Jyväskylä-lehti

Bussilla helpommin

Aikataulutekstiviestejä, reaaliaikaisia näyttöjä ja vähäpäästöisiä matalalattia-autoja

Paikallisliikenteen aikataulut löytyvät alkutalven aikana nykyistä kattavammin ja helpommin internetistä. Tulossa on uusi karttapohjainen internet-palvelu, joka mahdollistaa esimerkiksi kotia lähimmällä pysäkillä pysähtyvien bussien ohitusaikojen koostamisen yhdeksi aikatauluksi. Samalla aikataulut voi saada myös matkapuhelimeen ja linja-autojen etenemistä voidaan seurata myös karttapohjalla.

Kesän aikana Jyväskylän paikallisliikenne on liitetty osaksi valtakunnallista matka.fi -palvelua. Matka.fi -palvelun avulla voi etsiä joukkoliikenteen kulkuyhteyksiä koko maasta annettujen lähtö- ja määräpaikkojen välille.

Syksyllä 2007 suunnitelmien mukaan valmistuva Paikallisliikennekeskus tuo uutuuksia myös pysäkeille. Kaikille terminaalin seitsemälle pysäkille asennetaan näyttötaulu, joka kertoo seuraavat lähdöt ja myös sen, onko bussi myöhässä aikataulustaan. Jo kuluvan vuoden puolella yleisö saa tuntumaa uuden ajan aikataulunäytöistä, kun Vapaudenkadun Foorumin ikkunassa oleva aikataulunäyttö uusitaan.

Osassa linja-autoja aiotaan kokeilla informaatiomonitoreja bussin sisällä. Ne kertovat bussin kulun linjalla ja seuraavan pysäkin nimen. Jatkossa monitoreja on tarkoitus lisätä niin pysäkeillä kuin busseissa.

Kalustoa ja pysäkkikatoksia uusitaan

Joukkoliikenteen matkustusmukavuus on parantunut, kun uusia busseja on tänä vuonna saatu käyttöön enemmän kuin koskaan aiemmin. Käyttöön on saatu jo 15 uutta vähäpäästöistä matalalattiabussia ja lähiaikoina niitä tulee vielä kymmenen lisää.

Yhteensä käytössä on tämän jälkeen 40 matalalattiaista bussia, joilla voidaan ajaa lähes koko liikenne ruuhka-aikoja lukuun ottamatta.

Parannusta tapahtuu myös pysäkeillä, kun kaupunki uusii kaikki pysäkkikatokset kauniimmiksi ja käytännöllisemmiksi lasikatoksiksi lähivuosina. Tällä hetkellä lasikatoksia on noin 80 pysäkillä ja 40 näistä on mainoskatoksia.

Autoistuminen uhkana

Henkilöautojen ruuhkat ovat olleet kaupungissa viime vuosina yhä yleisempi näky. Paikallisliikenteen bussien matkustajamäärä on alentunut noin 15 prosenttia kolmen viimeisen vuoden aikana.

Kaupunki on lisännyt joukkoliikenteen rahoitusta joukkoliikenteen käytön edistämiseksi. Kaupunki- ja seutulippujen hinnat on pyritty saamaan matkustajille hyvin edullisiksi.
Vuonna 2005 kaupunkilipun hintaa alennettiin merkittävästi ja ensi vuodelle esitetään opiskelijoille myytävän kaupunkilipun hintaa laskettavaksi 39 euroon. Erityisesti työ- ja opiskelumatkalaisten toivotaan käyttävän busseja, koska näin saadaan helpotusta ruuhkiin ja vähennetään pysäköintipaikkojen tarvetta.

Kaupungissa on lähes kolme vuotta tarjottu Kyytiveikko-palveluliikennettä, joka on suunniteltu erityisesti vanhuksille ja liikuntaesteisille. Kyytiveikkoonkin toivotaan lisää käyttäjiä, erityisesti iltapäivävuoroihin.


Kuva: Paikallisliikenteen aikataulutiedotus paranee tulevaisuudessa, kun osalla pysäkeistä voi seurata aikataulunäytöistä, mitkä bussit lähtevät seuraavaksi ja tuleeko bussi ajallaan. Kaupunki aikoo myös uusia kaikki pysäkkikatokset lasikatoksiksi lähivuosina. Juhana Konttinen

Juhana Konttinen

Tämä juttu on julkaistu Jyväskylä-tiedotuslehdessä 8.11.2006.