Taiteilijat









Erkki Talari (1907–1983)
Taidegraafikko, taidemaalari
Teos 1
Teos 2



”En tiedä, mitä linjaa kuljen.
Maalaan niin kuin sielu sanoo. Tulee sitä, mitä taidan.
Tietysti on selvää, että on pidettävä jollakin tavoin jalat maassa kiinni.

- - - Ilman työtä ei päästä mihinkään. Ihan turhaa, että istutaan ja puhutaan taiteesta. Ei se pitkälle vie.
Inspiraatio vaatii työtä. Jos ei osaa, niin ei siitä milloinkaan mitään tule.
Mutta työtä, sitä pitää tehdä ankarasti. Sitä ei tee koskaan liikaa.”

Holger Erkki Konstantin syntyi maaliskuussa 1907 Tampereella. Hänen vanhempansa olivat Ingeborg (o.s. Hag) ja Klaus Erkki Forsström. Perheenpää oli ammatiltaan metallinpakottaja ja taidetakoja. Perheen sukunimi oli vuoteen 1935 saakka Forsström, minkä jälkeen se vaihdettiin Talariksi.

Erkki oli jo pikkupoikana kiinnostunut taiteesta. ”Yhdeksänvuotiaana tiesin sanoa, miksi taion – taiteilijaksi.” Kouluajoilta hän muistaa ihailleensa luokkatoverinsa taitavia piirustuksia hevosista hieman kateellisenakin. Pelkkä lahjakkuus ei kuitenkaan riittänyt; hevosen piirtäjästä tuli eläinlääkäri, mutta Erkki Talarista tuli kovalla työllä taiteilija.

Tie taiteilijaksi oli mutkainen. Varojen puuttuessa Talari pääsi aloittamaan taideopintonsa vasta kaksikymmentäkolmevuotiaana. Hän oli nähnyt lehdessä Santeri Salokiven ilmoituksen, jossa tämä mainitsi ottavansa yksityisoppilaita. Kotoa rahaa taideopintoihin ei tullut, joten Talari opiskeli Salokiven opastamana suunnilleen vuoden verran ja siirtyi vasta sen jälkeen Taideteollisuuskouluun, jossa hän suoritti iltakoulun yleisen kurssin 1931–1934.

Aloitteleva taiteilija innostui grafiikasta jo noina Taideteollisuuskoulun vuosina. Hänen varhaistuotantoonsa opiskeluajoilta kuuluu kohopainotöiden ohella myös metalligrafiikkaa, lähinnä kuivaneulatöitä ja viivasyövytyksiä. Myöhemmin hän keskittyi pääasiassa lino- ja puupiirroksiin, sillä niitä oli helpompi tehdä: niihin ei tarvittu prässejä, happoja ja muita syväpainografiikassa välttämättömiä tarvikkeita.

Talarin isoäiti muisti aina varoitella, että ”taiteilijaelämä on tyhjää”.  Vaikka nuori taiteilija ei ottanutkaan onkeensa ohjeesta, rahahuolet pakottivat Talarin kouluttautumaan toiseenkin ammattiin: opettajaksi. Hän opiskeli päiväkoulun puolella paitsi grafiikan, myös piirustuksenopettajien osastoilla. Työ oli Talarille mieluista, ei vain ikävä käytännön sanelema pakko. ”Koulutyöstä minä todellakin pidin”, kertoi taiteilija 70-vuotishaastattelussaan, ”sanoivat muut sitten nykyisestä koulumenosta mitä.”

Samaan aikaan grafiikanlinjalla opiskeli myös Tapio Tapiovaara, joka kuului Tulenkantajat-lehden toimituskuntaan. Ilmeisesti juuri hänen kauttaan Talari sai muutamia kuvitustehtäviä lehdestä. Lehdessä julkaistiin Nuori nainen, Tapaaminen ikkunassa ja sohvalla istuvaa, ikkunasta ulos katselevaa miestä esittävä aihe. Vuosina 1934–1935 Talari jatkoi opintoja vielä Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa.
1940-luvun puolivälissä hän kävi myös Aukusti Tuhkan taidegrafiikan kurssin.

Monien muiden ikäpolvensa graafikoiden tavoin Talari keskittyi vuosikymmenen lopulla lähinnä puupiirroksiin. Laattamateriaalina hän käytti yleensä vaneria. Itse kaiverrustyön hän teki tavallisesti vain yhdellä taltalla saadakseen kuvalle mahdollisimman yhtenäisen ilmeen.

1930-luvulla Talari teki enimmäkseen henkilöaiheista grafiikkaa. Lisäksi ajan tuotantoon kuului joitakin maisema-aiheita ja kaupunkinäkymiä sekä eläinaiheisia puupiirroksia, kuten Rotta (1937) ja Varikset (1938). Suurin osa Talarin puupiirroksista on pohjimmiltaan realistisia, mutta toisinaan niissä on havaittavissa dramaattista valon ja varjon käsittelyä, joka on ominaisempaa hänen 1940-luvun teoksilleen.

Niissä näkyvät surrealismiin keskittyneeltä Halmstadin ryhmältä saadut vaikutteet. Laajat mustat pinnat, vapautunut ja iskevän tuntuinen leikkaustekniikka sekä jyrkät valaistuskontrastit luovat kuviin dramatiikkaa ja vauhdikkuutta. Tummia pintoja rytmittävät ohuet, vapaamuotoisesti leikatut linjat ja paikka paikoin kourutaltalla työstetyt vaaleat alueet. Ajan keskeisiin teoksiin kuuluu Kantelettaren kehtolaulujen puupiirroskuvitus.

Erkki Talarilla ja hänen vaimollaan Laimi-Inkerillä (o.s. Kajava) oli kolme lasta. Vuonna 1958, kun lapset olivat jo oppikoulussa, Sirkka-lehdessä (09/1958) haastateltiin perheen emäntää siitä, miten perheen talousmenot hoidettiin, kun perheenisän ansiot vaihtelevat suuresti kuukausittain. Laimi-Inkeri oli ollut kahdeksan vuotta kotirouvana lasten ollessa pienempiä. ”Meidän pieni maamme ei ole mikään otollinen elinpaikka taiteilijalle – vapaa taiteilija ja hänen perheensä joutuvat kyllä kestämään monenlaista huolta ja vaikeutta”,  perheen äiti kertoi. ”Nuoruuden innossa ja uskossa moni yrittää elämistä yksinomaan taiteensa varassa, ja meneehän se, niin kauan kuin lapset ovat pieniä eivätkä suuret koulu- ja vaatemenot alinomaa horjuta budjettia.”
Sirkka 09/1958. .    Noihin aikoihin Laimi-Inkeri kävi jo palkkatyössä ja Erkki Talarikin teki myös käyttögrafiikkaa: mainoksia, julisteita ja etikettejä.

Debyyttinäyttelynsä (1934) jälkeen Talari osallistui uutterasti Suomen Taiteilijain näyttelyihin sekä Nuorten näyttelyihin. ”Puupiirräntää oli silloin esiintynyt vähänlaisesti näyttelyissä ja ilman muuta työt hyväksyttiin”, taiteilija totesi myöhemmin vaatimattomasti, ”Tämä tapahtui omaksi ihmeekseni.” Vuonna 1956 hän herätti huomiota värillisillä puupiirroksillaan Galerie Hörhammerin näyttelyssä, jossa esillä oli myös Ahti Lavosen, Voitto Vikaisen, Olavi Haaralan ja Eino Ruutsalon teoksia.

Talarin teoksia oli esillä myös ulkomaisissa yhteisnäyttelyissä ympäri Eurooppaa, muiden muassa Budapestissa ja Wienissä 1937, Neuvostoliitossa 1943–54, Jugoslaviassa 1950-luvun puolivälissä ja Italiassa vuosikymmenen lopulla. 1960-luvun lopulla Talarin töitä nähtiin myös New Yorkissa.

Ensinäyttelyn perusteella Talari leimattiin ensisijaisesti graafikoksi, mitä hän itse myöhemmin harmitteli. Itse hän halusi olla tasapuolisesti värin ja viivan taiteilija. ”Ne tukevat toinen toistansa, grafiikka ja maalaus. Aluksi voin piirtää ja sitten maalata. Piirustus on kuin alku, johon nojautuu.”






Lähteet:

Anttonen, Erkki
Taidegrafiikka 1895-1950.
Teoksessa  Ars. Suomen Taide 6.1990.

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Forsberg R.
”Ei taiteilijoilla ole mitään etuoikeuksia.”
Sos.Dem. 6.2.1949.

Kahden laukun järjestelmä
Sirkka 09/1958.

Peltola, Leena
Teoksessa  Ars. Suomen Taide 5. (1990.)

Suomen kuvataiteilijamatrikkeli
www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=1433

Valkonen, Markku
Erkki Talari 70 vuotta tänään.
Tämän hetken taide on hyvin epämääräistä.
H.S. 8.3.1979.

Kuva: Sos.Dem. 6.2.1949.


   


Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi