Vuonna 1985 peruskoulussa luovuttiin yhtenäisestä, valtakunnallisesta
opetussuunnitelmasta. Uusissa kunta- ja koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
määritellään aihekokonaisuudet sekä oppiaineiden
ja oppiaineryhmien tavoitteet ja sisällöt. Opetussuunnitelmassa
tulee ilmetä koulun tehtävä, omaleimaisuus ja toiminta-ajatus.
Tämän vuoksi käsityönopetus poikkeaa eri kouluissa hyvin
paljon toisistaan.
Peruskoulun tekstiilityö on sitoutunut enemmän esteettisyyteen ja taidekasvatukseen
kuin tekninen työ. Teknisen työn tietoperusta on sitoutunut teknologiaan
ja luonnontieteisiin. Esineen tekemistä tarkastellaan prosessina, jossa
alkuidean synnyn ja lopputulokseen pääsemisen välissä oletetaan
tapahtuvan kasvua oppilaan luovuudessa, ajattelussa ja itsetunnon kehityksessä.
Tänä päivänä lapset ja nuoret kasvavat nopeasti
kehittyvän teknologian parissa ja on itsestään selvää,
että teknologiakasvatus sisältyy sukupuolesta riippumatta niin teknisen
työn kuin tekstiilityön opiskeluun. Käsityönopettajat ovat
olleet ensimmäisiä tietotekniikan hyödyntäjiä. Hyvän
kuvan tämän päivän käsityönopetuksesta saa nettisivuilta:
http://www.kaspaikka.fi/
Sivusto tarjoaa virikkeitä ja ohjeita käsitöihin niin oppilaille
kuin aikuisillekin. Opettajille se tarjoaa ammatillista ja pedagogista materiaalia
esim. tuntien suunnitteluun ja tietoa alan tutkimuksesta. Käspaikkaa on
tekemässä käsityönopettajia kaikilta koulutusasteilta,
opettajien kouluttajia ja tutkijoita ja myös alan opiskelijoita.
» Edellinen
sivu Peruskoulun
käsityö