Jyväskylä-lehti

Kun jätteestä syntyy uniikki aarre

Jyväskyläläinen Secco Finland etsii aarteita. Merkillepantavaa on se, että aarteiden etsintä aloitetaan jätteistä. Yrityksen liikeideana on yhdistää jäte- ja kierrätysmateriaalitoimittajat, suunnittelijat ja tuotanto. Taustalla vaikuttava aate tai lähtökohta on huoli ympäristöstä ja tulevaisuudesta.

- Pyrimme löytämään jätteestä uuden elämän ja hyödyn. Siinä missä jätevuoret ovat muille negatiivista ylijäämää, meille ne ovat mahdollisuus ja aarteiden paikka. Suunnittelu on keino ja silmälasit, joiden avulla poisheitetystä tavarasta luodaan uniikkia, Secco Finlandin toimitusjohtaja Maarit Partanen tiivistää.

Kestävän kehityksen ja kierrätyksen nimeen vannovan Seccon myyntihyllystä löytyy näin ollen muun muassa vanhoista LP-levyistä tehtyjä cd-telineitä, auton renkaiden kumista valmistettuja laukkuja, tietokoneen tuuletinritilästä kyhäiltyjä kynätelineitä sekä hedelmävateja, joiden metalliosuus on pala vanhaa pesukonerumpua.

- Valmistuksen ekologisuuden ja ekonomisuuden lisäksi tuotteissa pyritään säilyttämään tunnistettavasti osa edellistä tuotetta, Partanen tarkentaa.

Heti kansainväliseksi

Seccon juuret ovat keskisuomalaisen suunnittelijan Miia Kylmäsen jo 1990-luvun alussa suunnittelemassa Rubbage-laukussa.

Suurempia yritysvisioita ei siinä vaiheessa vielä ollut, vain palo kokeilla ja testata tuotetta. Liikeidea laitettiin kirjoihin ja kansiin vasta vuosia myöhemmin, ja yritys perustettiin vuonna 2004.
Tällä hetkellä nopeasti kansainvälistyneellä Seccolla on noin 20 suunnittelijaa, useita alihankkijoita Suomessa, Wienissä ja Frankfurtissa sekä 50 jälleenmyyntipaikkaa ympäri maailmaa: Pohjoismaissa, Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Suomessa ainoa oma myyntipiste löytyy Helsingistä.

Suurimmat markkinat ovat Japanissa. Sen lisäksi, että japanilaiset ovat Partasen mukaan laatutietoista ja pieniä yksityiskohtia rakastavaa kansaa, menestys kumpuaa Japanin valtakunnallisella kanavalla keväällä esitetystä Secco-ohjelmasta. Se keräsi katsojia parhaaseen katseluaikaan noin 10 miljoonaa. Tämän vuoksi Secco valittiin syyskuussa keskisuomalaiseksi markkinointi­teoksi.

Japanilainen kustannusyhtiö on julkaisemassa Seccosta lähiaikoina myös kirjan. Suunnitelmissa on saada lähivuosina oma Seccoshop Tokion lisäksi Wieniin.
- Hahmotelmissa on kehittää myös asiakaspalvelua siihen suuntaan, että asiakkaat voisivat saada tietoa tuotteiden lisäksi kierrätyksen mahdollisuuksista ja kestävästä kehityksestä, Partanen valottaa.

Luova tarvitsee rohkeutta

Secco on ollut mukana muun muassa Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy:n luovien alojen yritystoiminnan kehittämishankkeessa. Jykesin toimialapääl-­likön Carita Harjun mukaan luovan alan kehittämisessä eivät päde samat säännöt kuin perinteisemmillä aloilla.

- Idea ratkaisee, ja Secco on hyvä esimerkki sitä, miten yritys voi olla heti kansainvälinen.
Partasen mukaan suurimpia voimia luovalla alalla ovat rohkeus ja ennakkoluulottomuus. Haasteena hän taas pitää jatkuvaa muutoksen tarvetta.
- Se, minkä tänään keksit, voi olla jo huomenna vanha idea, Partanen muotoilee.


Kuva (Petteri Kivimäki): Luovan alan yritystoiminnassa idea ratkaisee. Maarit Partasen luotsaamalle Secco Finlandille jäte- ja kierrätystavarat tarjoavat pohjan uusiin aarteisiin.

Viivi Virtanen

Tämä juttu on julkaistu Jyväskylä-tiedotuslehdessä 7.11.2007.