Taiteilijat









Ester Borg (1899–1964)
Taidegraafikko, piirustuksen opettaja
Teos

Pappisperheen tytär Ester Borg oli yksi ensimmäisistä turkulaisista naisgraafikoista. Varsinaiselta ammatiltaan hän oli piirustuksenopettaja, mutta taiteilijana hän tuli tunnetuksi henkilö- ja maisema-aiheisista, tyylitellyistä grafiikanvedoksistaan Hän oli myös kantava voima graafikoiden yhdistystoiminnassa Turussa, ensin Ryhmä Graficassa, sitten Turun Taidegraafikot ry:ssä. 

Ester Elisabeth syntyi rovasti Nathanael Borgin ja rouva Fanny Elinin (o.s. Calonius) perheeseen Turussa vähän ennen vuosisadan vaihdetta, 27. marraskuuta 1899. Perheeseen kuului myös isoveli Kaarlo ja sisko Elsi. Sekä veli että sisko opiskelivat myöhemmin arkkitehdeiksi.

Esterin ollessa neljäntoista isä sai kirkkoherran viran Petäjävedeltä ja perhe muutti Keski-Suomeen. Borgin perhe jäi asumaan Petäjävedelle myös isän kuoltua viisi vuotta myöhemmin. Ester kirjoitti ylioppilaaksi Jyväskylän tyttökoulun jatkoluokilta ja suoritti sen jälkeen taideopintoja Taideteollisuuskoulun piirustuksenopettajalinjalla 1921–1924 opettajanaan Viljo Lehmussaari.

Taideteollisuuskoulun opintojen jälkeen Ester teki myös opintomatkoja ympäri Eurooppaa. Vuonna 1927 kohteina olivat Wien, Dresden, Berliini ja München, vuonna 1935 Pariisi ja Bryssel.

Taiteilijana Ester Borg esiintyi ensimmäistä kertaa Turun Sanomien vastavalmistuneen liiketalon aulaan kootussa taidegrafiikan näyttelyssä vuonna 1932. Esillä olleet taiteilijat perustivat Suomen ensimmäisen paikallisen taidegrafiikan yhdistyksen, Ryhmä Grafican, josta myöhemmin tuli Turun Taidegraafikot ry.  Turun näyttelyn jälkeen Ester Borgin teoksia oli esillä suomalaisen grafiikan näyttelyissä myös kotimaan rajojen ulkopuolella muiden muassa Moskovassa (1934), Prahassa (1936) ja Kööpenhaminassa (1937). 
Häneltä oli niissä mukana kahdeksan eri teosta. Lisäksi hän otti osaa kaikkiin Turussa pidettyihin grafiikan näyttelyihin. Lueteltujen lisäksi teoksia oli esillä näyttelyissä Riiassa (1935), Bratislavassa ja 22 saksalaisessa kaupungissa (1936), Budapestissä ja Wienissä (1937) sekä Oslossa (1946) ja Tukholmassa (1947).

Graafikon uransa rinnalla Ester työskenteli kaiken aikaa piirustuksen opettajana. Ennen asettumistaan Turkuun (ensin tyttölyseoon, sitten Turun Suomalaiseen yhteiskouluun vuonna 1930) hän ehti työskennellä opettajana Inkeroisissa, Kristiinassa ja Tampereella. Tämän on arveltu hidastaneen hänen omaa taiteilijanuraansa. Opettajana hän pyrki aina kannustamaan oppilaitaan kuvataiteiden pariin mahdollisimman laajalti. ”Vaikka piirtäminen sinänsä oli aina ollut minulle mieluista, opettajani Ester Borg – tuon taiteellisen suvun erinomainen eksemplaari – taisi olla samaa mieltä, se ei mielestäni voinut riittää oppikoululaisten kuvaamataitojen kehittämiseen”, muistelee eräs entinen oppilas.

Esterin on sanottu toteuttaneen Elsi-siskonsa haaveen kuvataiteilijan urasta. Perhe oli kannustanut siskoa luopumaan kuvanveistosta ja suuntautumaan turvallisemmaksi katsotun arkkitehtuurin pariin, samaan ammattiin isoveljensä kanssa. Esterilläkin oli piirustuksenopettajan työnsä, joten pelkästään taiteilijan uran varaan ei hänenkään kohdalla laskettu. Mielenkiintoinen Jyväskylään liittyvä yksityiskohta on, että Elsi Borg osallistui Jyväskylän maaseurakunnan kirkkokilpailuun ja pääsi suunnittelemaan Taulumäen kirkon.

Ester Borgin kuvista suurin osa on henkilöaiheita tai maisemia. Toisinaan niihin on myös sisällytetty vertauskuvallisia lisävivahteita. Työt ovat hyvin pitkälle tyyliteltyjä ja pelkistettyjä, mikä näkyy selvimmin sellaisissa aiheissa kuin Mustat käsineet (n.1934) ja Kahvilassa (1934). Borgin useasti näytteillä olleista teoksista valtaosa on kuivaneulatöitä tai joko viivasyövytyksellä tai kuivaneulalla täydennettyjä akvatintoja.

Opettajan työnsä ja taiteilijan uransa lisäksi Ester Borg oli myös toimelias järjestöihminen. Hän oli yksi kantavista voimista Grafica-ryhmän toiminnassa, sillä hän hoiti yhdessä Viljo Lehmussaaren kanssa suuren osan erilaisista käytännön järjestelyistä. Hänen on myös sanottu omalla toiminnallaan ja vilkkaan eloisalla olemuksellaan innostaneen monia turkulaisia naistaiteilijoita grafiikan pariin. 






Lähteet:

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Kuvataiteilijamatrikkeli
www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=128

Suomen rakennustaiteen museo
http://www.mfa.fi/arkkitehtiesittely?apid=2904

Turun Taidemuseo
www.turuntaidemuseo.fi/kokoelmat/borg/1143.shtml

Margareta Willner-Rönnholm
Turun koulun naiset 1920 – 1950. Turun taidemuseo.

Kuva: HS 28.2.1964.
   




Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi