Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Kunnallinen määräyskokoelma

Jätehuoltomääräykset (2017)

vaihtoehtoinen nimi: Kunnalliset jätehuoltomääräykset
Tunniste: 2017



Yleinen osa

1. Jätehuoltomääräykset yleisesti

Jätehuoltomääräykset ovat lainsäädäntöä, kuten jätelakia ja jäteasetusta, täydentäviä ja tarkentavia määräyksiä. Jätehuoltomääräykset hyväksyy jätelain 91 §:n nojalla kunnan jätehuoltoviranomainen. Kuntien yhteisenä jätehuoltoviranomaisena toimii Jyväskylä seudun jätelautakunta.

Kunnallisten jätehuoltomääräysten tavoitteena on edistää jätelain (646/2011) toimeenpanoa paikalliset olosuhteet huomioon ottaen. Tavoitteena on estää jätteestä tai jätehuollosta aiheutuvat haitat tai vaarat terveydelle tai ympäristölle sekä edistää etusijajärjestyksen noudattamista. Jätehuoltomääräykset koskevat kunnallisen yhdyskuntajätehuollon piiriin kuuluvia kiinteistöjä, kuten asuinkiinteistöjä ja julkisia palvelulaitoksia (koulutuslaitoksia, sosiaali- ja terveyspalveluja sekä julkisen hallinnon toimintoja). Määräykset koskevat tietyiltä osin myös elinkeinotoiminnan jätehuollon järjestämistä. Jätehuoltomääräyksissä annetaan ohjeet jätehuollon käytännön järjestämisestä. Määräykset koskevat esimerkiksi jätteiden lajittelua, keräämistä, kuljettamista sekä roskaantumisen ehkäisemistä.

Elinkeinotoiminnan jätteiden osalta jätehuoltomääräyksiä sovelletaan täysimääräisesti silloin, jos elinkeinotoiminnan jäte kerätään ja käsitellään kunnan jätehuoltojärjestelmässä kunnan toissijaisen jätehuollon järjestämisvelvollisuuden nojalla. Riippumatta siitä, koskevatko jätehuoltomääräykset jätteen haltijaa, jätelain mukaan jätehuolto on järjestettävä aina asianmukaisesti sekä kuljetettava ja käsiteltävä jätteet hallitusti.

Jätelaissa velvoitetaan noudattamaan etusijajärjestystä kaikessa toiminnassa. Etusijajärjestyksen mukaan ensisijaisesti on vähennettävä syntyvän jätteen määrää ja haitallisuutta. Syntynyt jäte on puolestaan ensisijaisesti valmisteltava uudelleenkäyttöä varten tai toissijaisesti kierrätettävä. Jos kierrättäminen ei ole mahdollista jäte on hyödynnettävä muulla tavoin, kuten energiantuotannossa. Viimeisenä vaihtoehtona on jätteen loppukäsittely eli esimerkiksi sijoittaminen kaatopaikalle. Etusijajärjestystä noudatetaan kuitenkin siten, että saavutetaan kokonaisuutta arvioiden jätelain tarkoituksen kannalta paras lopputulos.

1. Jätteen määrän ja haitallisuuden vähentäminen
2. Uudelleenkäytön valmistelu
3. Kierrätys
4. Hyödyntäminen energiana
5. Loppukäsittely


2. Jätehuollon eri toimijat

Kunnallisen jätehuollon tehtävät voidaan jakaa kolmeen osaan; viranomaistehtäviin, palvelutehtäviin ja valvontatehtäviin.

Jätehuollon viranomaistehtäviä hoitaa eli jätehuoltoviranomaisena toimii Jyväskylän seudun jätelautakunta, joka on siirtänyt osan viranomaistehtävistään alaiselleen viranhaltijalle.

Jätehuoltoviranomaisen tehtäviin kuuluvat mm.:
• yleisten jätehuoltomääräysten antaminen
• poikkeamispäätökset jätehuoltomääräyksistä
• jätetaksan hyväksyminen
• jätemaksupäätökset ja maksujen perintä
• jätemaksun kohtuullistamisesta ja jätemaksuista tehdyistä muistutuksista päättäminen
• jätteenkuljetusjärjestelmäpäätökset
• jätteenkuljetusten seuranta
• jätteenkuljetusrekisterin ylläpitäminen
• poikkeamispäätökset yhdyskuntajätehuollosta
• tarvittaessa valituskelpoinen hallintopäätöksen tekeminen kunnan toissijaisen jätehuollon järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvan palvelun eväämisestä

Jätehuollon käytännön toteuttamiseen liittyvät palvelutehtävät on annettu kuntien omistamalle jäteyhtiölle, Mustankorkea Oy:lle.

Jäteyhtiön palvelutehtäviä ovat mm.:
• hyötyjätteiden ja sekajätteen kiinteistöittäinen ja alueellinen keräys
• jätteenkuljetusten kilpailuttaminen kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa
• vaarallisten jätteiden vastaanoton ja käsittelyn järjestäminen
• jätteen käsittelyn järjestäminen: vastaanotto- ja käsittelypaikkojen rakentaminen ja ylläpito sekä käsittelypalvelujen hankkiminen
• jäteneuvonta, valistus ja tiedotus
• jätemaksujen laskutus
• jätetaksan mukaisten jätemaksujen valmistelu
• näihin välittömästi liittyvät muut hallinnolliset tehtävät, joihin ei sisälly julkisen vallan käyttöä

Jätehuoltomääräysten noudattamista valvovat kuntien ympäristönsuojeluviranomaiset sekä Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY -keskus).

Valvontaviranomaisen tehtäviä ovat:
• valvoa jätelain noudattamista
• antaa tarvittaessa erityisiä valvontamääräyksiä laiminlyöntien ja rikkomusten oikaisemiseksi
• liittää valvontamääräykseen tehoste kuten uhkasakko
• tehdä päätökset valvonta-asioissa
• käsitellä sille kuuluvat ilmoitus- ja lupa-asiat sekä valvoa päätösten noudattamista


3. Tuottajavastuu

Tuottajavastuu tarkoittaa sitä, että tuotteen ammattimaisella valmistajalla ja maahantuojalla sekä pakkausten osalta tuotteiden pakkaajilla ja pakattujen tuotteiden maahantuojilla on velvollisuus järjestää markkinoille toimittamansa käytöstä poistetun tuotteen jätehuolto sekä vastata siitä aiheutuvista kustannuksista. Tuottaja on velvollinen järjestämään kyseisten jätteiden keräyksen, kuljettamisen, kierrättämisen, hyödyntämisen ja muun käsittelyn.

Tuottajavastuunalaisia jätteitä ovat esimerkiksi sähkö- ja elektroniikkaromu, keräyspaperi, romuajoneuvot, ajoneuvojen renkaat, akut ja paristot sekä pakkaukset.

Paperin osalta tuottajan tulee järjestää käytöstä poistetun paperin maksuton kuljettaminen pois kiinteistöiltä, jotka sijaitsevat kerrostalo- ja rivitaloalueilla. Tällaisella alueella sijaitseva kiinteistö hankkii yksin tai yhdessä naapurikiinteistöjen kanssa jäteastiat paperinkeräystä varten ja järjestää niille sijoituspaikan. Velvoite ei koske kerros- ja rivitaloalueella sijaitsevia pientaloja. Pientalo- ja haja-asutusalueilla paperin kerääminen järjestetään alueellisissa keräyspisteissä.

Pakkausjätteet käsitellään tuottajan järjestämässä jätehuollossa. Tuottajalla on velvollisuus järjestää käytöstä poistetuille pakkauksille alueellisia keräyspaikkoja. Kunnilla on ensisijainen oikeus järjestää täydentävää kiinteistöittäistä jätteenkuljetusta ja alueellisia keräyspaikkoja pakkausjätteelle. Jätehuoltomääräyksissä annetaan pakkausjätettä koskevia lajittelu- ja erilliskeräysvelvoitteita täydentämään tuottajan järjestämää jätehuoltoa.

4. Lisätietoa jätehuollosta

Suomen lainsäädäntö on sähköisesti luettavissa Finlex -palvelussa osoitteessa www.finlex.fi. Keskeisimmät jätehuoltoa koskevat lait ja asetukset ovat jätelaki (646/2011) ja jäteasetus (179/2012).

Tietoja yleisistä jätteiden keräyspisteistä ja niiden sijainnista on osoitteessa www.kierratys.info.

Jätehuoltoviranomainen :

Jyväskylän seudun jätelautakunta
PL 233, 40101 Jyväskylä
Käyntiosoite: Hannikaisenkatu 17, 2.krs
jatelautakunta@jkl.fi
http://www.jyvaskylanseutu.fi/jate

Kunnallinen jäteyhtiö:

Mustankorkea Oy
Asiakaspalvelu: Kivääritehtaankatu 6 C, Jyväskylä
Jätekeskus: Ronsuntaipaleentie 204, Jyväskylä
asiakaspalvelu@mustankorkea.fi
http://www.mustankorkea.fi
puh: 010 325 3900


Jätehuollon valvontaviranomaiset:

Jyväskylä kaupunki
Ympäristönsuojelu
PL 233, 40101 Jyväskylä
Hannikaisenkatu 17 (5. krs)
http://www.jyvaskyla.fi/ymparisto/jatehuollonvalvonta

Laukaan kunta
Ympäristötoimi
PL 6, 41340 Laukaa
http://www.laukaa.fi/palvelut/ymparisto

Muuramen kunta
Ympäristönsuojelu
PL 1, 40951 Muurame
http://www.muurame.fi/ymparistonsuojelu

Keski-Suomen ELY-keskus
PL 250, 40101 Jyväskylä
Käyntiosoite: Cygnaeuksenkatu 1, Jyväskylä
http://www.ely-keskus.fi/keski-suomi

<< edellinen sivu   jatkuu >>

Kunnallinen määräyskokoelma :: Z-Vanhat ::

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2016 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje