Hulevesitaksa 2018


Selvennys: Jyväskylän kaupungin hulevesimaksun määräytymisen perusteet
Tunniste: 2018



Hyväksytty: Kaupunkirakennelautakunta 12.12.2017/302, voimaantulo 1.1.2018

https://julkinen.jkl.fi:8082/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=3&docid=1015380



Hulevesimaksun määräytymisen perusteet sisältävä taksa on annettu maankäyttö- ja rakennuslain 103 n §:n perusteella.


1 § Hulevesimaksun perusteista määrääminen ja soveltamisala

Hulevesimaksun määräytymisen perusteista määrätään tässä hulevesitaksassa. Kiinteistön hulevesimaksu määrätään tämän taksan perusteella.

Tätä taksaa sovelletaan Jyväskylän kaupungin huleveden vaikutusalueella, joka on kaupunginvaltuuston päätöksen 20.2.2017/1 mukaisesti asemakaavoitettu alue.

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan hulevesimaksua voidaan periä ainoastaan rakennetulta kiinteistöltä. Hulevesitaksassa on siten otettu huomioon ainoastaan sellaiset kiinteistöt, joilla maanmittauslaitoksen aineistojen perusteella sijaitsee rakennus. Lisäksi hulevesimaksun piiriin kuuluvat kaavanmukaisen käyttötarkoituksen perusteella rakennetut LPA- ja ET - alueet, joissa ei välttämättä sijaitse rakennusta. Alueet eivät ole enää luonnontilaisia, joten niiden on tarpeen olla hulevesimaksun piirissä.

Kiinteistön rakennetun alueen pinta-ala

Kiinteistön rakennetun alueen läpäisevyys vaikuttaa hulevesimaksuun silloin kun kiinteistö kuuluu maksuluokkaan (koriin) 3. Lisäksi kiinteistön rakentamattoman pinta-alan osuuden tulee olla yli 50 % kiinteistön kokonaispinta-alasta. Kiinteistön maksu määräytyy tällöin rakennetun pinta-alan mukaan. K-kerroin määräytyy rakennetun alueen pinta-alan mukaan kokonaispinta-alan sijasta.


Hulevetensä valtion järjestelmään johtavat kiinteistöt

Asemakaava-alueilla sijaitsee jonkin verran valtion teitä ja ratoja, joilla on omat hulevesijärjestelmänsä. Osa asemakaava-alueen kiinteistöistä johtaa hulevesiään näiden valtion väylien hulevesijärjestelmiin, eivätkä siten hyödynnä kunnan hulevesijärjestelmää ainakaan täysimääräisesti. Taksassa on yhtenä hulevesimaksun vähennyskertoimen käyttämisen perusteena se, että kiinteistöt johtavat hulevetensä valtion järjestelmiin kunnan hulevesijärjestelmän sijasta. Valtion hulevesijärjestelmistä hulevesi johtuu useissa tapauksissa kaupungin huolehtimisvastuun piiriin kuuluviin ojiin ja puroihin.
 
Valtion väyläkiinteistöjen eli tie- ja ratakiinteistöjen hulevesien hallinnasta huolehtii valtio omien järjestelmiensä avulla. Valtion hulevesijärjestelmät yhtyvät usein kunnan hulevesijärjestelmiin ja siten kunnan hulevesijärjestelmä palvelee myös valtion väyläkiinteistöjen hulevesien hallintaa.

Sekaviemäröidyt kiinteistöt

Asemakaava-alueella on noin 100 kiinteistöä, jotka johtavat hulevetensä Jyväskylän Energia Oy:n jätevesiviemäriverkostoon. Nämä kiinteistöt maksavat hulevesien johtamisesta korotettua jätevesimaksua. Kiinteistöt hyödyntävät vain osin kunnan hulevesijärjestelmää.

Jätevesiviemäriin (sekaviemäriin) hulevetensä johtavien kiinteistöjen hulevesimaksua on perusteltua alentaa, mikäli niillä ei ole todellista mahdollisuutta johtaa hulevesiään muualle kuin jätevesiviemäriverkostoon. Kiinteistöjä ei ole perusteltua kuitenkaan kokonaan vapauttaa hulevesimaksusta, sillä osa kiinteistöjen hulevesistä johtuu kunnan hulevesijärjestelmään.

Kiinteistöt, joiden alueelle kaupungin hulevesijärjestelmä johtaa hulevettä

Mikäli kaupungin hulevesijärjestelmän oja tai putki purkaa hulevettä kiinteistön alueelle, jolla ei ole tähän tarkoitettua rasitetta (kaavarasite tai sopimusperusteinen) olemassa ja jos hulevesien johtaminen kyseisen kiinteistön kautta on välttämätöntä kunnan hulevesijärjestelmän toimivuudelle, on kyseinen kiinteistö oikeutettu vähennykseen hulevesimaksusta viranomaisen harkinnan perusteella.

Muita kiinteistön hulevesimaksun suuruuteen vaikuttavia tekijöitä:

Uuden hulevesiliittymän Jyväskylän Energia Oy:ltä hankkineiden hyvittäminen

Maankäyttö- ja rakennuslain sekä vesihuoltolain muutokset (681/2014 ja 682/2014) tulivat voimaan 1.9.2014. Jyväskylän Energia Oy otti huleveden liittymämaksun hinnoittelussa käyttöön vuokraliittymän 17.1.2017 kun kaupunkirakennelautakunta päätti osaltaan hulevesien hallinnasta ja rahoittamisesta (KARLTK 17.1.2017/3). Tällä perusteella ne asuinkiinteistöt, jotka ovat tehneet Jyväskylä Energia Oy:n kanssa sopimuksen hulevesiliittymästä aikavälillä 1.9.2014–17.1.2017 saavat vapautuksen (vähennyskerroin on 0) hulevesimaksun maksamisesta vuosiksi 2018 - 2019. Vapautuksen saamiseksi asuinkiinteistöjen omistajan/haltijan tulee hakea vapautusta kaupungilta ja osoitettava, että hulevesisopimus on tehty em. ajankohtana.

Valtion väyläkiinteistöt

Valtion väyläkiinteistöt toimivat osana hulevesien johtamisen kokonaisuutta, ja niille saattaa yksittäisten kiinteistöjen olla pakko ns. välillisesti johtaa hulevetensä, josta ne jälleen tulevat kaupungin hulevesijärjestelmään. Näin ollen valtion väyläkiinteistöt ovat osa huleveden hallinnan kokonaisuutta mistä syystä näiltä kiinteistöiltä ei peritä hulevesimaksua.

 

Vesihuoltolain mukaisen vapautuksen hulevesiviemäriverkostoon liittymisestä saaneet kiinteistöt

Hulevesiviemäriverkostojen ollessa Jyväskylän Energia Oy:n huolehtimisvastuulla, kiinteistöt ovat voineet hakea vesihuoltolain mukaista vapautusta kiinteistön hulevesiviemäriverkostoon liittämisvelvollisuudesta kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselta. Vapautus vesihuoltolaitoksen hulevesiviemäriverkostoon liittymisestä on tarkoittanut myös vapautusta vesihuoltolaitoksen huleveden viemäröinnistä perimistä maksuista.

Kunnan hulevesimaksua peritään kiinteistöiltä, joita kunnan hulevesijärjestelmä palvelee. Siten maksun periminen ei edellytä fyysistä liitosta hulevesiviemäriverkostoon. Siten myös hulevesiviemäriverkostoon liittämisvelvollisuudesta aikanaan joko toistaiseksi tai määräajaksi vapautetut kiinteistöt tulevat kunnan hulevesimaksun piiriin kuuluessaan kunnan hulevesijärjestelmän vaikutusalueelle.

Kiinteistöt, jotka tarvitsevat useamman kuin yhden rajakohdan

Jyväskylän Energia Oy:n hulevesiviemäriverkostoon liittyneelle kiinteistölle on lähtökohtaisesti osoitettu vesihuoltolain mukaisesti yksi liittämiskohta. Joillekin kiinteistöille on kuitenkin osoitettu useampia liittämiskohtia tapauskohtaisesti. Useista liittämiskohdista on aiheutunut vesihuoltolaitokselle enemmän kustannuksia kuin vain yhdestä liittämiskohdasta. Tämä on voitu ottaa huomioon Jyväskylän Energia Oy:n hinnastossa.

Hulevesiviemäriverkostojen siirtyessä osaksi kunnan hulevesijärjestelmää kiinteistöille ei enää osoiteta vesihuoltolain mukaista liittämiskohtaa vaan maankäyttö- ja rakennuslain mukainen rajakohta. MRL:n mukaan rajakohtia voi olla useita. Kunnan hulevesijärjestelmään liittymisestä ei voida periä muita maksuja kuin vuosittaista hulevesimaksua. Siten kiinteistön hulevesimaksua ei voi korottaa sen perusteella, että kiinteistö tarvitsee useamman kuin yhden rajakohdan.


2 § Maksuvelvollinen

Kiinteistön hulevesimaksusta vastaa kiinteistön omistaja tai haltija.


3 § Hulevesimaksun määräytymisen perusteet

Yksittäisen kiinteistön hulevesimaksu lasketaan seuraavalla kaavalla:
Hulevesimaksu = X × K × V
jossa X on hulevesimaksun yksikköhinta, €/v
K on kerroin, jolla otetaan huomioon kiinteistötyyppi ja kiinteistön pinta-ala asemakaava-alueella
V vähennyskerroin

Kiinteistön hulevesimaksu määrätään alla olevien kohtien 3.1, 3.2 ja 3.3 mukaisesti seuraavasti:

3.1 § Hulevesimaksun yksikköhinta X

Hulevesimaksun yksikköhinta on 50 euroa.
 
3.2 § Kiinteistö- ja pinta-alakertoimet K

Kiinteistö- ja pinta-alakerroin K määräytyminen kiinteistön käyttötarkoituksen ja pinta-alan perusteella on esitetty seuraavassa taulukossa:

Kiinteistön pinta-ala luokka (I-V) / Kori 1: Omakoti- ja paritalot / Kori 2: Rivi- ja kerrostalot / Kori 3: Liike-, toimisto- ja palvelu-rakennukset ym. Teollisuus-rakennukset ym.
(I) 100 – 4999 m2 / 1 / 6 / 9
(II) 5 000 – 9 999 m2 / 1 / 12 / 18
(III) 10 000 – 24 999 m2 / 1 / 24 / 36
(IV) 25 000 – 99 999 m2 / 1 / 36 / 54
(V) 100 000 m2 – / 1 / 50 / 75

3.3 § Vähennyskerroin V

Hulevesimaksun vähennyskerroin vaihtelee välillä 0–1. Perustilanteessa kiinteistö ei ole oikeutettu hulevesimaksun alentamiseen ja vähennyskerroin V on 1.

Vähennyskertoimet on esitetty seuraavassa taulukossa:

Vähennysperuste / Vähennyskerroin V
V1. Kiinteistön rakennetun alueen pinta-ala: Koriin 3 kuuluvat kiinteistöt, joiden rakentamattoman(1) pinta-alan osuus koko tontin pinta-alasta on yli 50 % voivat saada vähennystä hulevesimaksusta niiden rakennetun(2) alueen pinta-alan perusteella. / Kiinteistön hulevesimaksun kerroin K määräytyy sen rakennetun alueen pinta-alan mukaan. (pa. 100-2500 m2 K=6)
V2. Hulevetensä valtion järjestelmään johtavat kiinteistöt: Mikäli kiinteistö osoittaa johtavansa hulevettä valtion hulevesijärjestelmään, on se oikeutettu vähennykseen hulevesimaksusta. / 0,5

V3. Sekaviemäröidyt kiinteistöt: Jyväskylän Energian sekaviemäröinnin piiriin kuuluvat kiinteistöt johtavat osan hulevedestä jätevesiviemäriverkostoon, joten ne ovat oikeutettuja vähennykseen hulevesimaksusta. / 0,25

V4. Kiinteistöt, joiden alueelle kaupungin hulevesijärjestelmän oja tai putki purkaa hulevettä: Mikäli kaupungin hulevesijärjestelmän oja tai putki purkaa hulevettä kiinteistön alueelle, jolla ei ole tähän tarkoitettua rasitetta olemassa ja jos hulevesien johtaminen kyseisen kiinteistön kautta on välttämätöntä kunnan hulevesijärjestelmän toimivuudelle, on kyseinen kiinteistö oikeutettu vähennykseen hulevesimaksusta viranomaisen harkinnan perusteella. / 0
 

V5. Viranomainen voi tapauskohtaisesti perustellusta maankäytöllisestä syystä käyttää;
- alempaa pinta-alaluokkaa ja/tai kerrointa maksun määräämisessä
- K-kertoimen arvona 1 korissa 3 (omakotitonttiin rinnastettava tontti)

(1) rakentamaton pinta-ala. Rakentamaton tai rakennettu pinta, missä hulevesien imeytymistä tapahtuu esim. nurmi.
(2) rakennettu pinta-ala. Tiivis pinta, joka ehkäisee huleveden imeytymisen maaperään ja lisää pintavaluntaa esim. asfaltti, sora.

Vähennyskertoimet myönnetään toistaiseksi voimassaolevina. Olosuhteiden muuttuessa vähennyskertoimien sovellettavuus tarkastellaan uudestaan viran puolesta.


4 § Voimaantulo

Hulevesimaksun määräytymisen perusteet tulevat voimaan 1.1.2018.

Hulevesimaksun määräytymisen perusteita tarkistetaan tarpeen mukaan.

Kunnallinen määräyskokoelma :: Z-Vanhat ::

© Jyväskylän kaupunki 2002-2024