Taiteilijat










Eila-Maria Salo (1932–)
Kuvataiteilija, taidegraafikko, taidemaalari
Teos 1
Teos 2



Eila-Maria Salo syntyi heinäkuussa 1932 Urjalassa Pirkanmaan maakunnassa. Hänen äitinsä Tyyne oli ammatiltaan räätäli ja isänsä Juho työmies.  Eila-Maria aloitti taideopintonsa Turun Taideyhdistyksen piirustuskoulussa 22-vuotiaana ja opiskeli piirustuskoulussa kolmen vuoden ajan. Ensimmäistä kertaa hänen taulujaan oli esillä näyttelyssä Turussa heti valmistumisvuonna 1957.

Seuraavalla vuosikymmenellä hän osallistui moniin yhteisnäyttelyihin, niiden joukossa olivat muiden muassa Suomen Taidegraafikoiden 30-vuotisnäyttely (1962), Suomen Taiteilijain näyttely (1964 ja 1966–69)  ja Suomen Taideakatemian kiertonäyttely (1969).

Teoksia oli esillä myös ulkomailla; Turun taidegraafikoiden näyttely kiersi Tukholmassa ja Göteborgissa 1969, lisäksi hänen töitään nähtiin muiden muassa Tallinnassa, Amsterdamissa ja Barcelonassa sekä Itämerenmaiden biennaalissa DDR:ssä 1965.
 
Paitsi taidegraafikko, Eila-Maria Salo on myös kuvataiteilija ja taidemaalari. Hänen hautareliefejään on Urjalassa ja Turussa. Pääasiallisin tulonlähde hänelle on kuitenkin ollut muotokuvamaalaus; häneltä on tilattu lukuisia lasten muotokuvia, ja sen lisäksi hän on maalannut muotokuvia talousneuvoksista, kaupunginjohtajista ja muista silmäätekevistä.

Suomen Taidegraafikot ry:n kokoelmassa häneltä on 35 teosta, kivipiirroksia kaikki. Niistä varhaisimpia ovat Sommitelma ja Mutaattio häiriöitä vuodelta 1962 ja myöhäisimmät Onnelliset ja Luonnon ihmeitä ihmettelevät vuodelta 1976. Pääosa grafiikan lehdistä on kuitenkin 1960-luvulta. Varsinkin vuosikymmenen ensimmäisellä puoliskolla hän teki myös paljon värillisiä kivipiirroksia, kuten Marmorikappeli (1963).

Aiheeltaan Salon teoksissa sivutaan yleensä joko uskonnollisia teemoja (Lasimaalaus 1963, Basilica 1967), tieteellisiä aihelmia (Tutkimusasema 1964, Tekokuiden aikaan 1963) tai sitten niissä liikutaan luonnon tunnelmissa (Hajoavat jäät 1963, Syksyn puut 1963, Koralleja 1963). 1960-luvun loppupuolelta ja seuraavan vuosikymmenen alusta on myös jonkin verran yhteiskunnallisempia teoksia, kuten Suvaitsemattomuuden kuilu (1967), Mikä onkaan oleva heidän maailmansa (1969) ja Säilyykö planeettamme heille (1972).

Kaupunkia kuvaavista teoksista ks. Helenius 2007 (Alue ja ympäristö 2/2007). .






Lähteet:

Helenius, Leena
Tulevaisuuden kaupungit suomalaisessa kuvataiteessa
Alue ja ympäristö 2/2007.

Kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=1282
     

   


Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi