» Käsityö kansansivistyksenä
Käsitys käsityöstä jokamiehen ja -naisen perustaitona juontaa juurensa 1800-luvulta...

» Kansakoulussa 1866-1920
Käsityöstä tuli pakollinen kouluaine ensimmäisenä maailmassa ...

» Oppivelvollisuuskoulussa 1920-1970
Käsityö osaksi koko kansan koulutusta...

» Peruskoulussa 1970-2006
Ajatus tasa-arvosta näkyi myös käsityönopetuksessa...












Historiaa
Peruskoulun käsityö
Vuoden 1968 peruskoululain myötä Suomeen saatiin yhdeksänvuotinen oppivelvollisuuskoulu, joka takasi kaikille sosiaalisesta asemasta ja asuinpaikasta riippumatta yliopisto-opinnot mahdollistavan yhdeksänvuotisen peruskoulutuksen. Peruskoulun keskeinen tavoite oli tasa-arvo. Tasa-arvopyrkimys näkyi myös käsityönopetuksessa. Tyttöjen ja poikien oli mahdollista opiskella sekä teknistä käsityötä että tekstiilikäsityötä oman valinnan mukaan.
Peruskoulun opetuksen perustaksi otettiin tieteellinen humanismi, luovuus, lapsen persoonallisuuden kehitys sekä kasvaminen yhteiskunnan jäsenyyteen.


Suomen käsityön museo. Vähäsiistii koulukässsää näyttely. Suomen käsityön museo, Anneli Hemmilä-Nurmi


Peruskoulun alkuvaiheessa käsitöissä tehtävien tuotteiden lähtökohtana oli luonto, teknologia ja elinympäristö. Aihepiirityöskentelyn lähtökohtana oli oppilaan omien tarpeiden, ongelmien ja ideoiden huomioiminen. Peruskoulussa oppilaat tutustutettiin myös perinteisiin käsitöihin, joiden kautta pyrittiin lisäämään sekä oman että muiden kulttuurien tuntemusta ja arvostusta.


» Seuraava sivu   Peruskoulun myötä uudet arvot

» Edellinen sivu   Käsityö oppivelvolisuuskoulussa