Simo Hannula (1932–)
Taidegraafikko, kuvataiteilija, taidemaalari
Teos 1
Teos 2
”Mielikuvituksensa
sokkeloista, ympäröivistä luonnontapahtumista, kaikesta siitä mitä
näkee ja kuulee ympärillään hän etsii aiheelleen nimeä - - - hän etsii
idealle ja nimelle yhteistä hahmoa summittaisena lyijykynä- tai
tussipiirroksena. Kun idea on kypsynyt, alkaa työn perushahmottaminen.
Tämä merkitsee Hannulalle tärkeätä harkitsevaa vaihetta, sillä teoksen
rakenteen on oltava luja ja hallittu. Vasta lopullisen työn kuluessa
alkaa perusrakenteen ympärille kertyä pienten hahmojen ja
yksityiskohtien runsautta. Työn kuluessa taiteilija suorastaan tekee
löytöretkiä pienten yksityiskohtien maailmaan. Yhteen kuvaan sisältyy
vaikka kuinka monta pientä kuvaa.”
Taidokkaista
ja herkistä viivasyövytyksistään tunnettu Simo Hannula nousi
taideyleisön tietoisuuteen 1960-luvun alussa. Siitä saakka hän
osallistui lukuisiin näyttelyihin sekä koti- että ulkomailla ja hänen
teoksiaan on hankittu useiden museoiden kokoelmiin. Pro Finlandialla
hänet palkittiin vuonna 1969 ja vuodesta 1993 saakka hän on nauttinut
valtion taiteilijaeläkettä.
Simo Pertti Hannula syntyi
maaliskuussa 1932 Konginkankaalla. Hänen vanhempansa Iivari ja Irene
saivat elantonsa maanviljelyksestä. Perheessä oli neljä poikaa, kuopus
Simon syntyessä perheen isän oli viidenkymmenen. Jo kansakoulussa Simo
kunnostautui piirustuksessa; muutoin keskinkertaisessa todistuksessa
komeili piirustuksen kohdalla täysi kymppi ja päästötodistukseenkin
kirjattiin erikoismaininta: ”S.H. on osoittanut suurta taitoa
piirustuksessa ja on käsitellyt tehtäviä aivan erikoisella
lahjakkuudella.”
Kaukana
eteläisen Suomen taideopetuksen keskuksista Simo aloitti taideopintonsa
ABC-piirustuskoulun kirjekurssilla neljäntoista vanhana. Kurssin
alaikäraja ylittyi niukin naukin. Pojista vanhin oli jo talon isäntänä,
eikä aina katsonut suopein silmin pikkuveljen livistämistä talon töistä
omille teilleen vesivärit ja paperipinkka kourassa. ”Eipä silti”,
taiteilija on myöhemmin muistellut, ”hevosen kanssa pellolla
rehkiessäni olivat ajatukset myös kaikessa muussa missä piti. Tiirailin
ympäristöäni ja ajattelin, että tuosta, tuosta, saisi kivan kuvan.
Lisäksi piti alituiseen vahdata, josko jo viilettäisi keltainen
postiauto metsän laitaa, toisi opettajan korjaamat ja kommentoimat
työnäytteet takaisin.” Vuonna 1950 Simo Hannula aloitti vuoden
kestäneet opinnot Turun Taideyhdistyksen piirustuskoulussa ja sen
jälkeen hän opiskeli neljän vuoden ajan Suomen Taideakatemian koulussa
Sam Vannin ja Erkki Koposen johdolla.
Hannula
solmi avioliiton oman kylän tytön, sairaanhoitaja Eeva Vilkin kanssa.
Pariskunnalle syntyi kaksi lasta: Eeva-Maria (1957) ja Simo-Pekka
(1961). Lomia vietettiin usein synnyinseuduilla Konginkankaalla, mutta
syksyllä töiden alkaessa kutsui Helsinki. Kerrostalohuoneistoon oli
kyhätty soppi grafiikantekoa varten; työpöytätaso ja pyörillä kulkeva
apupöytä auttoivat alkuun, mutta ”vielä minulta puuttui
metalligraafikon välttämätön työkalu: prässi.”, taiteilija tuumi.
Olohuone näytti pian verstaalta ja pariskunta päätti vaihtaa
mahdollisimman pian asunnon käytännöllisempään. Jonkin ajan kuluttua he
pääsivätkin muuttamaan tilavampaan asuntoon, jossa oli aiemmin asunut
ja työskennellyt kuvanveistäjä Gunnar Elfren. Asuinkäyttöön jäävät
tilat olivat sangen pienet, mutta ateljee oli avara.
Vuoden
1961 näyttely Strindbergin taidesalongissa merkitsi Hannulalle suurta
läpimurtoa. Avajaisissa oli runsaasti yleisöä ja Ateneumin taidemuseo
varasi useita teoksia kokoelmiinsa. E.J. Vehmas kirjoitti Uudessa
Suomessa taiteilijan toimineen graafikkona jo vuosia, mutta uusia
lehtiä oli syntynyt vain harvakseltaan. ”Nyt hän on siirtynyt
surrealismiin ja omaksunut samalla nykyhetken uuden ilmaisutyylin,
mistä on seurannut luovien voimien kypsyminen ja rikastuminen.”
Näyttelyn koko aineisto, 46 grafiikan lehteä oli kuluneen vuoden satoa
ja laadultaan tasaista. ”Rinnan mielikuvituksen ja tunteen vapautumisen
kanssa on tapahtunut keinojen hioutuminen ja hienontuminen.
Yhdistämällä monin tavoin etsaukseen akvatintaa ja pehmeäpohjaa on
taiteilija saavuttanut rikkaita sävy- ja valovaikutuksia.”
Seuraavana
vuonna hän sai jo kokovuotista apurahaa ja menestys jatkui: lehdissä
annettiin kiittäviä arvioita näyttelyistä ja vuonna 1964 Hannula
valittiin Suomen edustajaksi Venetsian biennaaliin yhdessä Ina
Collianderin, Pentti Kaskipuron ja Laila Pullisen kanssa. ”Päinvastoin
kuin useimmat nykyhetken taiteilijat, jotka pyrkivät pelkistämään ja
abstrahoimaan, näyttää Hannula personifioineen kaiken luonnon
ympärillään”, Seppo Niinivaara kirjoitti Taide-lehdessä biennaalin
jälkeen, ”Hannulan teosten fantasiamaiset kuhisevatkin kaikenlaista
pientä elämää. Maan pinta on täynnä vähäisiä graafisia koukeroita ja
kiemuroita, jotka katsojan mielikuvituksessa saavat fantastisten
elollisten olentojen piirteitä”
Vuosikymmenen
puolivälissä perhe muutti isompaan omakotitaloon ja taiteilijan uudessa
ateljeessa syntyi ensimmäisenä teoksena Suisto, joka palkittiin
ensimmäisellä palkinnolla Suomen Taidegraafikkojen kilpailussa.
Hannula
2008, 91. Taiteilija oli löytänyt oman tyylinsä ja oman linjansa.
Abstraktia taidetta hän ei ymmärtänyt. ”Se on niin selkeätä, että
taiteilija voi kätkeytyä sen taakse. Ei tarvitse panna itseään peliin”
hän pohti, ”Se on helppoa, siistiä ja sovinnaista. Kuvissa pitää olla
elämää ja luontoa.”
Taiteilija
on myöhemmin muistellut tasapainoilleensa koko 1960- ja 70-luvun
taiteellisen uransa ja epävakaan perhe-elämän välillä. Vaimon
sairastuminen skitsofreniaan johti lopulta vuosien taistelun jälkeen
avioliiton kariutumiseen. Hannula solmi uuden liiton kirjastonhoitaja
Kristiina Sieversin kanssa 1980-luvun alussa ja muutti pienelle tilalle
Sammattiin.
Myöhemmässä
vaiheessa taiteilijan teoksiin ilmestyi kannanottoja yhteiskunnallisia
epäkohtia vastaan, pikkuhiljaa myös ihmishahmoja ja erilaisia esineitä.
Teoksiin on ikuistettu lapsuuskodin pihapiiriä, kasvihuoneiden
kaktusperheitä, saaristolaisväkeä valoisan elämänmyönteisesti ja
humoristisesti. Uran alkuaikojen, unesta ja mielikuvamaailmasta
kummunneet kuvat saivat hiljalleen väistyä maanläheisempien töiden
tieltä.
Taidegraafikon
uransa ohella Simo Hannula on toiminut grafiikan opettajana erilaisilla
kursseilla. Hän teki myös lukuisia opintomatkoja ulkomaille, muiden
muassa Ruotsiin ja Norjaan 1954, Bulgariaan 1987 ja 1989, Pariisiin
1992, Roomaan 1995 ja Lontooseen 1996. Kaiken aikaa hänen teoksiaan on
myös ollut esillä useissa näyttelyissä sekä koti- että ulkomailla ja
hänen teoksiaan on monien museoiden kokoelmissa sekä koti- että
ulkomailla. Suomen taidegraafikot ry:n kokoelmassa häneltä on 47
teosta, joista valtaosa on viivasyövytyksiä. Teoksista varhaisimmat
ovat Kaupunkikuva (1954) sekä Linnanmäen huvipuisto ja Ratapihaa
seuraavalta vuodelta. Uusimmat grafiikan lehdet ovat Karuselli ja
Huvipuisto (1975), Kaupunkikaiverrus (1966) ja Hetki hetkeltä (1978).
Suurin osa kokoelmassa olevista teoksista on Hannulan läpimurtokaudelta
1960-luvulta.
Lähteet:
Hannula Simo
(Toim. Heli Hulmi)
Syövytetyt viivat, elämäni
Helsinki 2008.
Hellsten, Sari
Ilkamoivat kuvat
H.S.3.5.1986.
Kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=306
Ukkola, Soili
Simo Hannulan kuvat kulkevat unen rajamailta ihmiseloon
Anna 11/1982.