GALLERIA HARMONIA

TARJA TERÄSVUORI
Olennainen ja paljon muutakin - Essential Womanhood & Other Figures
9.10. -2.11. 1997


Näky - The Vision
sekatekniikka - mixed media; 1996; 228*148cm


in Finnish

Näyttely koostuu kahdesta osasta. Pienen näyttelytilan installaatiossa, joka on omistettu taiteilijan vastikään kuolleen isän muistolle, Teräsvuori palaa lapsuudenkotinsa sikarinhajuisiin tunnelmiin ensimmäisenä elinvuotenaan vuonna 1948. Näyttelyn toinen osa koostuu teoksista, joissa hän on käyttänyt kopiokonetta. Teosten lähtökohtana on 1500-luvulla eläneen Quentin Massysin maalaus "Tunisian kuningatar", joka esittää maskuliinista ja melkeinpä rumaa ylhäisönaista. Teräsvuori on kopioinut kuvaa eri kokoon, liimannut ne kiilakehyskankaisiin tai äitinsä ja isoäitinsä aikoinaan ompelemiin lakanoihin ja maalannut kankaisiin erilaisia tunnetiloja vapain ekspressiivisin siveltiminvedoin.

Teoksissaan Tarja Teräsvuori yrittää tavoittaa ihmisenä olemisen mysteeriota nimenomaan naisen kannalta. Se ei kuitenkaan tee hänestä muodikasta feministiä, Teräsvuoren näkökulma on siihen liian yksilöllinen ja itsetutkisteleva. Mikä sitten askarruttaa tuossa eksoottisessa miesnaisessa? Ehkä se on nimenomaan hämmentävä sekoitus terävänkirkasta älyllisyyttä ja äidillistä viisautta yhdistyneenä lihalliseen, melkeinpä hekumalliseen seksuaalisuuteen..

Näyttely on samalla Tarja Teräsvuoren jäähyväisnäyttely Keski-Suomen läänin grafiikan ohjaavana läänintaiteilijana. Kymmenen vuoden pitkä työrupeama on päättymässä ensi vuoden alussa - yksi tärkeä elämänvaihe on jälleen takana.


in English

Tarja Teräsvuori is a painter, sculptor and printmaker who lives in Jyväskylä and who has worked a long time as a regional artists in the county of Central Finland.

The exhibition consists of two parts. "Father's Room" is an installation dedicated to her departed father. In this work Teräsvuori goes back to the athmosphere of her childhood with recollections of scent of cigar, gognac and newspapers.

In the other works Teräsvuori has used a copy machine. The starting point of all these works is "The Queen of Tunisia", a puzzling painting by Quentin Massys from the 16th century. Teräsvuori photocopies this ugly but at the same time proud old noble woman in various sizes, glues the pictures on canvas or bed linen made by her own mother and grandmother and then paints her deepest of emotions and moods in expressive brush strokes. In her works Teräsvuori tries to touch the mystery of being a human, especially a woman. It is not a question of mere feminism. She is all too personal and introspective for that label.