II OSA TALOUS JA VALVONTA
9 luku Taloudenhoito
62 § Talousarvio ja taloussuunnitelma
Kaupunginhallitus hyväksyy talouden suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Toimielimet laativat talousarvioehdotuksensa.
Valtuusto hyväksyy talousarviossa toimielimelle sitovat tehtäväkohtaiset toiminnan ja talouden tavoitteet sekä niiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot, liikelaitoksen talousarvion sitovat erät ja liikelaitoksen toiminnan ja talouden tavoitteet sekä kaupunkikonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa talousarvioon brutto- tai nettomääräisenä.
Talous- ja strategiajohtajalla on oikeus antaa koko kaupunkiorganisaatiota koskevia taloushallinnon ohjeita.
63 § Talousarvion täytäntöönpano
Lauta- ja johtokunnat hyväksyvät talousarvioon perustuvan käyttösuunnitelmansa.
Kaupunginjohtaja hyväksyy konsernihallinnon käyttösuunnitelman lukuun ottamatta tarkastuslautakunnan käyttösuunnitelmaa, jonka vahvistaa tarkastuslautakunta. Käyttösuunnitelmat perustuvat hyväksyttyyn talousarvioon.
Palvelujohtaja hyväksyy palvelualueen palveluyksiköiden mahdolliset tarkemmat käyttösuunnitelmat.
Liikelaitoksen johtokunta hyväksyy valtuuston hyväksymään talousarvioon perustuvan liikelaitoksen talousarvion.
Valtuusto voi talousarvion yhteydessä hyväksyä erilliset talousarvion täytäntöönpano-ohjeet.
64 § Talousarvion sitovuus ja seuranta
Talousarviosta päättäessään valtuusto määrittelee, mitkä ovat valtuuston sitovina hyväksymät toiminnalliset tavoitteet.
Kaupunginhallitus voi päättää sellaisen maksun suorittamisesta, joka on kaupunkia sitova ja kiireellisesti maksettava, vaikka tarkoitukseen ei ole määrärahaa käytettävissä. Kaupunginhallituksen on tehtävä valtuustolle esitys määrärahan myöntämisestä tai korottamisesta.
Talouden toteutumisesta raportoidaan talouden vuosikellon mukaisesti.
65 § Talousarvion muutokset
Talousarvioon tehtävät muutokset on esitettävä valtuustolle siten, että se ehtii käsitellä muutosehdotukset talousarviovuoden aikana.
Määrärahan muutosesityksessä on selvitettävä myös muutoksen vaikutus toiminnan tavoitteisiin ja tuloarvioihin. Vastaavasti toiminnan tavoitteiden tai tuloarvion muutosesityksessä on selvitettävä muutoksen vaikutukset määrärahoihin.
Valtuusto päättää toimielinten määrärahojen ja tavoitteiden muutoksista, kun organisaatiota muutetaan talousarviovuoden aikana.
66 § Julkiset hankinnat
Hankintojen tulee perustua valtuuston hyväksymään talousarvioon.
Hankinnoista, joihin sovelletaan hankintalakia, päättää tehtäväalueellaan:
- kaupunginjohtaja ilman euromääräistä rajaa, kun kyse on kaupungin strategisesti merkittävistä ja useampaa kuin yhtä toimialaa tai liikelaitosta koskevista hankinnoista
- toimialajohtaja tai kansliapäällikkö, kun hankinnan ennakoitu arvo on 2 miljoonaa euroa tai enemmän tai jos hankinta koskee useampaa kuin yhtä palvelualuetta toimialalla
- palvelujohtaja, kun hankinnan ennakoitu arvo on alle 2 miljoonaa euroa, mutta vähintään yhtä suuri kuin kansallinen kynnysarvo
- liikelaitoksen johtaja ilman euromääräistä rajaa
- hankintapäällikkö ilman euromääräistä rajaa, kun kysymys on yhteishankinnoista. Yhteishankinnoilla tarkoitetaan sellaisia toimialariippumattomia keskitettyjä hankintoja, joita käyttää useampi kuin yksi toimiala ja/tai liikelaitos ja jotka maksetaan useamman kuin yhden toimialan ja/tai liikelaitoksen budjetista.
Hankinnat, joihin ei sovelleta hankintalakia:
Pienhankinnat (hankinnan ennakoitu arvo alittaa kansallisen kynnysarvon)
Pienhankinnoista päättää kaupunginhallituksen hyväksymien hankintalinjausten ja hankintaohjeen mukaisesti tehtäväalueellaan:
- palvelupäällikkö tai vastaava virassa oleva esimies
- toimialajohtaja, kansliapäällikkö tai liikelaitoksen johtaja, kun pienhankinta koskee useampaa kuin yhtä palvelualuetta toimialalla
- hankintapäällikkö, kun pienhankinta koskee useampaa kuin yhtä toimialaa ja/tai liikelaitosta
Sidosyksikköhankinnat
Sidosyksikköhankinnoista päättää tehtäväalueellaan:
- toimialajohtaja, kansliapäällikkö tai liikelaitoksen johtaja, kun hankinnan vuosittainen arvo on 2 miljoonaa euroa tai alle
- hankintapäällikkö, kun hankinnan vuosittainen arvo on 2 miljoonaa euroa tai alle ja hankinta koskee useampaa kuin yhtä toimialaa ja/tai liikelaitosta
- lautakunta, johtokunta tai kaupunginhallitus, kun hankinnan vuosittainen arvo on yli 2 miljoonaa euroa
Muut hankintoja koskevat määräykset:
- Kaupunginhallitus päättää kaupunkistrategiaan perustuvista hankintalinjauksista.
- Hankintapäällikkö antaa operatiiviset hankintaohjeet.
- Hankintasopimuksen ja siihen tehtävät muutokset ja lisäykset sekä ilmoituksen hankintasopimuksen päättymisestä allekirjoittaa hankinnasta päättävä viranhaltija tai hänen määräämänsä viranhaltija. Mikäli kyseessä on toimielimen päättämä hankinta, noudatetaan hallintosäännön 35 §:n määräyksiä.
- Tuomioistuimelle tai valvontaviranomaiselle tehtyyn valitukseen tai toimenpidepyyntöön antaa vastineen, selityksen tai lausunnon hankintapäätöksen tekijä.
- Hankintayksikön omasta aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta (itseoikaisu) päättää hankintapäätöksen tekijä.
- Asianosaisen tekemästä hankintaoikaisusta päättää alaisensa viranhaltijan osalta kaupunginhallitus, lautakunta tai johtokunta.
- Toimivalta yhteishankintayksikön kilpailutuksiin liittymisessä sekä muissa hankintayksiköiden välisissä yhteishankinnoissa määräytyy edellä mainitun mukaisesti.
- Ellei hallintosäännössä ole muuta todettu, niissä hankinnoissa, joihin ei sovelleta hankintalakia, noudatetaan toimivallan määräytymisen osalta soveltuvin osin edellä mainittuja määräyksiä.
Copyright © Jyväskylän kaupunki 2016 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta