Kari Alonen tuli tunnetuksi uransa alkuvaiheessa liuskekivestä tehdyillä kissoja esittävillä veistoksillaan. Seuraavaksi Alonen teki kantaaottavia teoksia kuten esimerkiksi vaahtopäillä varustettuja ihmistyyppejä.
Näissä usein kriittisissä teoksissa kohteena oli suomalainen byrokratia. Alosen uusin kiinnostuksen kohde on ollut kiven, lasin ja valon yhdistäminen ympäristötaideteoksissa. Muodoltaan pelkistyneet teokset, joissa valo heijastuu kiven sisältä, soveltuvat erinomaisesti hämyisiin taajama-ympäristöihin. Kajo-teos Jyväsjärven rannalla Lutakossa on tästä hyvänä esimerkkinä.
Palokassa asuva Alonen aloitti kiven veistämisen 1980-luvulla. Aluksi hän vuorotteli taiteellisen työn ja rakennusmestarin ammattityön välillä, mutta taide alkoi viedä yhä enemmän aikaa. Alonen ryhtyikin lopulta kokopäiväiseksi taiteilijaksi. Rakennusmestarin tausta näkyy hänen taiteessaan teknisenä osaamisena ja kykynä yhdistää kiveen erilaisia elementtejä. Alonen on esitellyt taidettaan myös perinteisten taideinstituutioiden ulkopuolella: näyttelyt ovat kiertäneet muun muassa pohjoismaisissa vankiloissa. Kari Alonen sai Jyväskylän maalaiskunnan taiteilijapalkinnon vuonna 2004.
Lähteet:
http://www.jyvaskyla.fi/hakemisto/kulttuuri/sivu.php/asia/923 (Lokakuu 2006).
http://palokka.fi/?action=juttu&ID=431 (Lokakuu 2006).