Käsiteollisuus

 

kuvitus

Pannumyssyt kantavat kyljissään tyylisuuntien leimat läpi koko 1900-luvun

kuvitus

Teepannumyssy on pop. Tekstiilisuunnittelija Anneli Keinonen on yksi Kehä 13-hankkeen yrittäjistä.

1920-luku 1927 lehtien perusteella

2000-luvun kuluessa globalisaatio on tullut tosiasiaksi kaikessa toiminnassa Suomessa. EU ja yhteinen valuutta euro, kansainväliset projektit ja jatkuvasti kehittyvän viestintäteknologian myötä lähelle tullut muu maailma uhkineen ovat arkipäivää.

Suomen kansantalous on kehittynyt hyvin, mutta sen tuotokset eivät ole jakautuneet tasaisesti koko valtakunnan alueelle. Maan sisäinen muuttoliike vie nuorta, koulutettua väkeä etelän suuriin kasvukeskuksiin. Työttömyys, mutta myös työllisyys ovat ongelmia. Pätkätyöt ja työelämän epävarmuus leimaavat yhä suuremman joukon ihmisiä elämää.

Käsi- ja taideteollisuudessa ja myös Taito -lehdessä näkyvät samat suuntaukset, jotka alkoivat jo 1990-luvulla. Lukuisat kehitysprojektit seuraavat toistaan käsi- ja taideteollisuusyhdistyksissä ja alan koulutuksessa. Verkostoitumisen ja kansainvälistymisen nimiin vannotaan. Yrittäjyys on edelleen arvostuksessa etusijalla, mutta romantisoitunut kuva ekokäsityöläisyydestä yritystoimintana on realisoitunut ja sen rinnalle on noussut trendikkäämpi muotoilutoimistojen studiodesign.

Käsityö saa 2000-luvulla uuden määreen. Siitä tulee elämys. Käsitöiden tekeminen on elämyksellistä taiteen perusopetuksen piirissä. Käsityötuote synnyttää elämyksiä. Matkailualalla elämystuotantoon sisältyy myös hotellihuoneiden tekstiilit ja henkilökunnan työvaatteet. Myös kulttuurimatkailu käsityökohteineen ja -kursseineen nähdään mahdollisuutena.

Toisaalta käsityön määritelmä myös laajenee. Edelleen teknistyvässä maailmassa käsityöksi voidaan mieltää yleinen taidollisuus ja käsityöllinen tuntuma asioihin. Hienomotorisen käden taidon voi korvata mielikuvitus, kekseliäisyys, omaperäisyys ja rohkeus.

Navigointi
1900
1910
1920
1930
1940
1950
1960
1970
1980
1990
2000