Taiteilijat









Väinö Hämäläinen (1876–1940)

Taidemaalari, taidegraafikko
Teos

Helsingissä, Pariisissa ja Roomassa opiskelleen Väinö Hämäläisen taidetta on yleensä luonnehdittu perisuomalaisen rehelliseksi ja harrastunnelmaiseksi luonnonlyriikaksi, joka ei pyri herättämään huomiota ulkokohtaisilla tehokeinoilla. Häntä on luonnehdittu myös hieman myöhäsyntyiseksi karelianistiksi, mutta hän ei ottanut vaikutteita vuosisadan vaihteen symbolismista, vaan pysyttäytyi paljolti perinteisessä realistisessa ilmaisussa. Hänen taiteilijan luonteelleen oli ominaista uutteruus ja eräänlainen nöyryys taidemaalarin ammattia kohtaan.

Väinö Hämäläinen syntyi Helsingissä heinäkuussa 1876. Hänen vanhempansa olivat Emma (o.s. Kekoni) ja Lars Hämäläinen.

 Perheen isä toimi Helsingin Vanhan kirkon urkurina ja urkujen soiton opettajana. Häneltä Väinö peri rakkauden musiikkiin. Hän oli jo suuntautumassa musiikin pariin ja ehti käydä pari vuotta orkesterikouluakin, kunnes tuhkarokon jälkitautina menetti osittain kuulonsa. Siitä huolimatta hän jatkoi viulun soittoa ja sävelsi jonkin verran omia teoksia, joita esitettiin toisinaan hänen näyttelyidensä avajaisissa.

Perheen isä kuoli vuonna 1888 ja kolme vuotta myöhemmin Emma solmi uuden avioliiton taiteilija Albert Gebhardin kanssa. Tämä oli vain seitsemän vuotta Väinöä vanhempi. Paljolti juuri isäpuolensa innostamana Väinö aloitti 1898 taideopinnot Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa – saaden opettajakseen juuri Gebhardin.

Hämäläisen taidetta oli esillä näyttelyssä ensimmäistä kertaa jo seuraavana syksynä 1899 Suomen Taideyhdistyksen vuosinäyttelyssä, jossa Albert Edelfelt kiinnitti huomiota nuoren taiteilijan teoksiin. Kun Hämäläinen seuraavan vuoden alussa matkusti yhdessä toverinsa Gabriel Engbergin kanssa Pariisiin jatkamaan opintojaan, Edelfeltin suosittelukirjeet auttoivat heitä pääsemään Académie Carrièren oppilaiksi. Myöhemmin Hämäläinen opiskeli myös Académie Colarossissa. Hän asui Engbergin kanssa samassa rakennuksessa kuin Emil Halonen, Hilda Flodin ja Ester Helenius, joten he muodostivat eräänlaisen pienen suomalaisen taiteilijakolonian Pariisissa.

Hämäläinen teki myös kolme Italian-opintomatkaa, joista ensimmäiselle hän lähti 1901 suoraan Pariisista. Seuraavan kerran hän kävi Italiassa valtion matkarahan turvin 1902, jolloin hän opiskeli Regio Instituto di Belle Arti di Romassa parin kuukauden ajan. Kolmannelle matkalle hän lähti 1904 yhdessä vaimonsa Helmi Hämäläisen (o.s. Mäkinen) kanssa. Pariskunnan esikoinen Lauri syntyi seuraavana vuonna, Outi ja Olli hieman myöhemmin. Laurista tuli isänsä tavoin taidemaalari ja taidegraafikko, Olli taas toteutti isänsä haaveen urasta musiikin parissa orkesterinjohtajana.

Hämäläisen graafinen tuotanto käsittää suunnilleen 60 - 70 teosta. Hänen taiteellinen työnsä painottuu 1910- ja 1920-luvuille. Seuraavalla vuosikymmenellä hän teki vielä muutaman perinteisen realistiseen tyyliin kuvatun maiseman, esimerkiksi pehmeäpohjana toteutetun Torppa-aiheen (1931). Se oli tiettävästi ainoana hänen myöhemmin valmistuneena grafiikan lehtenään mukana Helsingin Taidehallin yhteispohjoismaisessa grafiikan näyttelyssä 1931 sekä seuraavina vuosina Oslossa ja Koshicessa.

Suomen taidegraafikot ry:n kokoelmassa häneltä on neljä teosta: mainitun Torpan lisäksi Hirvenhiihtäjä (1920) sekä Neulova nainen ja Pirunvuori, joitten valmistumisajankohdasta ei ole varmuutta. Kaikki kokoelmassa olevat teokset ovat Torpan tavoin pehmeäpohjana toteutettuja.

Väinö Hämäläisen grafiikalle on ominaista maalauksellinen ja eloisa piirrostyyli. Ääriviivoja ei yleensä korosteta, vaan ne muodostuvat useista ohuista ja poimuilevista piirroista, jotka paikoitellen sulautuvat varjostusviivastoihin. Myös akvatintoissa on tavoiteltu maalauksellista vaikutelmaa.

Hämäläinen suosi grafiikassaan paljolti samanlaista aihepiiriä kuin maalauksissaankin: hän kuvasi usein maaseutumiljöötä sekä järvimaisemia ja metsiköitä kuusineen ja mäntyineen, mutta toisaalta hän teki myös muotokuvia ja henkilötutkielmia perheenjäsenistään. Monet hänen luonnonmaisemistaan esittävät talvisia näkymiä. Muutamat kaupunkiaiheet ovat pääasiallisesti puisto-, tori- ja satamakuvia. Yksi Hämäläisen tunnetuimpia grafiikan lehtiä, Lemminkäinen ja Hiiden hirvi (noin 1920), on toisinto hänen aikaisemmasta maalauksestaan, kuten eräät muutkin hänen syväpainotöistään.

Taiteilijan tekemistä kuvitustöistä huomattavimpia ovat hänen piirroksensa Otavaan, Pääskyseen ja Merimieslähetysseuran lehteen. Lisäksi hän teki Arvid Lydeckenin kanssa lasten kuvakirjan Ihmeellinen kalaretki, johon liittyi myös neljä hänen säveltämäänsä laulua.




Lähteet:

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Anttonen, Erkki
Väinö Hämäläinen. Artikkeli julkaistu 2004, päivitetty 2009.
www.kansallisbiografia.fi

Kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija.asp?id=417









Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi