Jyväskylä-lehti

Kauppahallin aika tulee vielä

Kuva: Suoramyyntikauppias Pirjo Kolari ja toimialapäällikkö Risto Kinnunen kehittävät Kauppahallin toimintaa. Esimerkiksi yhteismarkkinointiin kannattaisi panostaa lähiaikoina, jotta hallin tarjonta tulisi kaupunkilaisten ja matkailijoiden tietoon nykyistä paremmin. Kuva Ilkka Pietarinen.

Toimialajohtaja Risto Kinnunen Jykesistä uskoo kaupunkikeskustan kehitykseen

Nelisen vuotta sitten remontoitu ja useita uusia yrittäjiä tiloihinsa saanut Kauppahalli on kärsinyt asiakaspulasta tämän talven aikana. Palvelusektorin toimialajohtaja Risto Kinnunen Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy:stä uskoo kuitenkin, että kyseessä on ohimenevä ilmiö.
- Vilkkaan joulun jälkeen on aina ollut Kauppahallissa hiljaisempaa kunnes kesä tuo väen taas torille ja myös halliin tulee enemmän ihmisiä, hän sanoo.

Jykes on osallistunut Kauppahallin yrittäjien liiketoiminnan kehittämiseen, yrittäjähakuihin sekä viimesyksyiseen markkinoinnin vahvistamiseen.
- Yhdessä asiassa ainakin onnistuttiin, nimittäin suoramyynnin pelastamisessa. Lähiruoan suoramyyjät olivat jo kokonaan katoamassa kaupunkilaisten ulottuvilta, mutta Kauppahallista heitäkin nyt löytyy, Kinnunen sanoo.

Hän toivoo, että hallin yrittäjät löytäisivät vahvemman yhteishengen ja alkaisivat toimia enemmän yhdessä esimerkiksi lisäämällä yhteismarkkinointia.

Toristako keskustan toinen ydin

Kauppahallin sijainti ei pidemmällä tähtäyksellä olekaan välttämättä huono, vaikka Linja-autoaseman siirtyminen Matkakeskukseen vähentää tällä hetkellä ihmisvirtojen liikettä alueella.
- Miksei kaupungissa voisi olla useampia eläviä alueita, ei kai kaikki voi keskittyä yhteen kävelykatuun, Risto Kinnunen huomauttaa.

Linja-autoaseman purkamisen jälkeen torin ympärille nousee asuinrakennuksia, joiden tulevat asukkaat voivat hyvinkin nauttia oman pihapiirin ihmisläheisestä kaupankäyntitavasta ja torin elävyydestä mieluummin kuin automarketeista kaupungin laidoilla.

Pienyrityksiä nousee ja katoaa

Jykes on mukana Jyväskylän Elävä kaupunkikeskusta-hankkeessa, jonka tarkoituksena on parantaa keskustan vetovoimaa.

- Keskustan alueella perustetaan kyllä runsaasti uusia palvelualan yrityksiä, mutta niiden elinaika jää liian usein vain muutaman vuoden mittaiseksi. Yritysten määrä ei tästä syystä ole päässyt nousemaan. Huolestuttavan kehityksen syy saattaa olla hyvin pienikin asia ja niitä nyt yritämme yhdessä Uusyrityskeskuksen kanssa käynnistämällämme hankkeella selvittää, toimialajohtaja Risto Kinnunen kertoo.

Hankkeen työntekijät vierailevat 2-3 vuotta keskustassa toimineissa yrityksissä kartoittamassa niiden menestymistä ja mahdollisia tuki- ja neuvontapalvelujen tarvetta.
Jykesin tiloissa toimii myös Jyväskylän yrittäjät r:n toimistohenkilö, joka pitää yhteyksiä yhdistyksen jäsenyhdistyksiin.

Arja Liinamaa

Tämä juttu on julkaistu Jyväskylä-tiedotuslehdessä 12.3.2003.