Kiivasta keskustelua käytiin
siitä, mitä koulukäsitöissä pitäisi
opettaa. Tyttöjen käsitöiden etuna pidettiin sitä, että niillä oli
käytännön merkitystä, koska tytöt saattoivat valmistaa
itselleen pukineita. Ompelutyöt eivät vaatineet erityistä tilaa
eivätkä työvälineitä. Mutta tyttöjen käsitöitä pidettiin
epäterveellisenä, koska ne pakottivat istuvaan ja kumaraan asentoon.
Myös tehtävät työt olivat usein liian vaativia ja yksitoikkoisia.
Tekstiilikäsityöt kehittivät kyllä keveitä otteita
ja sormenpäitä mutteivät harjoittaneet käden ja ranteen
eikä käsivarsien lihaksia.
Lähde: Komiteanmietintö 1911,
148–149.
Kuva: Soininen Aliina, Seraste Raili, Hälvä Maria ja Reinilä Maria.
1953. Koulutyttöjen käsitöitä. Porvoo.