Taiteilijat










Edith Wiklund (1905–1969)
Taidegraafikko, taidemaalari
Teos

Turussa taiteellisen uransa luonut Edith Wiklund oli yksi keskeisistä kuivaneulatekniikkaa käyttäneistä 1930-luvun graafikoistamme. Hän oli myös yksi Suomen ensimmäisistä metalligrafiikkaan erikoistuneista naisgraafikoista. Wiklund osallistui aktiivisesti taiteilijoiden yhdistystoimintaan; hän oli Turun Graafillisen taiteen yhdistyksen perustajajäsen ja toimi vuosia yhdistyksen rahastonhoitajana. Edith Wiklund taisi myös pastelli-, öljy- ja akvarellimaalauksen, mutta pääasiassa hänet tunnettiin graafikkona kunnes paheneva reuma pakotti hänet keskittymään maalaukseen. 

Edith Sofia Wiklund syntyi Angelniemellä marraskuussa 1905 tilanomistaja ja filosofian tohtori Carl Wiklundin ja tämän Emilia-rouvan tyttäreksi. Edith aloitti taideopintonsa Turun Taideyhdistyksen piirustuskoulussa 1924. Sen jälkeen hän opiskeli Helsingissä yliopiston piirustussalissa sekä Taideteollisen keskuskoulun iltakursseilla. Lisäksi hän suoritti piirustuksen opettajan opinnot, mutta ei työskennellyt koskaan siinä ammatissa. Hänen ainoa palkkatyönsä on tiettävästi jakso Suomen Pankin setelipainon piirtäjänä.

Edith Wiklund esiintyi ensimmäistä kertaa taiteilijana vuonna 1928, minkä jälkeen hän osallistui säännöllisesti Turun Taideyhdistyksen ja Turun Taiteilijaseuran vuosinäyttelyihin paitsi grafiikalla myös pastelli-, akvarelli- ja öljymaalauksilla. Hän oli myös yksi Turun Graafillisen taiteen yhdistyksen perustajajäsenistä ja toimi yhdistyksen rahastonhoitajana aina siihen saakka kunnes muutti Helsinkiin vuonna 1939. Kotimaisten yhteisnäyttelyiden lisäksi hänellä oli teoksia esillä yhteisnäyttelyissä myös ulkomailla: Pohjoismaiden lisäksi esimerkiksi Neuvostoliitossa, Saksassa ja Italiassa, sekä muun muassa Intiassa, Kiinassa ja New Yorkissa saakka.

Vaikka Wiklund oli myös taidemaalari, hänet tunnettiin etupäässä graafikkona. Tekniikkanaan hän käytti yleensä kuivaneulaa. Aluksi hän keskittyi ääriviivoihin, mutta 1930-luvun lopulla tyyli muuttui tummemmaksi ja maalauksellisemmaksi. Hänellä oli tapana piirtää aihe suoraan levylle ja kääntää se samalla peilikuvaksi, jotta se olisi lopullisessa vedoksessa jälleen oikein päin. Hän ei myöskään ottanut töistään koevedoksia, vaan kaiversi ne kerralla valmiiksi. Kaiketikin sen vuoksi hänen perspektiivin käsittelyään on joskus pidetty hieman kömpelönä.

Vuonna 1951 Taide-lehdessä arvioitiin hänen näyttelyään ”monen vuoden hiljaisuuden jälkeen”. Kokoelmaan oli otettu mukaan töitä myös oppilasajalta, ”mikä teki kokonaisuudesta sekavan”. Silti arvion mukaan oli ilmeistä, että interiöörien ja valaistusilmiöiden tulkitsijana Wiklund oli parhaimmillaan. Sairastelun arveltiin kuitenkin jo tuolloin estäneen taiteilijaa paneutumasta aivan kokonaan valitsemaansa suuntaan.

Yksi Wiklundin onnistuneimmista valon ja varjon tutkielmista on näyttelyssä esillä oleva Iltahetki (1937). Teoksessa nähty iltalampun äärellä -teema oli tuttu sekä romantiikan ajan taiteesta että naturalistien suosimista motiiveista. Teoksessa huomio kiinnittyy myös tyhjiin tuoleihin, joita voi pitää puuttuvien istujien, siis poissaolevien henkilöiden metonymioina.

Taiteilijanuransa aikana Wiklund kokeili kaikentyyppisiä esittäviä aiheita: työtä tekeviä ihmisiä niin maaseudulla kuin kaupungissa, saaristomaisemia, kaupunkinäkymiä. Hän oli myös niitä harvoja, jotka kuvasivat sodan arkea (näin esimerkiksi teoksissa Lottakeittiö vuodelta 1943 sekä Sotaa paossa). Paheneva reuma pakotti hänet kuitenkin myöhemmin luopumaan kokonaan grafiikan teosta ja keskittymään kevyempään pastellimaalaukseen.

Siitä huolimatta Edith Wiklundia pidetään Harry Henrikssonin ja Lennart Segerstrålen ohella yhtenä keskeisenä 30-luvun kuivaneulagraafikoistamme.




Lähteet:

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Kokkonen, Taina
Kolmen naistaiteilijan grafiikkaa vuosilta 1930–1960.
Pro Gradu. Jyväskylä 1992.

Kuvataiteilijamatrikkeli
www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=1638

S.S.
Näyttelykatsaus. Myöhäiskevään ja kesän näyttelyt
Taide 4/1951.

Margareta Willner-Rönnholm
Turun koulun naiset 1920 – 1950. Turun taidemuseo.

Kuva
teoksesta Turun koulun naiset 1920 – 1950. Turun taidemuseo. (Kuva vuodelta 1932.)

   


Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi