Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Kunnallinen määräyskokoelma

Hulevesitaksa 2021



Hyväksytty: Kaupunkirakennelautakunta 15.12.2020/264, voimaantulo 1.1.2021

https://julkinen.jkl.fi:8082/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=3&docid=1391403


Hulevesimaksun määräytymisen perusteet sisältävä taksa on annettu maankäyttö- ja rakennuslain 103 n §:n perusteella.

1 § Hulevesimaksun perusteista määrääminen ja soveltamisala

Hulevesimaksun määräytymisen perusteista määrätään tässä hulevesitaksassa. Kiinteistön hulevesimaksu määrätään tämän taksan perusteella.

Tätä taksaa sovelletaan Jyväskylän kaupungin huleveden vaikutusalueella, joka on kaupun-ginvaltuuston päätöksen 20.2.2017/1 mukaisesti asemakaavoitettu alue.

Hulevesimaksu laskutetaan rakennetuilta kiinteistöiltä, sillä kiinteistöt eivät ole enää luonnontilaisia. Lisäksi hulevesimaksun piiriin kuuluvat kaavanmukaisen käyttötarkoituksen perusteella rakennetut *LPA-, AH- ja ET-alueet sekä muut vastaavaan tarkoitukseen osoitetut alueet.
* LPA Autopaikkojen korttelialue, AH Asumista palveleva yhteiskäyttöinen alue, ET Yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten alue
Kiinteistön rakennetun alueen pinta-ala

Kiinteistön viheralueen pinta-ala vaikuttaa hulevesimaksun määrään, mikäli kiinteistö kuuluu koriin 4 ja kun yli 50 % kiinteistön pinta-alasta on viheraluetta. Vähennysperusteiden täyttyessä kiinteistön omistajan/haltijan tulee hakea vähennystä laskutuksesta vastaavalta viranomaiselta.

Hulevetensä valtion järjestelmään johtavat kiinteistöt

Asemakaava-alueilla sijaitsee jonkin verran valtion teitä ja ratoja, joilla on omat hulevesijärjestelmänsä. Osa asemakaava-alueen kiinteistöistä johtaa hulevesiään näiden valtion väylien hulevesijärjestelmiin, eivätkä siten hyödynnä kunnan hulevesijärjestelmää ainakaan täysimääräisesti. Taksassa on yhtenä hulevesimaksun vähennyskertoimen käyttämisen perusteena se, että kiinteistöt johtavat hulevetensä valtion järjestelmiin kunnan hulevesijärjestelmän sijasta. Valtion hulevesijärjestelmistä hulevesi johtuu useissa tapauksissa kaupungin huolehtimisvastuun piiriin kuuluviin ojiin ja puroihin. Vähennysperusteen täyttyessä kiinteistön omistajan/haltijan tulee hakea vähennystä laskutuksesta vastaavalta viranomaiselta.

Valtion väyläkiinteistöjen eli tie- ja ratakiinteistöjen hulevesien hallinnasta huolehtii valtio omien järjestelmiensä avulla. Valtion hulevesijärjestelmät yhtyvät usein kunnan hulevesijärjestelmiin ja siten kunnan hulevesijärjestelmä palvelee myös valtion väyläkiinteistöjen hulevesien hallintaa.

Sekaviemäröidyt kiinteistöt

Asemakaava-alueella on myös kiinteistöjä, jotka johtavat hulevetensä Alva-yhtiöt Oy:n jätevesiviemäriverkostoon. Nämä kiinteistöt maksavat hulevesien johtamisesta korotettua jätevesimaksua. Kiinteistöt hyödyntävät vain osin kunnan hulevesijärjestelmää.

Jätevesiviemäriin (sekaviemäriin) hulevetensä johtavien kiinteistöjen hulevesimaksua on perusteltua alentaa, mikäli niillä ei ole todellista mahdollisuutta johtaa hulevesiään muualle kuin jätevesiviemäriverkostoon. Kiinteistöjä ei ole perusteltua kuitenkaan kokonaan vapauttaa hulevesimaksusta, sillä osa kiinteistöjen hulevesistä johtuu kunnan hulevesijärjestelmään. Vähennysperusteen täyttyessä kiinteistön omistajan/haltijan tulee hakea vähennystä laskutuksesta vastaavalta viranomaiselta.

jatkuu >>

Kunnallinen määräyskokoelma :: Z-Vanhat ::

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2016 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje