Taiteilijat









Anders Holmqvist (1903–1935)
Taidegraafikko
Teos 1
Teos 2

Nuorena kuollut Anders Holmqvist oli yksi tärkeimmistä turkulaisista 1930-luvun graafikoista. Varsinaisen taiteilijanuransa hän loi hyvin lyhyen ajan kuluessa, vain viiden vuoden aikana ennen kuolemaansa. Alun piirroksellisen pyrkimyksen jälkeen hän syventyi loppua kohden yhä enemmän mielikuvituksensa tarjoamiin aineksiin. Hänet luokiteltiin yleisesti turkulaisten mestarien joukkoon ja häntä luonnehdittiin nöyräksi ja metafyysiseksi taiteilijaksi, jonka työt olivat lujan persoonallisia ja sadunomaisia.

Anders Gunnar Holmqvist syntyi Turussa marraskuussa 1903. Hänen vanhempansa olivat Fanny (o.s. Heinonen) ja insinööri Envald Holmqvist. Pikkuinen Anders sairastui vuoden ikäisenä tuberkuloosiin, eivätkä taudin jäljet koskaan parantuneet. Hän joutui jättämään oppikoulunkin kesken jatkuvan sairastelun takia.

Ensimmäiset taideopintonsa Anders pystyi käymään kaksikymmenvuotiaana, ollessaan vähän aikaa paremmassa kunnossa. Hän suoritti Hermodin kirjeopiston taidekurssin ja pyrki sen rohkaisemana Turun Taideyhdistyksen piirustuskouluun. Hän pääsikin opiskelemaan, ja perehtyi Taideyhdistyksen piirustuskoulussa grafiikkaan Theodor Schalinin ja Viljo Lehmussaaren oppilaana 1926–1930. Itse hän alkoi tehdä grafiikkaa vasta saatuaan koulusta päästötodistuksen.

Holmqvist ehti siis toimia taiteilijana vain viiden vuoden ajan. Näistäkin vuosista vain vuodet -31 ja -32 olivat todella tuotteliaita. Ajan myötä hän keskittyi yhä enemmän mielikuvituksensa tarjoamiin näkymiin. Töistä persoonallisimpia ovatkin mielikuvitusaiheet, joissa tunnelma on raskas ja kuoleman läheisyys tuntuu usein painostavana. Tällaisia teoksia ovat esimerkiksi Aika, Pitkäperjantai ja Hautausmaa. Yksi hänen koskettavimpia töitään on omakuva Narri (1932). Aivan synkkiä kaikki hänen työnsä eivät kuitenkaan olleet; hänellä oli toisaalta myös omalaatuisen humoristisia teoksia, joihin sisältyy runsaasti symboliikkaa.

Tekniikoista Anders Holmqvist suosi ennen kaikkea akvatintaa, jota oli yksityiskohdissa täydennetty terävällä viivasyövytyksellä. Suomen Taidegraafikot ry:n kokoelmassa häneltä on 17 teosta, jotka on kaikki toteutettu tällä menetelmällä. Useat toisiaan lähellä olevat syövytysarvot luovat teoksiin pehmeitä värisiirtymiä, mikä osaltaan tukee töiden hiljaisen ajatonta tunnelmaa.

Vuosi 1932 on taiteilijan elämän ja tuotannon kannalta mielenkiintoinen käännekohta. Hänen toimeliaisuutensa lisääntyi samalla kun hänen fantasiaan taipuvainen taiteilijaluonteensa kypsyi. Holmqvist koetti parantaa taloudellista asemaansa perustamalla Kaskenmäen alarinteeseen Sirius-nimisen paperikaupan. Hän myös osallistui kotimaassa vuoden sisällä viiteen eri näyttelyyn ja esiintyi teoksillaan myös yhteisnäyttelyssä Oslossa. Ajan teoksista mielikuvituksellista linjaa edustaa taiteilijan kenties tunnetuin teos Maailman ihmeitten edessä. Siinä pieni, kädet selän takana seisova hahmo tarkastelee rauhallisesti maapallon paljaan laen takaa kohoavaa hajasormista kättä kuun irvistellessä, tähtien tuikkiessa kookkaina ja oudon valoilmiön leijaillessa avaruudessa.

Taiteilijan tuotteliaisuus tyrehtyi kuitenkin jo seuraavan vuoden aikana. Grafiikan edistämiseen hän otti osaa lähinnä toimimalla joitakin kuukausia Harry Henrikssonin sijaisena piirustuskoulun etsauksen opettajana. Hänet myös kutsuttiin Suomen Graafilliset Taiteilijat ja Piirtäjät -yhdistyksen varajäseneksi.

Jo seuraavana vuonna 1934 Holmqvistin oli luovuttava näistäkin toimista. Vuosi kului miltei kokonaan sairastelun merkeissä. Helmikuussa hän joutui myös luopumaan heikosti tuottaneesta paperikaupastaan. Viisitoista kuukautta kestänyt jatkuva sairaustila päättyi lopulta taiteilijan kuolemaan maaliskuussa 1935.

Arvostelut taiteilijasta ja hänen tuotannostaan olivat jo hänen elinaikanaan melkoisen yhdenmukaisia. Taiteilijatoveri Viljo Lehmussaari kuvaa hänet väsymättömän ahkerana, sairaudestaan huolimatta avuliaana ja graafisen yhdistyksen edistämistä harrastaneena ihmisenä. Hän oli taipuvainen surumielisyyteen, vaikkakin muuten oli huumorintajuinen ja osoitti myös tervettä itseironiaa.

Aikakauden lehtikritiikkikin kohteli Holmqvistiä alusta lähtien varsin positiivisesti. Hänet huomattiin jo ensimmäisten näyttelyiden yhteydessä ja suuressa pohjoismaisessa näyttelyssä pääkaupungin arvostelijat korottivat hänet maamme graafikkojen valiojoukkoon. Luonnehdinnoissa hänet määriteltiin sisäistyneeksi, nöyräksi ja metafyysiseksi taiteilijaksi, jonka työt olivat kirkkaita, lujia, persoonallisia ja sadunomaisia. Yleisesti hänet luokiteltiin tuolloin turkulaiseen ”mestarikolmikkoon” Henriksson – Holmqvist – Lehmussaari. Arvostelumenestys koski yhtä hyvin ulkomaita; Oslossa hänet huomattiin jopa parhaimmistomme rinnalla. Toinen hänen suurista läpilyönneistään oli Tukholmassa; Moskovassa taas hän kuului niihin harvoihin graafikoihin, joilta tehtiin kaupungin museoihin enemmän kuin yksi ”pakollinen” ostos.






Lähteet:

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Anttonen, Erkki
Taidegrafiikka 1895-1950. Teoksessa Suomen taide 5. (1990)

Bergh, Erik & Haga, Catherine & Jokinen, Margaret
He näkevät mitä me emme näe.
Turkulaista surrealismia 1932-1976.

Juhlakatselmus Taidehallissa.
Taidegraafikot 50 vuotta.
H.S. 10.3.1981.

Kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija.asp?id=383
   
Mylläri, Juhani
Turun taide – Joulukuu 1970       




Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi