Jyväskylä-lehti

Jyväskylä Sinfonia välittää kamarimusiikin ilosanomaa

Jyväskylä Sinfonian muusikot ahkeroivat kamarikonserteissa, joissa soittaminen vaatii paljon, jopa osan vapaa-ajasta. Konsertit ovat innostuneen muusikkojoukon kädenojennus työnantajalle ja yleisölle, joka pääsee nauttimaan heidän työnsä hedelmistä.
Kamarikonserteissa soittaa osa Sinfonian muusikoista, yleensä 2–8 soittajaa.
Kaupungin keskustassa sijaitsevassa Aalto-Salissa kamarikonsertit eivät ole vielä soineet, mutta nyt soittajat suuntaavat kohti uutta konserttipaikkaa, jossa ensimmäinen kamarikonsertti esitetään keskiviikkona 10.2. klo 19 alkaen.
Fagotisti Timo Jäntti testasi Aalto-Salin akustiikan ja totesi sen sopivan hyvin nyt ohjelmassa olevan teoksen esittämiseen. Yleisönkin on hänen mielestään helppo tulla kaupungin ydinkeskustassa sijaitsevaan konserttipaikkaan.

Kamarimusiikki vaatii paljon

– Kamarikonserteissa muusikot kokevat soittavansa jokainen sooloa ja heillä on myös suurempi mahdollisuus vaikuttaa taiteelliseen puoleen kuin yleensä, kertoo Timo Jäntti.
Tässä konsertissa on mukana seitsemän soittajaa ja kapellimestari Nils Schweckendiek. Antti Latulla on kolmoisrooli; kertoja, sotilas ja paholainen.
Maailmalla kamarimusiikkiyhtyeet ovat monia vuosia ja jopa vuosikymmeniä yhdessä soittaneita muusikoita, jotka hiovat esityksiään päivittäin. Jyväskylässä muusikot keräävät jokaiseen konserttiin oman ryhmän ja hiovat esityksen kuntoon omien päivätöiden ohessa talkoohengessä.

Haasteellinen Sotilaan tarina

Tämän keväänä esitettäväksi on valittu Igor Stravinskyn legendaarinen Sotilaan tarina, jonka syntyhistoria liittyy kiinteästi ensimmäiseen maailmansotaan. Sota toi säveltäjälle raskaita taloudellisia vaikeuksia.
Suurten venäläisten balettien, joilla Stravinsky oli vast’ikään luonut maailmanmaineensa, aikakausi oli ohi. Yhdessä sveitsiläisen kirjailijan C.F. Ramuzin kanssa Stravinsky keksi idean, jossa esityskoneisto olisi hyvin pieni ja helposti liikuteltavissa. Tuloksena syntyi Sotilaan tarina.
Tekstin pohjana on venäläinen kansantarina. Sotilas myy viulunsa paholaiselle kirjasta, jolla hän voisi rikastua, mutta jää loppujen lopuksi satimeen ja saa marssia helvettiin.

Kuva (Ilkka Pietarinen) Fagotisti Timo Jäntti kävi testaamassa Aalto-Salin akustiikkaa ja havaitsi sen hyväksi.


Mari Itäranta

Tämä juttu on julkaistu Jyväskylä-tiedotuslehdessä 27.1.2010.