Seppo Uuranmäen Keinuja sijoitettiin paikalleen alun perin Jyväsjärven ympäristötaidenäyttelyssä 6.6.-13.10.2002. Ajatuksena oli taiteen ja maisema-arkkitehtuurin avulla elävöittää Jyväsjärven rantaraittia. Näyttelyn toteuttivat yhteistyössä Jyväskylän Taiteilijaseura, Jyväskylän kaupungin tekninen palvelukeskus ja Jyväskylän taidemuseo. Näyttely oli avoin kaikille Jyväskylän Taiteilijaseuran jäsenille. Teokset näyttelyyn valitsi Taiteilijaseuran näyttelytoimikunta ja Jyväskylän kaupungin eri yksiköistä koostuva julkisen taiteen työryhmä.
Seppo Uuranmäen mukaan koulun kuvaamataidon tunnit olivat ainoita, joilla hän tunsi menestyvänsä. Koulun päätyttyä Uuranmäki työskenteli Anttilan tavaratalossa tehden vuosia liikkeen somistuksia ja mainoksia, mikä sai hänet jopa miettimään mainonnan kieltämistä. Vähittäinen siirtyminen keikkamuusikoksi oli ensimmäinen keino päästä irti kaupallisesta maailmasta. Uuranmäki aloitti opintonsa Oriveden opiston kuvataidelinjalla 1981 ja jatkoi opintojaan 1983 Lahden taidekoulussa. Hän keskittyi ennen kaikkea kuvanveiston eri tekniikoihin. Puun hän löysi materiaalikseen vasta taidekoulun jälkeen. Uuranmäellä on kaksi lähestymistapaa puuhun: puunsyynkuviot ja luonnolliset epätäsmällisyydet kohtaavat ankaran ja selkeän muodon, ja toisaalta taiteilija käyttää ohueksi leikattua puuta vapaasti muotoiltavana materiaalina.
Lähteet:
http://www3.jkl.fi/ajankohtaista/uutinen.php/id/741/gid/2 (Lokakuu 2006).
Hannu Castrén: 2000+. Keskisuomalaista kuvataidetta vuosituhannen vaihteessa. Alvar Aalto -seura. 2001.