Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Kunnallinen määräyskokoelma

Hallintosääntö 2021



12 § Lautakunnat ja niiden alaiset jaostot sekä johtokunnat

Lautakunnissa on valtuuston toimikaudekseen valitsemat 5–13 jäsentä, jotka ovat valtuutettuja tai varavaltuutettuja ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä. Varajäseneksi voidaan valita myös muu kuntavaaleissa ehdolla ollut henkilö. Valtuusto valitsee jäsenistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan, joiden tulee olla valtuutettuja.

Jaostoissa on 3-7 jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä siten, että molemmista vähintään puolet on kyseisen lautakunnan jäseniä tai varajäseniä. Asianomainen lautakunta valitsee jaoston jäsenet sekä nimeää heistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Puheenjohtajan on oltava lautakunnan jäsen.

Yksilöasiainjaostoon sosiaali- ja terveyslautakunta valitsee 5 jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä. Kun käsitellään sivistyspalveluiden asioita, kokoukseen kutsutaan lisäksi 3 sivistyslautakunnan nimeämää jäsentä tai heidän henkilökohtaiset varajäsenensä. Sosiaali- ja terveyslautakunta nimeää lautakunnan jäsenistä jaoston puheenjohtajan sekä nimeämistään jäsenistä varapuheenjohtajan.

Kaupunginhallitus valitsee johtokuntien jäsenet ja varajäsenet sekä nimeää jäsenistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan lukuun ottamatta Keski-Suomen pelastuslaitos –liikelaitoksen johtokuntaa, jonka jäsenet ja varajäsenet nimeää valtuusto Keski-Suomen liiton maakuntahallituksen esityksestä. Johtokunnissa on 5–7 jäsentä ja heillä henkilökohtaiset varajäsenet lukuun ottamatta Keski-Suomen pelastuslaitos –liikelaitoksen johtokuntaa, jossa on 13 jäsentä ja heillä henkilökohtaiset varajäsenet. Tilapalvelu-liikelaitoksen johtokunnassa on 5 jäsentä ja heillä henkilökohtaiset varajäsenet. Tilapalvelu-liikelaitoksen johtokunnan jäsenet ovat kaupunginhallituksen jäseniä. Kylän Kattaus -liikelaitoksen johtokunnassa on 7 jäsentä ja heillä henkilökohtaiset varajäsenet. Johtokunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan tulee olla valtuutettuja.

Jos lautakunnassa, johtokunnassa tai jaostossa on muiden kuntien edustajia, noudatetaan jäsenvalinnoissa kuntien välillä tehtyä sopimusta. Tällaisten lautakuntien osalta Jyväskylän kaupungin jäsenet ja varajäsenet ovat joko valtuutettuja tai varavaltuutettuja tai muita kuntavaaleissa ehdolla olleita henkilöitä.

13 § Lautakunta-, johtokunta- ja jaostorakenne

Päätöksentekoeliminä valtuuston ja kaupunginhallituksen lisäksi toimivat seuraavat lauta- ja johtokunnat sekä niiden jaostot (jäsenmäärä suluissa):

Kaupunkirakennelautakunta (13)
Rakennus- ja ympäristölautakunta (7)
Joukkoliikennelautakunta, seudullinen (7)
Ympäristöterveyslautakunta, seudullinen (14)
Jyväskylän seudun jätelautakunta, seudullinen (9)

Sivistyslautakunta (13)
Kulttuuri- ja liikuntalautakunta (9)

Sosiaali- ja terveyslautakunta (13)
Terveydenhuollon jaosto, seudullinen (7)
Yksilöasiainjaosto (8)

Keski-Suomen pelastuslaitos –liikelaitoksen johtokunta, seudullinen (13)
Kylän Kattaus –liikelaitoksen johtokunta (7)
Tilapalvelu-liikelaitoksen johtokunta (5)

Lakisääteisiä ovat lisäksi tarkastuslautakunta (13) ja keskusvaalilautakunta (5).

14 § Lautakuntien tehtävät ja toimivalta

Lautakunta vastaa tehtäväalueensa toiminnasta, taloudesta, sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta. Lautakunta asettaa tavoitteita ja seuraa toiminnan tuloksia ja vaikuttavuutta sekä ohjaa ja valvoo tehtäväalueensa suunnittelua ja toteutusta. Lisäksi lautakunta vastaa sopimusten hallinnan ja sopimusvalvonnan järjestämisestä. Lautakunnan tehtävänä on varata asukkaille ja käyttäjille mahdollisuus osallistua palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen. Lautakunta toimii tehtäväalueellaan EU:n tietosuoja-asetuksen (EU 2016/679) mukaisena rekisterinpitäjänä.

Lautakunta käyttää tehtäväalueensa puhevaltaa tuomioistuimissa ja viranomaisissa sekä antaa tehtäväaluettaan koskevat muut lausunnot ja esitykset ulkopuolisille tahoille, ellei muuten ole säädetty tai määrätty eikä asian laajuus tai vaikuttavuus edellytä kaupunginhallituksen päätöstä.

Lautakunta valmistelee tehtäväalueellaan kaupunginhallituksen tai valtuuston käsiteltäväksi kuuluvat asiat sekä vastaa päätösten täytäntöönpanosta.

Lautakunta vastaa yhteistyöstä palvelujen käyttäjien, viranomaisten, kuntayhtymien ja muiden yhteisöjen kanssa sekä säännösten ja sopimusten mukaisesta seutukunnallisten ja maakunnallisten palvelujen tuottamisesta.

Lautakunta päättää
- tehtäväalueensa toimintasääntöjen hyväksymisestä
- tehtäväalueensa talousarvion käyttösuunnitelmasta ja investointiohjelmasta
- tehtäväalueensa avustusten ja vastaavan luonteisten yhteistyösopimusten periaatteista sekä viranhaltijoiden oikeudesta myöntää avustuksia ja tehdä kyseisiä yhteistyösopimuksia
- tehtäväalueellaan muiden asiakaspalvelua tuottavien, konkreettisten toimipisteiden kuin palveluverkkomäärittelyn mukaisten toimipisteiden perustamisesta ja lakkauttamisesta
- tehtäväalueensa palveluiden tuottamistavasta
- tehtäväalueeseensa kuuluvien yhteisöjen ja merkittävien yhteistyöverkostojen jäsenyydestä sekä kaupungin edustajan nimeämisestä sellaiseen yhteisöön ja merkittävään yhteistyöverkostoon, jossa kaupunki on jäsenenä
- tehtäväalueeseensa kuuluvan palveluverkkomääritelmän mukaisen toimintayksikön nimen muuttamisesta.

15 § Lautakuntien sekä jaostojen erityistehtävät ja toimivalta

Tässä on kuvattu Jyväskylän kaupungin omien lautakuntien sekä niiden jaostojen erityistehtävät ja toimivalta. Kuntien yhteisten toimielinten tehtävät on lueteltu 19 §:ssä.

Kaupunkirakennelautakunta

Kaupunkirakennelautakunnan tehtävänä on huolehtia maaomaisuudesta ja sen kehittämisestä, yleis- ja asemakaavoituksen valmistelusta sekä muista kaupunkiympäristön suunnittelua ja ylläpitoa koskevista tehtävistä. Lautakunnan tehtäväalueelle kuuluu liikenteen hallinta lukuun ottamatta Jyväskylän kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle kuuluvia tehtäviä. Kaupunkirakennelautakunnan tehtävänä on vastata lautakunnan alaisesta asiakaspalvelusta sekä kaupunkirakennepalveluiden johdon tukipalveluista.

Lautakunta:
- toimii lainsäädännön mukaisena viranomaisena edellä mainituissa asioissa
- hyväksyy muun kuin vaikutukseltaan merkittävän asemakaavan
- päättää asemakaava-alueen yleisen alueen nimen ja numerotietojen muuttamisesta, nimeää puistot ja muut vastaavat alueet sekä tekee asemakaava-alueen ulkopuolella esillä olevia alueita koskevat päätökset
- suorittaa maankäyttö- ja rakennuslain 60 §:ssä tarkoitetun asemakaavan ajanmukaisuuden arvioinnin
- hyväksyy kaavoituskatsauksen
- päättää rakennusluvan erityisten edellytysten olemassaolosta suunnittelutarvealueella ja käyttää kunnalle kuuluvaa päätösvaltaa maankäyttö- ja rakennuslain mukaisissa poikkeamishakemuksissa
- päättää rakentamiskehotuksen antamisesta ja kehittämismaksun määräämisestä
- toimii viranomaisena asioissa, jotka koskevat erillisen tonttijaon laatimistarvetta ja hyväksymistä, kiinteistönmuodostusta sekä muuta mittaustointa
- päättää talousarvion rajoissa asemakaavan ja tonttijaon toteuttamista varten tarvittavien alueiden ja rakennusten ostamisesta, myymisestä ja lunastamisesta tai haltuunottokorvauksen maksamisesta
- päättää maankäyttösopimuksista
- päättää kunnallistekniikan hankkeiden hankesuunnitelmien hyväksymisestä, kun hankkeen arvo on alle 5 miljoonaa euroa
- huolehtii kadun pitoon, rakentamiseen ja käyttöön liittyvistä tehtävistä sekä tekee niitä koskevat päätökset
- vastaa sähkömarkkinalaissa kunnalle asetetusta tehtävästä sekä käyttää asiassa kunnan puhevaltaa
- käyttää päätösvaltaa asuntotoimeen liittyvissä laeissa kunnalliselle viranomaiselle asetetuissa tehtävissä
- hyväksyy vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen
- tekee vesihuoltolain 17 a §:n mukaisen päätöksen huleveden viemäröinnin järjestämisestä
- hyväksyy hulevesisuunnitelman
- toimii maankäyttö- ja rakennuslain 13 a luvun (hulevesi) mukaisena monijäsenisenä toimielimenä
- toimii maankäyttö- ja rakennuslain 103 g §:n (hulevesi) mukaisena rajakohdan määräävänä viranomaisena
- vastaa tulvariskien hallinnasta annetussa laissa kunnalle asetetuista tehtävistä
- toimii öljyvahinkojen torjunnasta annetussa laissa tarkoitettuna, jälkivalvonnasta vastaavana torjuntaviranomaisena
- toimii viranomaisena asioissa, jotka koskevat ajoneuvojen siirtoa ja romuajoneuvojen hävittämistä siltä osin, kuin ne eivät kuulu pysäköinninvalvojan toimivaltaan
- järjestää kunnalliseen pysäköinninvalvontaan liittyvät tehtävät
- päättää yksityisille teille myönnettävistä kunnossapito- ja peruskorjausavustuksista
- tekee esitykset ja antaa kunnan lausunnot moottorikäyttöisten ajoneuvojen käytön kieltämisestä ja vesikulkuneuvolla liikkumisen rajoittamisesta tai kieltämisestä.

Rakennus- ja ympäristölautakunta

Rakennus- ja ympäristölautakunta toimii kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena, rakennusvalvontaviranomaisena, kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain mukaisena valvontaviranomaisena sekä maa-aineslaissa tarkoitettuna lupa- ja valvontaviranomaisena.

Lautakunta:
- käyttää maankäyttö- ja rakennuslain eri säännöksissä kunnalle asetettua toimivaltaa, siltä osin kuin se ei kuulu valtuustolle eikä kaupunkirakennelautakunnalle
- toimii maankäyttö- ja rakennuslain103 f § mukaisena hulevesien johtamisvelvoitteesta vapauttavana viranomaisena
- käyttää kunnalle luonnonsuojelulaissa asetettua toimivaltaa
- antaa liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 52 §:n mukaisen lausunnon ja on säännöksen mukainen yhteistyötaho
- huolehtii sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 240 §:ssä kunnalle asetetuista tehtävistä
- käyttää maa-ainesasetuksessa kunnalle annettua toimivaltaa
- laatii ympäristönsuojelulain 152 §:n mukaisen meluntorjunnan toimintasuunnitelman
- antaa ympäristönsuojelulain 202 §:n mukaiset kunnan ympäristönsuojelumääräykset.

Kulttuuri- ja liikuntalautakunta

Lautakunta päättää kuntien kulttuuritoiminnasta, taiteen perusopetuksesta ja vapaasta sivistystyöstä annettujen lakien, kirjastolain, liikuntalain, museolain sekä teatteri- ja orkesterilain mukaan kunnalle kuuluvista tehtävistä sekä osallisuuden edistämisestä mukaan lukien avoimet kohtaamispaikat. Kulttuuri- ja liikuntalautakunta päättää alle 5 miljoonan euron liikuntapaikkarakentamisen hankesuunnitelmista.

Sivistyslautakunta

Lautakunta päättää varhaiskasvatuslain, lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annettujen lakien, perusopetuslain, oppilas- ja opiskelijahuoltolain ja nuorisolain sekä niihin liittyvän muun lainsäädännön nojalla järjestettävistä palveluista.

Lautakunta toimii kunnan varhaiskasvatuslain 50 §:n mukaisena monijäsenisenä toimielimenä muissa kuin sosiaali- ja terveyslautakunnan ja sivistyslautakunnan yksilöasiainjaostolle määrätyissä asioissa. Lautakunta toimii varhaiskasvatuslain 55 §:n sekä oppivelvollisuuslain 14 §:n ja 15 §:n mukaisena valvontaviranomaisena.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan ja sivistyslautakunnan yhteisen yksilöasiainjaoston tehtävät on määritelty erikseen tässä säännössä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Lautakunta päättää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä ja siihen liittyvistä toimenpiteistä sosiaalihuoltolain, kansanterveyslain, terveydenhuoltolain, erikoissairaanhoitolain sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvien erityislakien perusteella.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan ja sivistyslautakunnan yksilöasiainjaosto

Jaosto toimii
- kaupungin edustajana, valvoo sen oikeutta ja käyttää sen puhevaltaa sosiaalihuollon yksilöllistä toimeenpanoa koskevissa asioissa sekä tekee sen puolesta näissä asioissa tarvittavat oikeustoimet. Yksilöasiainjaosto toimii sosiaalihuoltolain (1301/2014) 50 §:ssä tarkoitettuna kunnallisena sosiaalihuollosta vastaavana toimielimenä.
- monijäsenisenä toimielimenä perusopetuslaissa määriteltyjen toimielimen käsittelyä vaativien kurinpidollisten toimien osalta
- monijäsenisenä toimielimenä, jonka tehtävänä on edustaa kaupunkia, valvoa sen oikeutta ja käyttää puhevaltaa lasten varhaiskasvatuksen ja perusopetuspalvelujen yksilöllistä toimeenpanoa koskevissa asioissa ja tehdä sen puolesta näissä asioissa tarvittavat oikeustoimet
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain tarkoittamana monijäsenisenä toimielimenä, jolle osoitetaan oikaisuvaatimus palvelusetelin myöntämispäätöksestä.

Lisäksi yksilöasiainjaosto toimii tartuntatautilaissa määriteltynä kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaavana toimielimenä, jos päätöksenteko koskee yksilöä ja edellyttää henkilön terveystietojen käsittelyä.

<< edellinen sivu   jatkuu >>

Kunnallinen määräyskokoelma :: Z-Vanhat ::

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2016 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje