Jyväskylän kulttuurilautakunnan kuvataidejaosto kutsui v. 1983 Keski-Suomen läänin alueella toimivia kuvataiteilijoita osallistumaan Jyväskylän uuden teatteritalon tupakkalämpiön taideteosta koskevaan kilpailuun. Taideteoskilpailu ratkaistiin helmikuussa 1984 ja palkintolautakunta valitsi voittajaksi kuvanveistäjä Veikko Hirvimäen ehdotuksen Väliaika.
Väliajassa näkyy eräitä Hirvimäen veistotuotannon keskeisimpiä piirteitä kuten moniosaisuus, särmikkäät muodot ja informalistinen pintakäsittely. Veistos on potkupatinoitua pronssia, johon on jätetty muotin valkea kuona elävöittämään pintaa ja korostamaan maalauksellista
vaikutelmaa.
Teoksessa Hirvimäki leikittelee painovoimalla: raskaat veistoselementit riippuvat seinällä ohuen langan varassa. Aika- ja jatkuvuustematiikkaa jatkava Väliaika sisältää latautumisen ja tihentyneen odotuksen tunnelman: kahden erikokoisen massan välinen jännite ja painovoimaa uhmaava virittyneisyys muodostavat kiintoisan dialogin.
Taidemaalarina aloittanut Veikko Hirvimäki (s. 1941) on sittemmin siirtynyt kuvanveistoon. Omaleimaisesti erilaisia materiaaleja yhdistävälle veistäjälle kivi on kuitenkin niistä tärkein. Informalismin inspiroimalle Hirvimäen teosten lähtökohtana on luonto, sen kiertokulku ja vuodenaikojen vaihtelu. Veikko Hirvimäki tunnetaan paitsi pienoisveistoksistaan myös lukuisten julkisten veistosten tekijänä. Tunnetuin Veikko Hirvimäen julkinen veistos on Helsinkiin 1985 valmistunut kirjailija Mika Waltarin muistomerkki Kuningasajatus.
Lähteet:
Marketta Mäkinen: Veikko Hirvimäki. Ateena kustannus. 1987.
Kirsti Vainio: Jyväskylän ja lähialueen julkisten veistosten ja muistomerkkien taustatietoja. 2001. (Saatavissa Jyväskylän taidemuseon arkistosta)