Jyväskylä-lehti

Kyytiveikko vie ja tuo

Kuva: Inkeri Tapanainen istahtaa Heli Pohjassalon viereen uutuutta hohtavaan Kyytiveikon autoon.

Palveluliikenteen reitit ja aikataulut uudistettu, kuljettajina ovat samat tutut henkilöt

Palveluliikenteen uuteen autoon koeajelulle istahtivat Inkeri Tapanainen, Heli Pohjasalo ja Eira Koliseva.
–  Kaupungilla ei jaksa tuntitolkulla kulkea, palveluliikenteen aikataulut ovat hyvä asia. Nyt voi ennustaa, kuinka kauan asioilla menee, ja milloin pääsee kätevästi takaisin kotiin, Inkeri Tapanainen sanoo.
–  Olen alusta asti käyttänyt palveluliikennettä ja minusta se on hieno kyyti! Taitaa palvelu vielä parantua entisestäänkin, kun tulevat ne kunnon aikataulut ja saadaan ajella näin hienolla autolla, hän lisää.

Rouvat toteavat lähes yhteen ääneen. Kuljettajat ovat avuliaita ja ystävällisiä, ja se on erittäin tärkeää, toteavat rouvat lähes yhteen ääneen.

Liikennöinti laajeni

Palveluliikenne aloitti toimintansa uudenmuotoisena 3. marraskuuta. Liikennöintiä on laajennettu ja kaikki reitit sekä aikataulut on uudistettu.

Uusia reittiesitteitä ja aikatauluja on saatavana palveluliikenteen autoista, Jyväskylä-neuvonnasta Asemakadulta sekä sosiaali- ja terveyspalvelukeskuksen kautta.

Kyytiveikko liikennöi arkisin kaupungin kaikilla asuinalueilla ja reittejä on kaikkiaan 18.

Yhteys terveysasemalle ja Kyllöön

Palveluliikenteessä kaikki pääsevät asioimaan keskustaan ja omalle terveysasemalle. Keskustan kautta on jatkoyhteys Kyllönmäelle, isoihin marketteihin ja kaupungin uimahalliin.
Erityistä huomiota on haluttu kiinnittää Kyytiveikko-bussin sisäänkäynnin helppouteen ja monipuolisiin matkustuspaikkoihin. Autot ovat matalalattiaisia, ilmastoituja ja niissä on varattu tilat pyörätuolia käyttäville matkustajille.

Matkustajia mahtuu 14 ja kaikille on autossa turvavyöt. Monen vanhuksen käyttämä rollaattori tarvitsee oman säilytystilansa ja sellaisen sijoittaminen autoon onnistuu.
Uudet palvelulinja-autot ovat pienempiä ja niillä on helpompi saattaa asiakkaita joskus myös pihoihin asti.

Palveluliikennesopimus kaupungin ja City-Taksi Jyväskylä ky:n kanssa on solmittu keväällä. Palveluliikenteen autot ja kuljettajat tulevat samasta yrityksestä seuraavan viiden vuoden ajan.
Kaikki kuljettajat tulevat olemaan kokeneita palveluliikennekuljettajia; monet heistä tuntevat Jyväskylän palveluliikenneasiakkaita jo vuosien varrelta.

Ikääntyneille ja liikuntarajoitteisille

Kyytiin pääsee reitin varrelta kaikkialta missä pysähtyminen on sallittua.
Auto voi poiketa palvelualueella reitiltä noutamaan ja saattamaan matkustajan. Vakioreitiltä tehdään poikkeamia tietyllä alueella matkustajan pyynnöstä. Yksilöllisempää palvelua tarvitsevat voivat soittaa kuljettajalle. Numero autoon löytyy aikataulun yläreunasta.

Säännöllinen reitti, jolta tehdään tarvittavat poikkeamat, on riittävän väljästi aikataulutettu. Asiakkaan on helppo suunnitella oma päivän ohjelmansa aikataulun mukaan.

Palveluliikenteellä on pyritty vastaamaan kuntalaisten itsenäisen asioiden hoitamisen tarpeeseen. Palveluliikenteen tavoitteena on kotona asumisen tukeminen ja asiointimatkojen helpottaminen.

Käyttäjien kokemukset huomioitiin

–  Teimme tarkkaa työtä palveluliikennettä uudistettaessa, kertoo logistiikkasuunnittelija Esa Mutanen kaupungin hankintakeskuksesta.
Keskustelimme ihmisten kanssa ja keräsimme haastatteluilla 300 mielipidettä käyttäjiltä ja kuljettajilta. Reitit, aikataulut ja autojen tekniset vaatimukset ovat näiden kokemusten tulosta.
–  Tiedämme tarkasti kuinka paljon kaupungin alueilla asuu palveluliikenteen mahdollisia asiakkaita ja tilastotietoja hyödynsimme suunnittelussa, Esa Mutanen jatkaa.
Lisäksi suunnitteluun osallistui työryhmä, jossa oli palvelujen järjestämistä ja palveluntarpeita hyvin tuntevia henkilöitä mukana.

Kertalipun voi ostaa autosta

Matkustaja voi ostaa kertalipun autosta. Matka maksaa käyttäjälle matkan pituutta vastaavan alimman kertalipun hinnan.

Sarjalippuja voi ostaa matkakeskuksesta, ja ne ovat nimenomaan matkahuollon sarjalippuja. Lippuina eivät kelpaa Jyväskylän Liikenne Oy:n matkaliput.

Kaupunki maksaa palvelun tuottamisesta, mutta osa maksuista katetaan valtion tuella.
Sotiemme veteraanit saavat kulkea ilmaiseksi palvelulinjoissa.

Palveluliikennettä tarvitsee yhä useampi

Jyväskylän kaupungissa on ollut palveluliikennettä jo vuosia. Käyttäjämäärä on viime vuosina kasvanut voimakkaasti.

Palveluliikennematkoja tehtiin vuonna 2000 noin 27 000 ja vuonna 2001 noin 36 000 – eli 150 jokaista arkipäivää kohti. Väestön ikääntyessä palveluliikenteen tarve kasvaa lähivuosina edelleen jyrkästi.

Palveluliikenne on tullut normaalin joukkoliikenteen ja taksin välimaastoon uutena joukkoliikennemuotona ja se on todettu toimivaksi palveluksi.
Myös hyvän palvelun maine ja tunnettuus lisää palveluliikenteen käyttöä.

Kuva2: Kyytiveikon kuljettajina toimivat Veli Pekka Vihinen (vas), Tauno Hakola,
Arto Rinnesalo, Hemmo Paananen ja Jyrki Koivisto.


Hilkka Miettinen

Tämä juttu on julkaistu Jyväskylä-tiedotuslehdessä 5.11.2003.