Satoja vuosia sitten muinaiset saamelaiset asuivat lapinkylissä eli siidoissa. Yhdessä lapinkylässä asui useita perheitä, jotka kalastivat ja metsästivät muun muassa peuroja yhdessä. Vähitellen he alkoivat ottaa peuroja myös aitauksiin ja kesyttivät niitä. Kesytetystä peurasta eli porosta tuli ihmisille kantojuhta.
Poroperheet jutasivat
Ennen perheiden elämäntapaan kuului jutaaminen, joka tarkoittaa sitä, että ihmiset vaelsivat porojensa mukana paikasta toiseen. Talvella he elivät suurissa talvikylissä, jossa asui monia perheitä. Kesäksi kukin perhe vaelsi perinteisille suvulle kuuluville alueille. Siellä he asuivat kodissa tai samankaltaisissa laavuissa. Kodan pohjalle laitettiin koivunoksia ja niiden päälle porontaljat makuualustoiksi. Keskellä oleva nuotio lämmitti kodan ja sen lämmössä valmistui myös ruoka. Tarvittaessa poroperheet (eli perheet jotka omistivat poroja) muuttivat paremmille metsästys- ja kalastusapajille. Porot kantoivat selässään tai vetivätahkiossa tai reessä perässään paikasta toiseen muuttavan perheen koko omaisuutta. Nykyaikaan verrattuna sitä tosin oli melko vähän. Mukana kuljetettiin vain välttämättömät tavarat.
Omavaraistalous
Saamelaiset elivät omavaraistaloudessa. He saivat porosta
lihaa syötäväksi sekä materiaalia
vaatteiden tekemiseen. Ravintoa saatiin luonnosta myös
metsästämällä, kalastamalla sekä
marjoja ja sieniä keräämällä.
Lisäksi saamelaiset osasivat valmistaa taidokkaasti
erilaisia esineitä poron luusta, sarvesta ja nahasta
sekä puusta. Poro toimi myös
”kuljetusvälineenä”.Esimerkiksi
talvisin poron vetämässä ahkiossa
päästiin matkaamaan kätevästi paikasta
toiseen lumihankia pitkin,Lapissa kun tiet
olivat hyvin harvassa ja vesireitit käytössä
vain kesäisin. Eteläisellä poronhoitoalueella
elämä ja poronhoito on ollut hieman erilaista.
Raja-aidat muuttivat elämää
Ennen poroperheillä oli oikeus siirtyä vapaasti eri
valtioiden välillä. Porojen perässä siis
vaellettiin esimerkiksi Suomesta Norjaan. 1800-luvun lopulla
Suomen rajat suljettiin ja poroperheet eivät
enää päässeet liikkumaan niin kuin ennen.
Osa saamelaisista muutti kokonaan pois Suomesta ja osa
puolestaan aloitti vaelluksen Etelä-Lappiin.
Vuonna 1952 Suomen ja Norjan välille rakennettiin
raja-aita. Poronomistajille tämä tarkoitti
sitä, ettei heidän tarvinnut enää
paimentaa porojaan kesäisin. Vähitellen poroperheet
siirtyivätkin asumaan pysyviin taloihin, he eivät
enää vaeltaneet porojensa mukana.
Mullistavat moottorikelkat
Suuren muutoksen poronhoitoon ja koko elämään aiheutti moottorikelkkojen tulo. Ensimmäiset moottorikelkat otettiin käyttöön Suomessa vuonna 1961. Moottorikelkkaa kutsuttiin alussa peltipailakaksi, koska se tuntui pomppivan sinne tänne osaamattoman poromiehen ohjauksessa. Pailakka -nimitys tarkoittaa kesyttämätöntä ja vauhkoa poroa. Moottorikelkat helpottivat poronhoitajien töitä. Poroja voitiin paimentaa ja koota yhteen ryhmään entistä nopeammin. Työpäivän jälkeen pystyttiin palaamaan kotiin pidemmästäkin matkasta eikä enää tarvinnut jäädä metsään yöksi. Toisaalta ihmiset olivat yhä vähemmän tekemisissä porojensa kanssa. Siksi ennen kesyt porot pääsivät villiintymään ja niitä oli vaikeampi käsitellä. Ennen poroja paimensivat myös porokoirat mutta vähitellen niidenkin käyttö väheni.
Moottorikelkkojen jälkeen Lappiin ilmestyivät 1970-
ja -80 –luvuilla myös maastomoottoripyörät ja
mönkijät. Käytetäänpä
poronhoidossa nykyään apuna joskus helikoptereita ja
lentokoneitakin. Kaikki nämä laitteet ovat kalliita
ja myös niiden huoltaminen ja bensa maksavat poromiehelle
paljon. Yksi moottorikelkan osa saattaa maksaa yhden poron
verran ja joskus uusia osia tarvitaan monta
päivässä. Rahaa saadakseen poromiesten
täytyykin myydä poroja teurastettavaksi.
Enää ei eletä omavaraistaloudessa
Omavaraistalous hävisi viimeistään
moottorikelkkojen tultua ja tilalle tuli rahaan perustuva
talous. Muutos näkyi kaikessa: pukeutumisessa, ruuassa,
käsityön tekemisessä ja asumisessa. Ennen
porosta käytettiin tarkasti hyväksi kaikki
mahdollinen; lihat, taljat ja sarvet. Nykyään
tärkeintä on saada poron lihojen myymisestä
rahaa elämiseen. Silti myös käsitöiden
tekeminen porosta saatavista materiaaleista on edelleen
tärkeä osa kulttuuria. Poronhoitajien täytyy
nykyään tietää täysin eri asioita
kuin aikaisemmin. Ennen oli elintärkeää
tietää esimerkiksi mistä luonnosta
löytää ruokaa vaellusmatkojen aikana.
Nykyään elintärkeää on osata korjata
rikki mennyt moottorikelkka vaikka keskellä
pimeää ja kylmää metsää.
Myös EU:n poronhoitoa säätelevät lait on
hyvä tuntea.
LATAA TÄSTÄ TULOSTETTAVA VERSIO!