Jyväskylän kaupungin konserniohje


Selvennys: 2007


Kaupunginhallitus vahvistanut 17.12.2007 ja määrännyt tulemaan voimaan samasta ajankohdasta lukien. Tämä ohje korvaa 6.6.2005 hyväksytyn konserniohjeen.




1. Konserniohjeen tarkoitus ja tavoite

Jyväskylän kaupungin konserniohjeilla varmistetaan hyväksytyn omistajapolitiikan ja asetettujen tavoitteiden toteutus sekä yhtenäistetään konsernin toimintakulttuuria ja käytäntöjä.

Konserniin kuuluvat yhteisöt toimivat osaltaan valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteuttajina ja noudattavat valtuuston ja hallituksen määrittelemää toimintalinjausta ja omistajapolitiikkaa.


2. Konsernirakenne ja konserniohjeen soveltamisala

Konserniohje koskee kaupunkia ja sen tytäryhteisöjä. Tytäryhteisöksi katsotaan osakeyhtiö, säätiö tai muu sellainen yhteisö, jossa kaupungilla on kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta. Kaupunki tytäryhteisöineen muodostaa kaupunkikonsernin.

Vuosittain kaupungin talousarviossa ja tilinpäätöksessä todetaan konserniin kuuluvat yhteisöt ja kaupungin omistusosuus/osuus määräysvallasta.

Konserniohje käsitellään ja hyväksytään kaupungin tytäryhteisön yhtiökokouksessa tai hallituksessa tai vastaavassa toimielimessä. Konserniohjetta noudatetaan tytäryhteisössä, jollei sitä koskevasta lainsäädännöstä tai yhtiöjärjestyksestä tai säännöistä muuta johdu.

Kuntayhtymien ja osakkuusyhteisöjen ohjaukseen konserniohjeita noudatetaan soveltuvin osin.

 3. Konserniohjaus

Kaupunginvaltuusto määrittelee omistajapolitiikan linjaukset ja päättää kaupungin ja kaupunkikonsernin keskeisistä tavoitteista sekä konserniohjauksen periaatteista. Kaupunginvaltuusto on päätöksellään 12.11.2007 vahvistanut konserniohjauksen periaatteet. Samalla kaupunginvaltuusto on edellyttänyt, että kaupunginhallitus antaa konsernin johtamisen kannalta tarpeelliset konserniohjeet.

Konsernijohtoon kuuluvat kaupunginhallitus, kaupunginjohtaja ja muut johtosäännössä määrätyt viranomaiset.

Konsernijohto vastaa kaupunkikonsernin ohjauksesta ja konsernivalvonnan järjestämisestä.

Kaupunginjohtaja voi nimetä tytäryhteisöön controllerin, jolla on läsnäolo- ja puheoikeus yhteisön hallituksessa tai vastaavassa toimielimessä. Controller toimii konsernijohdon ja yhtiöjohdon välisenä yhteyshenkilönä.


4. Edustajat tytäryhteisöjen hallintoelimissä

Esteellisyys
Kunta- ja hallintolain esteellisyyttä koskevat säännökset otetaan huomioon kunnan edustajia tytäryhteisöjen hallintoelimiin valittaessa. Käsiteltäessä kunnallisen liikelaitoksen, kuntayhtymän tai kuntakonserniin kuuluvan yhteisön tai säätiön asiaa kaupungin hallinnossa, on kaupungin luottamushenkilö, viranhaltija tai työntekijä esteellinen vain, mikäli kaupungin ja yhteisön edut ovat ristiriidassa keskenään tai asian tasapuolinen käsittely edellyttää, ettei henkilö osallistu asian käsittelyyn.

Edustajien ohjeistaminen
Kaupunginhallitus tai johtosäännössä määrätty muu viranomainen antaa tarvittaessa ohjeita kuntaa tytäryhteisöjen hallintoelimissä edustaville henkilöille kunnan kannan ottamisesta käsiteltäviin asioihin. Annettuja ohjeita on noudatettava ja ne voidaan antaa esimerkiksi pöytäkirjanotteella tai valtakirjalla, jolloin niistä poikkeamiseen on oltava painavat syyt. Ohjeilla ei kuitenkaan voida velvoittaa edustajia toimimaan vastoin vallitsevaa lainsäädäntöä, tytäryhteisöjen yhtiöjärjestystä tai osakassopimuksia ja kaupungin edustajien tulee toimia yhtiöoikeudellisten yhdenvertaisuus- ja huolellisuusperiaatteiden mukaisesti. Jos kaupungin edustaja on annettujen ohjeiden ja yhteisön edun suhteen ristiriitaisessa tilanteessa, hän voi pyytää konsernijohdolta toimintaohjeet.

 5. Talous

Talousarvio
Kaupungin talousarvion hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuusto päättää konsernin tytäryhteisöjen keskeisistä toiminnallisista ja taloudellisista tavoitteista.

Konsernitilinpäätös ja toimintakertomus
Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelmien sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Konsernitilinpäätökseen sisällytetään konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys kaupunkikonsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana. Konsernitilinpäätös laaditaan ensimmäisen kerran tilivuodelta 2008.

Toimintakertomuksessa esitetään selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta kaupungissa ja kaupunkikonsernissa.

Kirjanpito ja tilikausi
Kaikkien tytäryhteisöjen tilikausi on kalenterivuosi. Tytäryhteisöt käyttävät konsernijohdon valitsemaa tilinpitopalvelua.

Rahoitus
Rahoituksen hallinta on osa konsernijohtamista ja tytäryhteisöt noudattavat konsernijohdon antamia ohjeita rahoituksen suunnittelussa ja järjestämisessä.

Kaupungin tytäryhteisöt liittyvät konsernin sisäisen pankin ja konsernitilin käyttäjiksi. Sisäisen pankin toiminnasta ja konsernitilistä on erilliset ohjeet.

Lainat ja takaukset
Kaupunkikonsernissa noudatetaan vahvistettuja laina- ja takausperiaatteita. Konsernin yhteisön investoinnit, rahoitus-, laina-, takaus- ja vakuusasiat valmistellaan yhteistyössä kaupunginjohtajan nimeämän rahoitusryhmän kanssa.

Konsernin lainat kilpailutetaan keskitetysti Talouspalvelukeskuksessa, jos ei erikseen sovita muusta menettelystä.

Vakuudet
Konsernin sisäisissä urakkasopimuksissa tytäryhteisöiltä edellytetään vastaavaa vakuudenantoa kuin ulkoisilta tarjoajilta. Konsernin sisäinen vakuus asetetaan sisäiseen pankkiin vakuustalletusohjeen mukaisesti.

Tiedonantovelvollisuus
Kaupungin tytäryhteisön hallituksen tai vastaava toimielimen on annettava kaupunginhallitukselle kaupunkikonsernin taloudellisen aseman arvioimiseen ja sen toiminnan tuloksen laskemiseen tarvittavat tiedot.

Tytäryhteisö noudattaa talousarvion ja tilinpäätöksen laadinnassa sekä raportoinnissa konsernijohdon antamia ohjeita ja aikatauluja.

Tytäryhteisön toimintakertomus tilinpäätöstietoineen toimitetaan kaupunginvaltuuston jäsenille.


 6. Ulkoinen ja sisäinen tarkastus

Kaupunginvaltuuston asettama tarkastuslautakunta huolehti kaupungin ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta. Tarkastuslautakunta arvioi valtuuston kaupungille ja kaupunkikonsernille asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutusta.

Tilintarkastus tarkastaa kaupungin tilinpäätöksen ja siihen kuuluvan konsernitilinpäätöksen.

Kaupungin sisäisellä tarkastuksella on oikeus tarkastaa tytäryhteisön toimintaa tarvittavassa laajuudessa. Yhteisö antaa tarpeelliset tiedot ja avustaa niiden saannissa.


7. Tukipalvelut

Tavoitteena on, että kaupunkikonsernissa hyödynnetään erilaisten tukipalvelujen hankinta- ja volyymiedut sekä ammatti- ja erityisosaaminen.

Tilat
Tilapalvelu-liikelaitos koordinoi kaupungin tilojen käyttöä. Toimintayksiköt sijoittuvat ensisijaisesti kaupungin omistamiin tiloihin. Ulkoisten tilojen vuokraamiseen on oltava konsernijohdon suostumus. Konsernissa käytetään yhtenäisiä kiinteistönvuokrausperusteita.

Hankinnat
Tytäryhteisöjen hankinnat kuuluvat pääasiallisesti julkisista hankinnoista annetun lain piiriin. Kaupungin hankintavastuullisten kanssa neuvotellaan tarkoituksenmukaisesta yhteistyöstä taloudellisten hyötyjen aikaansaamiseksi. Tytäryhteisöt noudattavat kaupungin hankintaperiaatteita.

Tietojärjestelmät
Kaupunkikonsernin yksiköt käyttävät samoja tietojärjestelmiä sekä noudattavat yhteisiä tietohallinnon strategioita ja toimintaohjeita, mikäli siihen ei ole toiminnallisia tai taloudellisia esteitä.

Tytäryhteisöjen tietojärjestelmien hankinnat käsitellään etukäteen kaupungin ICT-johtoryhmässä.


 8. Henkilöstöhallinto

Henkilöstön liikkuvuus ja rekrytointi
Henkilöstön sisäinen liikkuvuus konsernin sisällä mahdollistetaan ja sitä tuetaan esimiestyössä. Uuden henkilöstön rekrytoinnissa noudatetaan kaupungin rekrytointiohjeita.

Palkkaus ja palvelussuhteen ehdot
Palkkauksessa ja muissa palvelussuhteen ehdoissa noudatetaan kaupungin hyväksymiä periaatteita. Työn ja työsuoritusten vaativuus otetaan huomioon palkkausperusteissa ja suositaan kannustavia palkkausjärjestelmiä. Tulospalkkauksen käyttöönotto tytäryhtiössä edellyttää konsernijohdon lupaa.

Johtaminen
Johtaminen on avointa ja yhteistyöhön kannustavaa. Johtamisen tulee tukea henkilöstön osallistumista, luovuutta ja itsenäistä työotetta.

Henkilöstön kehittäminen ja koulutus
Kaupungin järjestämä henkilöstökoulutustarjonta on myös konsernin käytettävissä.

Eläkejärjestelmä
Yhteisöt liittyvät Kuntien eläkevakuutuksen jäsenyhteisöiksi, mikäli kuntaomistusosuus on riittävä.


9. Viestintä

Kaupungin on tiedotettava asukkailleen myös tytäryhteisöjen toiminnasta. Tytäryhteisön viestinnästä vastaa toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä toimihenkilö. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään konsernihallinnon viestinnän kanssa, erityisesti muutos- ja kriisitilanteissa. Yhteisön viestinnän on tuettava konsernin asettamia tavoitteita ja toimintapolitiikkaa sekä noudatettava kaupungin viestinnän linjauksia. Tytäryhteisön on tiedotettava toiminnastaan myös konsernihallinnolle.


10. Ohjeiden voimaantulo

Kaupunginhallitus hyväksyy konserniohjeen. Konserniohje astuu voimaan välittömästi hyväksymisen jälkeen.

Kunnallinen määräyskokoelma :: Z-Vanhat ::

© Jyväskylän kaupunki 2002-2024