Pauli Koskisen Kauppias ja apulainen kuvaa aiemmin vallinnutta kauppias-oppipoika -suhdetta. Elintason nousu kasvatti palvelualojen ammattilaisten kysyntää voimakkaasti, ja kauppaoppilaitoksen perustamisen (Jyväskylän kauppaoppilaitos vuonna 1948) myötä mestari-oppipoika -suhde siirtyi vähitellen historiaan. Paljastuspuheessaan 19.5.1961 Kauppalaisseuran säätiön hallituksen puheenjohtaja E.V. Lampila totesi Jyväskylän monien muiden kaupunkien tapaan syntyneen ja kasvaneen kaupan mukana. Patsaan avulla hän kertoi säätiön haluavan kunnioittaa edesmennyttä kauppiaskuntaa, sekä kannustaa nuoria jatkamaan kaupan alalla.
Teoksessa on kuvattu kaksi vakavailmeistä, jalat lujasti maassa seisovaa ihmistä: kauppias vanhempana ja kokeneempana valistaa puntaria pitelevää oppipoikaansa kauppiasammatin salaisuuksiin. Teoksessa on Koskisen veistotaiteelle tyypillistä pienimuotoista monumentaalisuutta. Kauppiasmuistomerkki voidaankin nähdä keskisuomalaisena vastineena Wäinö Aaltosen muotoilemille Tammerkosken sillan patsaille: se kertoo uskosta omiin kykyihin, opetuksen voimaan sekä oman alueen talouden ja kaupan tulevaisuuteen.
Kuvanveistäjä Pauli Koskinen (s. 1921) tunnetaan lähinnä realismia edustavista veistoksistaan, joissa on usein vertauskuvallinen sisältö. Hänen tuotantonsa koostuu pääasiassa sankarimuistomerkeistä, hautakivistä, muotokuvista ja mitaleista. Koskinen on toteuttanut useita julkisia teoksia erityisesti Keski-Suomeen ja Kymenlaaksoon. Koskisen materiaalit ovat pronssi, puu ja kivi.
Lähteet:
Artopolis: Taidetta Jyväskylän katukuvassa. CD-ROM. (Saatavissa Jyväskylän taidemuseon arkistosta)
Simo Kotilainen: Jyväskylän julkiset veistokset. Taiteentutkimuksen proseminaari. Jyväskylän yliopisto 5.12.1978. (Saatavissa Jyväskylän kaupunginkirjastosta)
Jyväskylän sanomat 20.5.1961.