Eila-Maria Salo (1932–)
Kuvataiteilija, taidegraafikko, taidemaalari
Teos 1
Teos 2
Eila-Maria
Salo syntyi heinäkuussa 1932 Urjalassa Pirkanmaan maakunnassa. Hänen
äitinsä Tyyne oli ammatiltaan räätäli ja isänsä Juho työmies.
Eila-Maria aloitti taideopintonsa Turun Taideyhdistyksen
piirustuskoulussa 22-vuotiaana ja opiskeli piirustuskoulussa kolmen
vuoden ajan. Ensimmäistä kertaa hänen taulujaan oli esillä näyttelyssä
Turussa heti valmistumisvuonna 1957.
Seuraavalla
vuosikymmenellä hän osallistui moniin yhteisnäyttelyihin, niiden
joukossa olivat muiden muassa Suomen Taidegraafikoiden
30-vuotisnäyttely (1962), Suomen Taiteilijain näyttely (1964 ja
1966–69) ja Suomen Taideakatemian kiertonäyttely (1969).
Teoksia oli esillä myös ulkomailla; Turun
taidegraafikoiden näyttely kiersi Tukholmassa ja Göteborgissa 1969,
lisäksi hänen töitään nähtiin muiden muassa Tallinnassa, Amsterdamissa
ja Barcelonassa sekä Itämerenmaiden biennaalissa DDR:ssä 1965.
Paitsi
taidegraafikko, Eila-Maria Salo on myös kuvataiteilija ja taidemaalari.
Hänen hautareliefejään on Urjalassa ja Turussa. Pääasiallisin
tulonlähde hänelle on kuitenkin ollut muotokuvamaalaus; häneltä on
tilattu lukuisia lasten muotokuvia, ja sen lisäksi hän on maalannut
muotokuvia talousneuvoksista, kaupunginjohtajista ja muista
silmäätekevistä.
Suomen
Taidegraafikot ry:n kokoelmassa häneltä on 35 teosta, kivipiirroksia
kaikki. Niistä varhaisimpia ovat Sommitelma ja Mutaattio häiriöitä
vuodelta 1962 ja myöhäisimmät Onnelliset ja Luonnon ihmeitä
ihmettelevät vuodelta 1976. Pääosa grafiikan lehdistä on kuitenkin
1960-luvulta. Varsinkin vuosikymmenen ensimmäisellä puoliskolla hän
teki myös paljon värillisiä kivipiirroksia, kuten Marmorikappeli
(1963).
Aiheeltaan Salon teoksissa sivutaan yleensä joko
uskonnollisia teemoja (Lasimaalaus 1963, Basilica 1967), tieteellisiä
aihelmia (Tutkimusasema 1964, Tekokuiden aikaan 1963) tai sitten niissä
liikutaan luonnon tunnelmissa (Hajoavat jäät 1963, Syksyn puut 1963,
Koralleja 1963). 1960-luvun loppupuolelta ja seuraavan vuosikymmenen
alusta on myös jonkin verran yhteiskunnallisempia teoksia, kuten
Suvaitsemattomuuden kuilu (1967), Mikä onkaan oleva heidän maailmansa
(1969) ja Säilyykö planeettamme heille (1972).
Kaupunkia kuvaavista teoksista ks. Helenius 2007 (Alue ja ympäristö 2/2007). .
Lähteet:
Helenius, Leena
Tulevaisuuden kaupungit suomalaisessa kuvataiteessa
Alue ja ympäristö 2/2007.
Kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=1282