Jyväskylä-lehti

Silmät auki maailmaan

Lyseon Burkina Faso -projekti opettaa taitoja ja kulttuureja

Silmät avautuivat ymmärtämään, että Afrikka on täynnä paljon muutakin kuin köyhyyttä, josta yleensä puhutaan, toteaa opiskelija Jani Rutanen lyseolaisten vierailusta Burkina Fasoon.
- Vaikka näimme köyhyyttä, emme kurjuutta, kertoo ranskan opettaja Ulla Aarnio.
- Maan virallisista perusarvoista tärkein on vieraanvaraisuus ja sen huomasi. Kerran jopa päädyimme oppaan kutsumana presidentin puutarhaan viileitä juomia siemailemaan aurinkovarjojen alle. Isäntä tosin ei sattunut olemaan kotona sillä kertaa, kertoo äidinkielen opettaja Raili Kivelä.

Kouluyhteistyö toi kansainvälistyjä-palkinnon

Kaupungin Hyvä kansainvälistyjä -palkinto myönnettiin Jyväskylän Lyseon lukion ja Burkina Fason pääkaupungissa Ouagadougoussa sijaitsevan Wend Manegdan koulun viisivuotiaalle kumppanuusprojektille.
Pitkään etsitty yhteistyökoulu löytyi tuttavaverkoston avulla.
- Lyseolaisen sukulainen oli metsäprojektissa Burkina Fasossa ja hänen sikäläisen työtoverinsa vaimo oli töissä katolisten munkkien ylläpitämässä, tuhannen oppilaan Wend Manegdan koulussa, Raili Kivelä kertoo.

Teemoja ravinnosta ja tarinoista

Yhteistyön teemana ovat olleet ruis, hirssi, hääperinteet ja nyt ihmisen suhde ympäristöön, erityisesti kierrätys.
Vuoden 2004 keväällä tehtiin suomalaista ja afrikkalaista tarinaperinnettä yhdistävä animaatioelokuva.
- Tarina Lemminkäisestä Tuonelan joella ja elämää tuovan Doliba-joen taru yhdistettiin vaha-animaatioon, kertoo Raili Kivelä.
Kulttuureja yhdistävää peruselementtiä eli vettä kuvataan kahdessa toisiinsa limittyvässä tarinassa.
Kymmenet oppilaat tekivät elokuvaa osana draaman, kuvataiteen, musiikin tai tiedotusopin kursseja.

Matkarahoitus luomuvoimin

Burkina Fason matkaan joulukuussa 2005 osallistui pitkälti omalla kustannuksellaan 13 abiturienttia ja kolme opettajaa. Rahoitusta saatiin animaatioelokuvan myynnillä, afrikkalaisilla tiernapoikaesityksillä, suomalais-afrikkalaisella karhunäytelmällä Huoneteatterilla ja luomuruista myymällä.

Perillä ranskankielisessä Wend Manegdassa valmistettiin yhteinen näytelmä, osallistuttiin opetukseen ja tutkailtiin toisenlaista arkea. Tuliaisilla parannettiin koulun av-välineistön tasoa.
- Tuttava oli käynyt koulussa ennen matkaa ja kertoi, että he katsoivat lähettämiämme videokasetteja lainatelevisiolla. Hankimme heille kannettavan tietokoneen, videotykin ja videokameran ja yksi opiskelijoista jäi viikoksi opettamaan niiden käyttöä, kertoo Raili Kivelä.
Jos lyseolainen hymyillen mainitsi suomeksi jalkojensa olevan väsyneet, olivat isäntämaan edustajat jo kiidättäneet hänelle tuolin.
- Ja liikuttavinta oli, että pieni lapsi oli tarjonnut lahjaksi arvokkainta nukkeaan, kertoo Raili Kivelä.
- Meillä onkin haasteita yltää samaan huomaavaisuuteen nyt toukokuussa, kun kolme opettajaa ja viisi opiskelijaa koulusta vierailee meillä ja majoittuu lyseolaisten perheissä, pohtii Ulla Aarnio.


Kuva: Huoneteatterin nuorisoryhmäläiset ja lyseolaiset Tuomas Tirkkonen ja Heta Punamäki harjoittelevat burkinalaisoppilaiden kanssa häämenoja karhunpeijaiskuvaelmaan joulukuussa 2005. Lyseon lukion ja Wend Manegdan koulun viisivuotias kumppanuusprojekti sai Hyvä kansainvälistyjä -palkinnon.

--------

Burkina Faso

Burkina Faso -iltamat to 17.5. klo 18
Huoneteatterissa (Sammonk. 4)
Liput 8 €/4 €, tulot käytetään burkinalaisten tukemiseen.
Esityksen jälkeen Burkina-murkina
buffet 5 €

Arja Liinamaa

Tämä juttu on julkaistu Jyväskylä-tiedotuslehdessä 25.4.2007.