» Käsityö kansansivistyksenä
Käsitys käsityöstä jokamiehen ja -naisen perustaitona juontaa juurensa 1800-luvulta...

» Kansakoulussa 1866-1920
Käsityöstä tuli pakollinen kouluaine ensimmäisenä maailmassa ...

» Oppivelvollisuuskoulussa 1920-1970
Käsityö osaksi koko kansan koulutusta...

» Peruskoulussa 1970-2006
Ajatus tasa-arvosta näkyi myös käsityönopetuksessa...




Historiaa
Peruskoulun myötä uudet arvot
Nykyisessä moniarvoisessa kulutusyhteiskunnassa pidetään tärkeänä asennekasvatusta, valinnanohjausta eli kuluttajavalistusta, monipuolista harjoitusta, käytännöllisten ja taloudellisten ratkaisujen löytämistä sekä esteettisten näkö-kohtien ja luovan askartelun mielenterveydellisen merkityksen huomioon ottamista. Kasvatuksen ja koulutuksen lähtökohdaksi on otettu kestävä kehitys, ihmisarvo ja ihmisoikeudet.
Vuonna 1985 peruskoulussa luovuttiin yhtenäisestä, valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta. Uusissa kunta- ja koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa määritellään aihekokonaisuudet sekä oppiaineiden ja oppiaineryhmien tavoitteet ja sisällöt. Opetussuunnitelmassa tulee ilmetä koulun tehtävä, omaleimaisuus ja toiminta-ajatus. Tämän vuoksi käsityönopetus poikkeaa eri kouluissa hyvin paljon toisistaan.

Peruskoulun tekstiilityö on sitoutunut enemmän esteettisyyteen ja taidekasvatukseen kuin tekninen työ. Teknisen työn tietoperusta on sitoutunut teknologiaan ja luonnontieteisiin. Esineen tekemistä tarkastellaan prosessina, jossa alkuidean synnyn ja lopputulokseen pääsemisen välissä oletetaan tapahtuvan kasvua oppilaan luovuudessa, ajattelussa ja itsetunnon kehityksessä.

Tänä päivänä lapset ja nuoret kasvavat nopeasti kehittyvän teknologian parissa ja on itsestään selvää, että teknologiakasvatus sisältyy sukupuolesta riippumatta niin teknisen työn kuin tekstiilityön opiskeluun. Käsityönopettajat ovat olleet ensimmäisiä tietotekniikan hyödyntäjiä. Hyvän kuvan tämän päivän käsityönopetuksesta saa nettisivuilta: http://www.kaspaikka.fi/

Sivusto tarjoaa virikkeitä ja ohjeita käsitöihin niin oppilaille kuin aikuisillekin. Opettajille se tarjoaa ammatillista ja pedagogista materiaalia esim. tuntien suunnitteluun ja tietoa alan tutkimuksesta. Käspaikkaa on tekemässä käsityönopettajia kaikilta koulutusasteilta, opettajien kouluttajia ja tutkijoita ja myös alan opiskelijoita.


» Edellinen sivu   Peruskoulun käsityö