Jyväskylä-lehti

Aikuispsykiatrian avohoidon palvelut tutuista paikoista

Aikuispsykiatrian avohoidon palvelut löytyvät vuoden vaihteen jälkeenkin tutuista paikoista. Palveluiden vaihtoehtojen käyttöä pohditaan potilaskohtaisesti.
Vanhat toimipisteet palvelevat tuttuina aikoina, saman henkilökunnan voimin. Osa puhelinnumeroista muuttuu, ja joidenkin työntekijöiden vastaanottohuoneissa saattaa tulla vaihdoksia.
– Vuoden alussa pyritään siihen, että asiakkaat voivat toimia samalla tavalla kuin tähänkin asti. Asiakkaiden kannattaa olla aktiivisia joulukuussa ja tarkistaa mahdolliset omaan asiointiin liittyvät muutokset ajoissa, Jyväskylän aikuispsykiatrian palveluyksikön johtaja Juha Katajamäki sanoo.
Mielenterveyden ongelmissa hoitoon hakeudutaan oman terveysaseman ajanvarauksen tai päivystyksen kautta. Ilta- ja yöaikaan sekä viikonloppuisin apua tarjoaa Keskussairaalan päivystysyksikkö NOVA.

--------

Päivystysyksikkö NOVA hoitaa kiireelliset tapaukset


Kun pikaista hoitoa vaativa sairaus tai tapaturma yllättää, apu löytyy yleensä läheltä. Arkisin klo 8–16 päivystys hoidetaan lähiterveys­asemilla.
Palokan terveysaseman ilta- ja viikonloppupäivystys siirtyy vuoden vaihteessa Keskussairaalan päivystysyksikköön, joka on käytettävissä iltaisin ja öisin klo 16–08 sekä viikonloppuisin myös klo 8–16 Palokan, Vaajakosken, Tikkakosken Kyllön, keskustan, Kuokkalan, Huhtasuon, Säynätsalon, terveysasemien asiakkaille.
Uudistuneessa päivystysyksikössä pystytään vastaamaan äkilliseen hoidontarpeeseen myös röntgen- ja laboratoriopalveluilla sekä erikoislääkärien konsultaatioilla. Ruuhkahuippuihin on varauduttu mm. tiloihin ja henkilöstöön liittyvillä ratkaisuilla.
Muuramen terveysaseman lähipäivystys palvelee Korpilahden terveys­aseman asiakkaita arkisin kello 16–22. Viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 8–16 korpilahtelaiset saavat päivystyspalvelun Jämsän pääterveysasemalta, öisin klo 22–08 sekä viikonloppuisin klo 16–22 keskussairaalan päivystysyksiköstä tai Jämsästä.

Kiireettömät arkisin


– Perusterveydenhuolto antaa ensisijaisen avun kaupunkilaisten terveyskysymyksissä arkisin klo 8–16 päivystäen ja puhelimitse. Muina aikoina kannattaa hyödyntää ensin puhelinpalvelua. Päivystykseen otetaan hoidettavaksi vain sitä todella tarvitsevat potilaat, kertoo asiakaspalveluohjaaja Ari Solonen Keskussairaalan päivystysyksiköstä.
Päivystyspoliklinikalle saavuttaessa triage-hoitaja arvioi hoidontarpeen ja voi ohjata asiakkaan päivystyshoitoon. Jos hoidon tarve ei ole äkillinen, asiakkaalle annetaan kotihoito-ohjeet oman vastaanottoajan odottamisen ajaksi.
– Yksikään potilas ei jää hoitamatta, mutta kiireettömiksi arvioidut asiat hoidetaan virka-aikana terveysasemalla tai työterveydessä, Solonen toteaa. Hän toivoo kaupunkilaisilta kärsivällisyyttä ja päivystyshoitoon pääsyn kriteerien huomioimista.

Hyödynnä puhelinpalvelua


Päivystyksen puhelinneuvonta numerossa 0100 84 884 auttaa potilasta valitsemaan oikean palvelupisteen. Puhelinneuvonnasta saa myös terveydenhuollon ammattilaisen ohjeet kotihoitoon. Hätäpuhelut tulee jatkossakin soittaa 112-numeroon.
Puhelinneuvonta on ulkoisen palveluntarjoajan vastuulla, jotta päivystysyksikön henkilökunta voi keskittyä hoitamaan paikalla olevia potilaita. Puhelinpalveluun keskittyvä toimija pystyy vastaamaan varmemmin ja nopeammin. Puhelun hinta on normaali puhelumaksu.
Päivystyskäynti päiväaikaan omalla terveysasemalla maksaa asiakkaalle 13,70 euroa. Ilta-, yö- tai viikonloppupäivystyksen maksu on 27,40 euroa. Maksu peritään myös silloin, kun triage-hoitaja toteaa tapauksen kiireettömäksi, eikä potilasta oteta lääkärin vastaanotolle.

www.jyvaskyla.fi/sote/terveysasemat




Tämä juttu on julkaistu Jyväskylä-tiedotuslehdessä 15.12.2010.