etusivu
teokset
taiteilijat
linkit
Julkiset taideteokset Jyväskylässä

Torikuninkaan esikuvana on Jyväskylässä elänyt Otto Toivanen. Veistoksen on rahoittanut 60 jyväskyläläistä yritystä, joiden nimet on kaiverrettu teoksen jalustaan. Teos on yksi Suomen korkeimmista veistoksista, Jyväskylän maamerkki ja vapaan ihmisen ylistys. Patsashankkeen ideoinut ja käynnistänyt Jyväskylä Seura halusi tällä hankkeella synnyttää keskustelua monumenttitaiteesta: ”Julkiset patsaat ovat yleensä juhlavia ja aatteellisesti tabuja. Niihin sisältyy suurta paatosta. Usein käy kuitenkin niin, että mitä enemmän paatosta patsaassa on, sitä vähemmän niillä on taiteellista sanottavaa.” (Keskisuomalainen 22.9.1989) Torikuninkaalla haluttiin kääntää asiat päälaelleen.

Yhdestä kivestä veistetty yli nelimetrinen Torikuningas kohoaa taivaalle kansan yläpuolelle obeliskimaiselle jalustalle kohotettuna. Legendaariselle Otto Toivaselle omistettu epätavallinen muistomerkki on veijarimainen muunnelma perinteisestä yhdelle henkilölle omistetusta teoksesta. Se on henkilöhahmo, joka muistuttaa ketun ja ihmisen risteytystä, siis veijaria. Kettu on Hirvimäen alter ego, jonka hän on kuvannut niin maalauksissa kuin veistoksissaankin. Hirvimäki kuvaa veijariveistosta: ”Torikunkku on itsenäisen ja vapaan ihmisen symboli, Jyväskylän Don Quijote. Paljon siinä on omaa kuvaa. Se on vapaan ja riippumattoman ihmisen toive, sellaisen joka kykenee päättämään itse elämästään; sellaisen jonka on kuitenkin samalla taisteltava tuulimyllyjä päin.” (Keskisuomalainen 28.11.1991) Alun perin taiteilija ei pitänyt ajatuksesta, että patsashanketta tukeneiden yritysten nimet kaiverrettaisiin jalustaan. Tekstien sijoittaminen pystysuuntaisesti teki niistä kuitenkin luontevan osan veistosta. Osaltaan ne muistuttavat myös kulutuksen aikakaudesta ja ehkäpä myös siitä, että yrityksetkin voivat sijoittaa taiteeseen.

Taidemaalarina aloittanut Veikko Hirvimäki (s. 1941) on sittemmin siirtynyt kuvanveistoon. Omaleimaisesti erilaisia materiaaleja yhdistävälle veistäjälle kivi on kuitenkin niistä tärkein. Informalismin inspiroimalle Hirvimäelle teosten lähtökohtana on luonto, sen kiertokulku ja vuodenaikojen vaihtelu. Veikko Hirvimäki tunnetaan paitsi pienoisveistoksistaan myös lukuisten julkisten veistosten tekijänä. Tunnetuin Veikko Hirvimäen julkinen veistos on Helsinkiin 1985 valmistunut kirjailija Mika Waltarin muistomerkki Kuningasajatus.

Otto Toivasen tarina:

Jyväskylässä koulua käynyt Otto Toivanen päätyi merimieheksi Ensimmäisen maailmansodan alkuvuosina. Laiva haaksirikkoutui Tyynellämerellä Tonga-saarten alueella. Vain Otto ja eräs hänen meritovereistaan selvisivät elävänä yhdelle saarelle. Saaren kuningatar piti haaksirikkoisia ”jumalan lahjana” ja Oton kohtalona oli joutua pakkonaitetuksi kuningattaren kanssa. Hänestä tuli kuningas. Myöhemmin Otto karkasi purjelaivan kyydissä ja päätyi taas merimieheksi, kunnes hän asettui asumaan Yhdysvaltoihin. Otto Toivanen oli mm. Alvar Aallon koulutoveri. Kun Aaltoa satuttiin kehumaan, hänen tiedetään sanoneen Otosta: ”Älkää pitäkö minua minään suurmiehenä – Toivasen Otto oli sentään kuningas ja sen lisäksi vielä jumala.”

Lähteet:

Artopolis: Taidetta Jyväskylän katukuvassa. CD-ROM. (Saatavissa Jyväskylän taidemuseon arkistosta)

Keskisuomalainen 22.9.1989.

Keskisuomalainen 28.11.1991.

 

Torikuningas

Torikuningas

Tekijä: Veikko Hirvimäki
Omistaja: Jyväskylän kaupunki
Valmistumisvuosi: 1989
Materiaali: punainen graniitti ja Jyväskylän dioriitti,
korkeus 11 m
Sijainti: Kauppatori, Yliopistonkadun ja Väinönkadun kulma

  Sisältö: Elina Purhonen, Veli-Matti Rautiainen. Valokuva: Marko Lumikangas, LumiDigital. Ulkoasu: Panu Kivi & Henri Kovanen