Länsi_Palokan osayleiskaavan pohjoisosa, sijaintik

y105_Länsi-Palokan osayleiskaava/pohjoisosa, yleiskaava

Kaavan perustiedot

Sijainti
Osayleiskaava-alue sijaitsee Palokan pohjoisosassa keskimäärin 8 kilometriä Jyväskylän keskustasta pohjoiseen.
Suunnittelualueen itärajana on Alvajärvi ja aivan sen pohjoispäässä vanha (nykyinen) nelostie. Uuden moottoritiesuunnitelman mukainen tielinjaus lähiympäristöineen sisältyy suunnittelualueeseen pohjoisessa Lahdenpohjan yksityistielle ja tähän suunnitellulle sillalle saakka.
Lännessä suunnittelualue rajautuu Kirristä kohti Puuppolaa johtavaan Puuppolantiehen (kyseinen tie mukaan lukien). Nykyinen Kirrin valtatieristeys lähiympäristöineen jää kuitenkin kaavarajauksen ulkopuolelle.

Kaavatunnus
tunnus: y105

Yhteyshenkilöt
Jaana Nyman, Suunnitteluavustaja
Sähköpostiosoite muotoutuu periaatteella etunimi.sukunimi@jkl.fi (ei ääkkösiä)

Hyväksyvä taho
Kaupunginvaltuusto

Kaavan vaiheet

Kaavoitusprosessin tärkeät päivämäärät
Vireille tuleminen 21.11.2014;Kaavaluonnos nähtävillä 17.10.-17.11.2017 osana Länsi-Palokan osayleiskaavaaKaavaehdotus nähtävillä 4.4.-4.5.2018Kaavan hyväksyminen 1.10.2018Kaava lainvoimainen 23.11.2018

Kaavan uusin vaihe
Länsi-Palokan osayleiskaavan pohjoisosa on erotettu Länsi-Palokan osayleiskaavasta omaksi kaavakseen.

Kaava on saanut lainvoiman 23.11.2018

Kaavan kuvaus

Kaava-alueen nykytila
Alueeseen sisältyy paikallista kulttuuriarvoa omaava Sivulan maatilan talouskeskus. Tilan pellot ovat edelleen maatalouskäytössä. Nykyisen nelostien ympäristössä kaava-alueen pohjoispäässä on hajanaista omakotiasutusta. Samaten Alvajärven rannassa Kirrin pohjoispuolella sekä Puuppolantien varressa Kangaslammen pohjoispuolella on asutusta. Puuppolantien varressa on asemakaavoitettua työpaikkarakentamista. Metsäiset osat alueesta ovat pääosin talousmetsää. Luonnonympäristöön liittyviä erityisarvoja on kartoitettu monin selvityksin suunnittelutyön pohjaksi.

Kaavan tavoitteet
Lähtökohtana osayleiskaavaratkaisun laatimiselle on mittakaavaan 1:50 000 laadittu ja kartografiselta esitystavaltaan yleispiirteinen Jyväskylän kaupungin yleiskaava (2014).
Toteuttamiseen tähtäävä asemakaavoitus vaatii tällä suuria muutoksia sisältävällä alueella pohjakseen edellä mainittua ruututekniikalla laadittua strategista yleiskaavaa tarkemman, mutta samalla kokonaisvaltaiseen hahmottamiseen tähtäävän maankäytöllisen kehyksen.

Keskeinen ja akuutisti myös tärkein laadittavan kaavan tavoite on saada hyväksymiskäsittelyyn oikeusvaikutteinen maankäyttö- ja rakennuslain mukainen kaava, joka korvaa Kirrin risteyksen pohjoispuolella vanhentuneen tiesuunnitelman mukaisen tunneliratkaisun sisältävän Jyväskylän kaupungin yleiskaavan. Maantielain mukaisen tiesuunnitelman hyväksyminen edellyttää, että suunnitelma vastaa MRL:n mukaista kaavaa. Rakentamis- ja kunnossapitokustannuksia säästävää avoleikkauksen sisältävää tiesuunnitelmaa ei näin ollen voida hyväksyä ennen kuin osayleiskaava saa lainvoiman.

Aluevarausten suunnittelun osalta tärkeänä lähtökohtana voidaan pitää tavoitetta Lintukankaan työpaikka-alueiden kehittämisestä. Puuppolantien varrelle sijoittuva olemassa oleva asemakaavoitettu työpaikka-alue täydentyy. Nelostieristeyksen ympäristöön ajateltu uusi alue vaatii itse tiehankkeen toteutumisen ja risteyksen rakentamisen ramppeineen. Asuinrakentamisen osalta tavoitteena on hahmottaa asemakaavoituksen mahdollisia tulevaisuuden laajentamiskohteita. Luonnonympäristön huomioon ottamisen ja virkistysreittien kehittämisen ohella kaavan tavoitteena on selvittää olemassa oleva kulttuuriperintö ja merkitä tämä myös hyväksymiskäsittelyyn vietävään kaavaan.

 

palaa alueen kaavoihin
palaa valitsemaan alueita

ylös