Jyväskylä-lehti

Opettajat vietiin kaatopaikalle

Kuva: Rehtori Tuulikki Pulkkinen ja luokanopettaja Jouni Salminen huomasivat,
ettei jätteiden käsittely ole epämiellyttävä asia. Ilkka Pietarinen.

Kun linja-autollinen opettajia on matkalla kaatopaikalle, se herättää matkaajien joukossa hilpeitä kommentteja.
–  Tähänkö on taloudellinen tilanne johtanut?
–  Mennäänkö suoraan ongelmajätteiden käsittelyyn?

Vaikka tunnelma on hilpeän huvittunut, on Huhtasuon koulun opettajakunta liikkeellä pohjimmiltaan ihan vakavissaan.
–  Haluamme syventää koulumme ympäristökasvatusta, kertoo luokanopettaja Katri Pulkkinen, joka toimii myös koko opetustoimen ympäristöyhdysopettajana.
–  Tutustumalla jätteiden käsittelyyn saamme käytännön tietoa ympäristökasvatusta varten.

Mustankorkean jätteidenkäsittelykeskuksen toimintaan tutustutaan kiertämällä linja-autolla laajaa aluetta. Tiedottaja Karoliina Krook kertoo samalla asiantuntevasti, mitä ympärillä tapahtuu, mitä tehdään esimerkiksi puujätteille, öljyllä pilaantuneille maille, betonille ja tiilelle tai kuivajätteelle, joka ei kelpaa hyötykäyttöön.

Alue ei vastaa niitä mielikuvia, joita monella oli etukäteen.
–  Olin varautunut hajuun ja äklötykseen, mutta jätteiden käsittely täällä näyttääkin hyvin selkeältä ja kehittyneeltä, tunnustaa erityisopettaja Anna Petrilä.
–  Haluan tuoda oppilaanikin tänne, jotta he jo pienenä oppivat, ettei sen vanhan jääkaapin paikka ole metsässä vaan täällä, hän jatkaa.

Myös rehtori Tuulikki Pulkkinen on käynnin jälkeen sitä mieltä, että seuraavaksi on oppilaiden vuoro ”joutua kaatopaikalle”. Itse näkemällä ja kokemalla asiat ymmärtää ja oppii helpommin.

Ympäristöasiat kuuluvat myös lapsille

Huhtasuon koulussa oppilaat ovat jo totutelleet lajitteluun ja kestävään kehitykseen. Luokissa lajitellaan paperit ja sekajätteet ja ruokalan edessä on astia luokasta tuleville biojätteille. Paperisten käsipyyhkeiden sijasta käytetään rullalta tulevaa kangaspyyhettä. Monen sadan oppilaan koulussa pienillä asioilla on suuret seuraukset, paitsi ympäristön myös kasvatuksen kannalta.

–╩Koulumme liittyi tänä syksynä Vihreä lippu-hankkeeseen, jossa koulut ja päiväkodit pyrkivät tekemään kansainväliset kriteerit täyttävää ympäristökasvatustyötä, kertoo Katri Pulkkinen.
–╩Nyt alamme kehittää omia arkikäytäntöjämme systemaattisemmin.

Myös Huhtasuon oppilaat otetaan mukaan ympäristöasioita koskevaan päätöksentekoon. Kukapa tietää, kuinka luovia ideoita lapsilla kaatopaikkareissullakin syntyy.

Merja Larkkonen

Tämä juttu on julkaistu Jyväskylä-tiedotuslehdessä 5.11.2003.