Kansansivistys merkitsi kolmea asiaa. Ensinnäkin henkistä sivistystä,
joka rahvaan kohdalla tarkoitti kansallisessa projektissa mukana
oloa sekä sitä, että kansalliseen tietoisuuteen herännyt
kansa osallistui työn ja toimeliaisuuden kautta kansakunnan rakentamiseen.
Pelkkä työpanos ei kuitenkaan riittänyt vaan kansallinen
projekti edellytti myös ns. luonteen kasvatusta, kansallisten uskonnollis-siveellisten
arvojen omaksumista.
Rahvaasta tuli kitkeä sekä saamattomuus
että ylellisyyden- ja nautinnonhalu. Käsityössä lapsia
kasvatettiin "säntillisyyteen, järjestykseen, puhtauteen,
uskollisuuteen vähässä, säästäväisyyteen,
tarkkuuteen, kärsivällisyyteen ja ahkeruuteen".
Toinen rahvaan sivistyksen keino oli ruumiillisesta kehityksestä huolehtiminen.
Se saavutettiin voimistelun ja sotilaallisten harjoitusten avulla.
Ruumiillinen sivistys tuli esille mm. poikien veistonopetuksessa, jossa
1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa korostettiin oikeanlaisten työasentojen,
liikkeiden, sotilaallisen kurin ja täsmällisyyden merkitystä.
Kolmas tekijä oli teknillinen kasvatus. Sen tarkoitus oli "antaa
tietoa kaikkien tuotantotapojen tieteellisistä perusteista sekä samalla
perehdyttää lasta ja nuorta henkilöä kaikkien työlajien
alkeellisten työkalujen käyttämiseen". Teknillisen
kasvatuksen merkitys korostui käsityönopetuksessa, sillä se
oli ainoita käytännöllisiä oppiaineita, jolla teknistä sivistystä oli
mahdollisuus kehittää. Suomen kansakoulun isän Uno Cygnaeuksen
mielestä kansansivitys oli yhtä tärkeätä kuin
rautatiet ja teollisuus.
» Seuraava
sivu Cygnaeuksen
kasvattava käsityö