasiassa taidegrafiikkaan, mutta ajan myötä kuvanveisto nousi sen rinnalle.

Nieminen on myöhemminkin pitänyt taidealan koulutusta suuressa arvossa: ”Kyllä ammattia varten tarvitaan perusteellinen pohjakoulutus. Monella on se käsitys, että täällä jauhetaan vähän liikaa vanhoja asioita, piirretään ja veistetään elävää mallia. Mutta se on ensisijainen väylä näkemisen oppimiseksi, kaiken perusta. Vasta kun oppii näkemään, oppii tekemään.”

Nuoret Graafikot -ryhmään Heikki Nieminen liittyi sen jälkeen, kun ryhmän näyttelyt olivat jo kiertäneet ympäri Suomea. Ryhmä oli perustettu opettajansa Aukusti Tuhkan rohkaisemana keväällä 1954 ja ensimmäinen yhteisnäyttely pidettiin jo saman vuoden toukokuussa. Kahden seuraavan vuoden aikana näyttely ehti ainakin 12 paikkakunnalle ja sai kaikkialla osakseen myönteisen vastaanoton. Grafiikka alkoi tulla suosituksi omaperäisenä ja taloudellisesti edullisena taidemuotona.

Päästyään alkuun taiteilijan uralla Nieminen solmi avioliiton farmaseutti Tellervo Ahosen kanssa. Perheeseen syntyi 50-luvun kuluessa kaksi tytärtä: Anna-Maija ja Eeva.
 Kuvatailteilijamatrikkeli (www.).  1960-luvulla Nieminen toimi opettajana Taideteollisessa korkeakoulussa ja Suomen taideakatemian koulussa. Opetustyö vei paljon aikaa eikä taiteilijan töitä juuri näkynyt julkisuudessa. Taiteilija kuitenkin myönsi lehtihaastattelussa, ettei kyseessä ollut pelkästään ajanpuute: ”tuntui jotenkin turhalta esitellä figuratiivisia teoksia” abstraktin taiteen kaudella.

Tuotannossaan Nieminen onkin ammentanut suorastaan loputtomasti aiheita ihmisestä. Tyyli on vaihdellut, mutta ihminen on pääasia. ”Kuvaan ihmisten kautta mielentiloja ja tunnelmia. olen kuvitellut, että ihminen viestii toiselle ihmiselle parhaiten. Piirrän paljon ihmisiä, teen muistiinmerkintöjä ja haeskelen…”

Yksi Suomen tunnetuimmista veistoksista, Hymy-patsas on levinnyt valoksina tuhansiin koteihin monien lasten ensimmäisenä palkintona. Alkunsa Hymytyttö- ja hymypoikapatsaat saivat 1950-luvun alussa, kun taiteilija ja opintorahayhdistyksen puheenjohtaja päättivät kehitellä tavan kerätä rahaa lahjakkaille, mutta varattomille opiskelijoille. Pienoisveistokset keksittiin tavaksi ja sitä varten ”--- piti saada jokin symboli rehtiydestä ja toveruudesta, kuva koululaisesta, ” taiteilija kertoi. ”Minä tein veistoksen ja lahjoitin sen kopiot tekijänoikeuksineen yhdistykselle tähän hyvään tarkoitukseen.”

Heikki Nieminen osallistui uransa aikana useisiin taidekilpailuihin; Valtion taidekilpailussa 1952 hän sai neljännen palkinnon grafiikallaan ja kolmannen palkinnon kuvanveistäjänä. Jatkossakin menestystä tuli varsinkin patsas- ja muistomerkkikilpailuissa: jaettu ensimmäinen palkinto Sibeliuksen patsas-kilpailussa 1962, jaettu II palkinto sekä III palkinto Gallén-Kallelan muistomerkkikipailussa 1964 ja voitto Varkauden sankaripatsaskilpailussa 1962. Pro Finlandialla hänet palkittiin nimenomaan kuvanveistäjänä 1964.

Nieminen pääsi tekemään myös julkisia veistoksia: hän muovaili näköiskuvaa tulkitsevan Akseli Gallén-Kallelan patsaan Poriin 1965 ja F.E. Sillanpään muistomerkin Hämeenkyröön. Pronssiin valettu rintakuva oli tehty Sillanpään viimeisinä elinkuukausina. Kankaan hautausmaalle puolestaan pystytettiin sodissa kaatuneiden karjalaisten sankarivainajien muistopatsas Siunaava enkeli. Työn oli suunnitellut ja aloittanut Arvi Tynys, mutta Nieminen saattoi sen loppuun.

Suomen Taidegraafikot ry:n kokoelmassa häneltä on neljä teosta, viivasyövytys Maisema (1951) ja kuivaneulateokset Sirkus, Alaston ja Puisto vuodelta 1953.




Lähteet:

Kivirinta, Marja-Terttu
”Minä Hymy-pojan kasvot piirsin ja veistoksen tein 1950-luvulla”
Helsingin sanomat 9.5.1986.

Kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=973

Peltola Leena,
Grafiikan nousukausi 1945 – 1970
Teoksessa Ars. Suomen taide 6. 1990.

Tynys Arvi
www.tynystensukuseura.fi/arvitynys.htm

Valkonen Markku
”Edustusveistokset kuin keittiökalustoa”
Helsingin sanomat 9.5.1976.

YLEn elävä arkisto
www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=6&ag=44&t=&a=4849


Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi