Taiteilijat










Aleksanteri Ahola-Valo (1900–1997)

Kuvataiteilija, taidegraafikko, arkkitehti, kirjailija
Teos 1
Teos 2

”Meidän on luotava terveyttä ja terveyden kautta kauneutta.
Meidän on luotava elämää, joka on itsessään taidetta.”


Aleksanteri Ahola-Valon elämän ja taiteen keskeisenä teemana oli ihmisyyden uudistaminen. Tätä ensisijaista tavoitetta palveli hänen taiteensakin, joka oli useimmiten luonteeltaan valistavaa ja opettavaa. Tyylillisesti se pohjautui perinteiseen venäläiseen realismiin. Ahola-Valo itse kutsui itseään terveen elämän arkkitehdiksi ja hyvyyden palvelijaksi. Hän koki itsensä ennen kaikkea tiedemieheksi ja kasvatustieteilijäksi, jonka keskeisenä elämäntehtävänä oli ihmisen edistystieteen eli AE-evohomologian kehittäminen. Taide oli osa tätä kokonaisuutta, ei sen enempää.

Aleksanteri Juho Ahola syntyi Laatokan Karjalassa, Impilahdella 27. tammikuuta 1900. Hänen vanhempansa Pekka ja Ida (o.s. Kultalahti) olivat tavanneet kansan lukutuvassa, jossa Ida toimi muiden ylioppilaiden tavoin opettajana. Idan kielitaito oli huikea: hän oli oppinut kasvattiperheessään, varakkaan saksalaisen lääkärin ottotyttärenä saksaa ja hän hallitsi myös ranskan, englannin, italian ja venäjän kielen. Suomea hän oli oppinut perheen kesähuvilalla Kannaksella. Lukutuvassa Ida opetti Pekalle venäjää –  ja rakastui. Häitä vietettiin viisi vuotta myöhemmin, ja vuosi häiden jälkeen syntyi esikoispoika Aleksanteri.

Pekka-isä oli aatteilleen omistautunut tolstoilainen ja kansanvalistaja. Isäänsä viitaten Ahola-Valo sanoikin olevansa aatteellinen jo toisessa polvessa. Isä oli Aleksanterille monella tavalla esikuva. Tämä ei koskaan puhunut tyhjänpäiväisyyksiä, mutta "se mitä hän puhui, oli myönteisen asiallista".
 Anttonen 2006, 330 (viittaa Aleksanteri Ahola-Valon haastatteluun 10.3.1983). Isä toimi sanomalehtimiehenä ja äiti Ida piti korsettiliikettä Pietarin keskustassa. Kun Aleksanteri oli kaksivuotias, perheeseen syntyi toinen poika Felix. Pian pojan syntymän jälkeen Ida sairastui keuhkokuumeeseen ja kuoli.

Kun Aleksanteri oli viiden vanha, hän joutui todistamaan Pietarin verisunnuntain kauhuja. Talvipalatsille oli tulossa uskonnollinen kulkue, jonka johdossa vanhukset kantoivat samettityynyllä anomusta tsaarille ja lauloivat hartaita lauluja. Kun kulkue pääsi Talvipalatsin edustalle, se sai vastaansa tsaarin joukkojen ristitulen. Ali kertoo nähneensä, kuinka kulkueeseen kuuluneet tipahtivat kuolleina maahan. Ali joutui menemään sairaalahoitoon järkytyksen takia. Pietarin verisunnuntain kauhut jättivät häneen syvät jäljet.

Ahola-Valo on itse myöhemmissä haastatteluissa kertonut kuinka merkittävä kokemus Pietarin Verisunnuntai hänelle oli. ”Talvipalatsi edustalla ammuttiin tsaarille armonvetoomusta tuovaa väkijoukkoa. Luodit osuivat yläpuolellani puissa kulkuetta katselleisiin poikiin. Minä pienuuteni vuoksi puun juurelle jääneenä pelastuin. Silloin vannoin itselleni, että tulen tekemään kaikkeni taistelussa vääryyttä vastaan.”  

Keväällä 1907 tsaarin hallinto lähetti Pekka Aholan perheineen maansisäiseen karkotukseen Inkerin Viiritsaan. Siellä Aleksanteri aloitti päiväkirjanpitonsa ja perusti lasten omatoimikoulun sekä kesäteatterin. Viiritsasta hän karkasi kuusitoistavuotiaana ja aloitti itsellisen elämän Pietarissa, missä hän joutui todistamaan monia historiallisia tapahtumia: hän näki kuinka nälkiintyneet kaupunkilaiset osoittivat mieltään Talvipalatsin edessä ja helmikuun vallankumous alkoi, hän kuuli Leninin puhuvan kansanjoukoille ja kuuli kuinka merkkilaukaus lokakuun vallankumoukselle ammuttiin. Aleksanteri Ahola-Valo ei varsinaisesti osallistunut tapahtumiin kuin sivustakatsojana, hän opiskeli intohimoisesti ja työskenteli samalla lukuisissa erilaissa töissä nuohoojasta raitiovaununkuljettajaan, elokuvakoneenkäyttäjään ja konditoriamestariin elättäen työllään itsensä ja pikkuveljensä. Vuonna 1919 hän liittyi vapaaehtoisena puna-armeijaan ja toimi valistusosaston komissaarina päätehtävänään lukutaidon ja lukemisharrastuksen opettaminen.

Aleksanteri opiskeli Neuvostoliitossa 1910- ja 1920-lukujen kuluessa useissa eri oppilaitoksissa. Hän aloitti opintonsa Ilja Repinin yksityisoppilaana ja vuosina 1921–1922 hän kävi Vitebskin taideteollisuuskoulua, jossa samoihin aikoihin vaikutti myös Marc Chagall. Vuonna 1925 Aleksanteri suoritti lisäksi loppututkinnon Odessan taideteollisuuskoulusta. Puupiirrostekniikan hän oppi työskennellessään Vitebskije Izvestija  -lehden kuvittajana 1920-luvun alussa.
 Anttonen 2006, 330. Vitebskissä hän tapasi myös tulevan aviopuolisonsa Helena Nikonovitsh-Jaskevitshin. Heille syntyi kaksi lasta, Viktoria ja Into. Suomalaisen nuohoojanpojan ja puolalaisen, nuoruudessaan tsaari Nikolai II hovitanssiaisiin osallistuneen ylhäisönaisen avioliitto ei kuitenkaan ajan mittaan toiminut.

Lapsuudestaan lähtien Ahola-Valo teki erilaisia rakennussuunnitelmia, muta vain yksi niistä toteutui: Ihmiskunnan kärsimysten historian paviljonki. Se rakennettiin Minskiin vuonna 1930 ja oli länsimaista Punaista Ristiä vastaavan järjestön tilaustyö. Rakennuksessa käytettiin uutta elementtitekniikkaa; rationaalisuus korostui sekä suunnittelussa että toteutuksessa. Taiteilija maalasi paviljonkiin muun muassa suuret freskot, jotka kuvasivat kidutuksia Balkanilla ja Kiinassa. Rakennus tuhoutui myöhemmin toisessa maailmansodassa.

Vuonna 1933 Aleksanteri Ahola-Valo pakeni Stalinin vainoja Suomeen. Lähetystö oli auttanut häntä tuomaan mukanaan kirjoituksia ja taiteteoksia, mutta elämä ei ollut helppoa Suomessakaan.

Työtä oli hankala saada, joten taiteilija perusti oman Ahola-Valon taidetuotanto -yrityksen, joka toimi kehystämönä ja mainostoimistona sekä järjesti myös pieniä taidenäyttelyitä. Hän valmisti itse yritystään varten kolme painokonetta, joilla hän vedosti omat grafiikanlehtensä.

Talvisodan puhjettua Ahola-Valo kuitenkin pidätettiin ja siirrettiin Tammisaaren pakkotyölaitokseen. Maanpetossyytteiltä hän välttyi, mutta kun hän vapautui Tammisaaresta talvisodan päättymisen jälkeen, oli hän nälkiintynyt ja heikossa kunnossa.

Jatkosodan aikana hän sai olla vapaana ja pääsi kaivertamaan presidentti Risto Rytin muotokuvaa. Ennen sotaa ja sodan jälkeenkin taide oli ainoa tapa, jolla Ahola-Valo sai yhteyden suomalaiseen yhteiskuntaan. Hän yritti luoda kontakteja suomalaisiin kulttuuripiireihin ja otti teoksissaan kantaa yhteiskunnallisiin ongelmiin. Hän kuului Suomen taiteilijaseuraan ja osallistui kohopainotöillään Helsingin taidehallin vuosinäyttelyihin. Hän myös kuvitti Tulenkantajat-lehteä ja Kirjallisuuslehteä vuosina 1935–1938. Lehdissä häneltä oli esillä seitsemän linoleikkausta, niiden joukossa hänen kenties tunnetuin teoksensa: Pois menneisyydestä (1930).

Suomesta Ahola-Valon matka jatkui sodan jälkeen, vuonna 1946, Ruotsiin. Siellä hän solmi uuden avioliiton avustajansa Taru Salmion kanssa. Pariskunta työskenteli ja rakensi kotia vieraan kulttuurin keskelle. Ruotsin ajan on sanottu olleen taiteilijan elämän seesteisintä aikaa. Hän keskittyi kasvatustieteellisen menetelmänsä kehittämiseen ja hankki elantonsa taiteesta.

Suvanto 1986.  Kulttuuri oli kuitenkin vieras, ja Ahola-Valo palasi Suomeen 1980-luvulla. Viimeisinä vuosinaan Ahola-Valo sai osakseen myös kunnianosoituksia: Suomen Taidegraafikot kutsuivat hänet kunniajäsenekseen 1985, Opetushallitus myönsi hänelle Cygnaeus-palkinnon 1994 ja Kesällä 1997 Ahola-Valo kutsuttiin Oulun yliopiston kasvatustieteen kunniatohtoriksi. Saman vuoden syyskuussa hän kuoli.

Aleksanteri Ahola-Valon taiteelliseen tuotantoon kuuluu noin 10 000 teosta.







Lähteet:

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Tuula Karjalainen
www.kansallisbiografia.fi

Inkerin kulttuuriseura / Virtuaali-Inkeri
www.inkeri.com/Virtuaali/Merkkihenkilot/A_Ahola-Valo.htm

Kuvataiteilijamatrikkeli
www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija.asp?id=31

Saana Saarinen
Tsaarin Venäjältä hyvinvointi-Ruotsiin. Setä Alin ihmeellinen elämä.
Seura 38/1983.

Suvanto
Aleksanteri Ahola-Valo 1986

YLEn elävä arkisto / Tuulikki Hakkarainen
www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=78&t=&a=4456



Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi