Tältä sivulta löydät ohjeet kahteen leikkiin:
Kolttasaamelainen Matleena Fofanoff kertoo, miten lapset ennen leikkivät poron koparaluilla eli poron sorkkaluilla. Leikki taltioitiin Suomen käsityön museolle vuonna 2006.
Teurastuksen jälkeen luut keitetään puhtaiksi ja kuivatetaan.
Luita säilytettiin poronnahkaisessa pussissa.
Luut ovat poroja, pulkkia, rekiä, ihmisiä ja keppejä. Kuvan keskellä on kolme luuta rinnakkain, ne ovat ajoporoja, jotka vetävät perässään rekeä eli sania.
Reellä ajaa yksi ihminen (luu pysytyssä), jolla on keppi. Ohut ja pitkä luu on keppi. Ajoporo pysähtyy sitten kun keppi heitetään maahan. Ajoporoa ohjataan hihnalla oikealle tai vasemmalle kiertämään kivet ja kannot.
Lyhyemmät luut ovat ihmisiä, pitemmät ovat poroja. Ihmisellä on keppi, millä poroja usutetaan vauhtiin. Porolla ajetaan jonossa. Ensimmäisenä on ajoporo ja pulkka tai reki sekä ihminen. Sitten on poro ja pulkka, monta peräkkäin. Pulkat ja porot ovat sidottu toisiinsa hihnalla. Tämä jono on nimeltään raito.
Jonon hännillä on jarrutusporo (kuvassa vasemmalla alhaalla), joka huolehtii, ettei vauhti pääse alamäessä liian kovaksi, eivätkä pulkat luista porojen jaloille. Pulkissa kuljetetaan tavaraa.
Nikamaleikki ”Par vae puol” (parillinen vai pariton)
Kalan selkänikamia voi käyttää pelivälineinä. Kuvassa muikun selkänikamat on värjätty luonnosta saatavilla väreillä kuten koivunlehdillä ja sipulinkuorilla.
Pelivälineet saadaan esimerkiksi kalan selkäruodosta. Ison kalan selkäruotoa keitetään kunnes lihat irtoavat ruodoista. Kylkiruodot leikataan saksilla pois. Nikamat puhdistetaan ensin kynsillä ja sitten vielä harjataan puhtaaksi esim. astianpesuharjalla. Nikamat irrotetaan toisistaan. Vahva lanka pujotetaan neulan avulla nikamien rei’istä läpi ja solmitaan langan päät yhteen. Nikamanauha kuivatetaan ilmavassa paikassa.
Kaksi tai useampi pelaaja.
Aloitus: Nikamat jaetaan pelaajien kesken tasan. Arvotaan pelin aloittaja.
Pelin kulku: Aloittaja kätkee toiseen käteensä nikamia ja kysyy: ”Par vae puol?”, siis pariton vai parillinen. Jos vastapelaaja arvaa oikein, että onko aloittajan nyrkissä parillinen tai pariton määrä, saa hän nyrkissä olleet nikamat itselleen. Jos hän arvaa väärin, joutuu hän luovuttamaan vastaavan määrän hallussaan olevia nikamia pelin aloittajalle.
Vuoroja vaihdellaan, kunnes toinen on saanut kaikki nikamat itselleen. Peli voi kestää kauan, joten voidaan sopia, että 15 minuutin kuluttua peli lopetetaan. Voittaja on se, jolla siinä vaiheessa on eniten nikamia.
Nikamaleikin lähde: Kautovaara, Pekka. 2002. Kättentöitä. Otava, Keuruu.