Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Kunnallinen määräyskokoelma

Jyväskylän seudun ympäristöterveyden maksutaksa 2024


2 § Maksujen määräytymisperusteet

2.1 Maksut perustuvat valvonnasta, matkoista, tarkastuksesta ja näytteenotosta viranomaiselle aiheutuneiden kokonaiskustannusten määrään.

2.2 Kokonaiskustannuksiin kuuluvat tehtävän hoitamisesta aiheutuvat toimintamenot, korot ja poistot sekä osuus hallintokustannuksista.

2.3 Maksut on määrätty siten, että niiden suuruus vastaa enintään toimenpiteestä aiheutuneita keskimääräisiä kokonaiskustannuksia. Kokonaiskustannukset on määritelty ympäristöterveyden budjetoitujen vuotuisten toimintamenojen perusteella jaettuna yksikön valvontahenkilöstön henkilötyötuntimäärällä. Näin laskettuna Jyväskylän seudun ympäristöterveyden yksikön henkilötyötunnin hinnaksi tulee 75 euroa tunnissa.

2.4 Tarkastuskohteen pyynnöstä sunnuntaina, yöllä (23.00–6.00) tai arkipyhänä tehtävistä tarkastuksista, vientitodistuksista, mittauksista ja näytteenotoista peritään maksu 100 %:lla korotettuna, muuna aikana virka-ajan ulkopuolella maksu peritään 50 %:lla korotettuna.

2.5 Ulkopuolisten palveluiden ja laboratoriotutkimusten maksut määräytyvät aiheutuneiden kustannusten mukaan.

2.6 Viranomaisen suorittamasta erillisestä näytteenotosta ja mittauksesta perittävät maksut perustuvat käytettävään työaikaan. Tarkastusten yhteydessä tehtävästä näytteenotosta ei peritä erillistä maksua.

2.7 Tupakkalain valvontamaksu (TupL 91 §) on luonteeltaan veronomainen ja maksu voi olla enintään 500 euroa myyntipistettä kohden. Valvontamaksu voidaan periä enintään kaksinkertaisena, jos tupakkatuotteiden lisäksi on tehty nikotiininesteiden myynti-ilmoitus. Jos toimintaa harjoitetaan vuotta lyhyemmän ajan, maksu voidaan suhteuttaa toiminnan kestoon.

2.8 Eläinlääkintähuollon maksuilla katetaan toimitiloista ja avustavasta henkilökunnasta aiheutuvia kustannuksia. Laitemaksu perustuu laitteen hankintahintaan, käyttöikään ja käyttömäärään. Laitemaksussa huomioidaan myös mahdolliset tarvikkeet ja kemikaalit, sekä muut ylläpitoon kuuluvat huolto-, korjaus- ja kalibrointikustannukset.

3 § Käsittely- ja hyväksymismaksut

3.1 Käsittely- tai hyväksymismaksun määräämisen yleisenä perusteena on käsittely- tai hyväksymismenettelyn laajuus. Maksu määräytyy hakemuksen tai ilmoituksen käsittelyyn käytetyn työajan perusteella. Käsittely- tai hyväksymismenettelyyn voi sisältyä myös tarkastus, mikäli viranomainen katsoo sen aiheelliseksi. Käsittely- ja hyväksymismaksuun sisällytetään myös mahdollisesta kuulemisesta, vireilläolosta ja päätöksestä ilmoittamisesta aiheutuneet kustannukset.

3.2 Käsittely- tai hyväksymismaksua sovelletaan myös toiminnan olennaista muuttamista koskevaa ilmoitukseen tai hakemukseen sekä toiminnanharjoittajan vaihtumisesta ilmoittamiseen. Toiminnan keskeyttämisestä ei peritä maksua.

3.3 Elintarvikelain mukaisen toiminnan mahdollista lopettamista koskevan ilmoituksen käsittelyn maksu sisältyy aloittamisesta tehdyn ilmoituksen käsittelymaksuun, joten lopettamisen yhteydessä ei ilmoituksesta enää peritä maksua. Terveydensuojelulain mukaisen toiminnan lopettamisesta tehdystä ilmoituksesta ei peritä erillistä maksua.

4 § Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmaan sisältyvien tarkastusten maksut

4.1 Hyväksyttyyn valvontasuunnitelmaan perustuvasta tarkastuksesta ja näytteenotosta peritään valvontamaksu, joka perustuu tarkastukseen käytettyyn aikaan oheisen maksutaulukon mukaisesti. Tarkastukseen käytettyyn aikaan kuuluu tarkastukseen valmistautuminen, tarkastus, tarkastuskertomuksen kirjoittaminen sekä keskimääräinen matka-aika. Keskimääräinen matka-aika Jyväskylän seudun ympäristöterveyden toiminta-alueella on puoli tuntia. Tarkastus voi olla myös puhelimitse tai etäyhteydellä suoritettu tarkastus/haastattelu tai se voi sisältää ainoastaan asiakirjojen tarkastelun, jolloin tarkastukseen käytettyyn aikaan ei lisätä keskimääräistä matka-aikaa. Tarkastuksen sisällöstä sekä valvontakohdetyypin tarkastukseen keskimääräisesti käytettävästä ajasta ohjeistetaan tarkemmin valtakunnallisessa toimialakohtaisessa valvontaohjelmassa ja kunnan/kuntayhtymän ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmassa ja laatujärjestelmässä. Kohteen tarkastustiheys määräytyy riskinarvioinnin perusteella.

4.2 Talousvettä toimittavilta laitoksilta peritään vuosittainen tarkastusmaksu, joka sisältää tarkastuksiin käytettävän ajan lisäksi maksun toimenpiteistä, jotka liittyvät talousveden laadun valvontaan ja tarkkailuun. Vuosittaista tarkastusmaksua ei peritä niiltä vuosilta, jolloin ei suoriteta tarkastusta. Näytteenotto ei sisälly vuosittaiseen tarkastusmaksuun. Tarkastuksen yhteydessä näytteenotosta ei kuitenkaan peritä erillistä maksua.

4.3 Hyväksytyiltä elintarvikehuoneistoilta (elintarvikealan laitokset) peritään vuosittainen valvontamaksu, joka sisältää tarkastuksiin käytettävän ajan lisäksi maksun muista valvontatoimenpiteistä, mikäli tässä taksassa ei muuta todeta.

4.4 Samanaikaisesti toteutettavista useista tarkastuksista maksu määräytyy toimenpiteisiin käytetyn ajan perusteella.

<< edellinen sivu   jatkuu >>

Kunnallinen määräyskokoelma :: Y ::

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2016 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje