Taiteilijat









Pentti Lumikangas (1926–2005)
Taidegraafikko, piirtäjä, professori
Teos

Pentti Lumikangas tunnetaan ensisijaisesti kuivaneulan ja akvatintan taitajana. Hänen grafiikkansa esittää useimmiten unenomaisia näkymiä tyhjistä ja hiljaisista rakennuksista ja rakennelmista, joiden ympärillä leijuu intensiivinen ajattomuuden tuntu. Pitkän uransa aikana hän kehitti omalaatuisen kuvamaailman, jossa rakennusten häkkimäiset rungot luovat tunnelman autioituneesta, mutta kuitenkin lämpimästä ja läheisestä maailmasta. Hänelle oli tärkeää, ettei taideteokseen sisältyvää lumousta – vaikeasti määriteltävää kiehtovaa tunnetilaa – selitetä liikaa. Silloin lumous olisi vaarassa haihtua.

Pentti Ilmari Lumikangas syntyi marraskuussa 1926 Kylmäkoskella. Hänen äitinsä oli Fanny (o.s. Malin) ja isänsä kirvesmies Lauri Lumikangas. Poika sai usein seurata isäänsä rakennustyömaille. Jo tuolloin häntä kiehtoivat puolivalmiit rakennusrungot, jotka jo kantoivat rakennetta mutta joiden lomitse aurinko paistoi. Samanlaisen häkkitunnelman hän koki vanhoissa ladoissa, joissa lautaseinien raoista tulviva valo muodosti oman viivasarjansa.

19-vuotiaana nuori taiteilijanalku muutti Helsinkiin ja aloitti taideopintonsa Taideteollisuuskeskuskoulussa mainospiirtäjien linjalla.

Opintojensa päätyttyä Lumikangas työskenteli kymmenisen vuotta Elannossa suunnitellen käyttögrafiikkaa, pakkauksia ja somistuksia. Noihin aikoihin siellä työskenteli myös Pentti Kaskipuro, josta tuli hänen työtoverinsa ja ystävänsä. Lumikangas hankki pienen prässin ja alkoi iltaisin tehdä grafiikan lehtiä, jotka jo enteilivät hänen myöhempää kehitystään. Aiheet löytyivät etupäässä ulkomaan matkoilta.

Kaksikko kannusti toisiaan eteenpäin grafiikan saralla. 1950-luvun puolivälissä Lumikangas ja Kaskipuro alkoivat herättää huomiota pääkaupungin näyttelyissä. Molemmat suosivat kuivaneulaa ja akvatintaa, mustavalkoista metalligrafiikkaa. Molempien tie myös kulki samantapaisia polkuja alkuvaiheiden todellisuuspohjaisuudesta kohti ajattomampaa ja myös surrealistisia vivahteita omaavaa ilmaisua.

Vuosikymmenen vaihteessa Lumikangas solmi avioliiton Tuula Sirénin kanssa ja perheeseen syntyi seuraavina vuosina kolme lasta: Maria (1962), Matti (1964) ja Lea (1967). 1960-luku merkitsi perheen perustamisen lisäksi Lumikankaalle myös klassisen näkemyksen selkiytymistä, varsinaista kypsymistä taiteilijana. Erik Kruskopf kirjoitti Taide-lehdessä 2/1966 Lumikankaan tarjoavan grafiikan lehdillään lähes unenomaista levollisuutta. ”Näennäinen rauha kätkee taakseen jännityksiä ja menneitä tapahtumia, joiden vaikutuksen tuntee, jos seisahtuu kuuntelemaan – kuten rannan kotilon huomaa mahduttavan sisälleen meren koko kohinan, kun vain painaa sen korvaansa vasten ja kuuntelee”.

Taiteilijan ensimmäinen yksityisnäyttely pidettiin Salon Strindbergillä 1969 ja se sisälsi töitä myös taiteilijan uran alkuvaiheilta. Toinen yksityisnäyttely Galerie Artekissa 1970 varmisti lopullisesti hänen asemansa maamme eturivin graafikkona.

Kaksi vuotta myöhemmin hän osallistui Venetsian biennaaliin ja vuonna 1977 hänet valittiin Vuoden taiteilijaksi. Sen jälkeen hänen töitään löytyi yhtä lailla Eremitaasista kuin Lontoon Victoria and Albert Museumista.

Luova työskentely oli Lumikankaalle aina pitkällinen prosessi, jonka aikana idea hiljalleen hahmottui, muuntui ja pelkistyi, irtosi luonnon todellisuudesta.

”Lähtökohta on aina realistinen”, taiteilija kertoi lehtihaastattelussa, ”Työ saa alkunsa pienistä luonnoksista. Ne voivat olla nopeita muistisommitelmia, väläyksiä.” Ja aina vedostusvaiheessa tulee jotakin ikään kuin lahjaksi, oman työn päälle…

”Sitä ikään kuin rakentaa kuvan. Ensin miettii aikansa, hahmottele, panee syrjään muutamaksi päiväksi, ottaa taas esiin. Loppu käy sitten aika nopeasti ja silloin oltava oma rauha. – Silloin se vasta syntyy, lopullinen tunnelma.”

Pitkän uransa aikana Lumikangas kehitti omaa kuvamaailmaansa poikkeuksellisen johdonmukaisesti. Hänen grafiikallaan oli kaksi kiinnekohtaa: italialaisessa maisemassa lepäävät antiikin muistomerkit ja toisaalta Helsingin kaupunginpuutarhan kasvihuone. Näiden kiintopisteiden väliin mahtuu suurin osa Lumikankaan tuotannosta, jossa hän erittäin herkällä viivankäytöllä toi esille rakennelmien muodostamat miljööt ja niiden tunnearvot.

Lumikankaan tuotanto ei varsinaisesti jakaudu erillisiin tyylivaiheisiin, vaan hänen alun perin omaksumiensa ilmaisukeinojen käyttö on vain kypsynyt ja kehittynyt. Lumikangas irrottaa aiheensa todellisuudesta ja siirtää sen uuteen, puhtaaseen ilmapiiriin. Pysähtynyt, mystinen hiljaisuus täyttää hänen temppelinsä, torninsa ja maisemansa. Vain harvoin teoksissa esiintyy ihminen, pienenä sommittelun osana, korostamassa monumentaalisen arkkitehtuurin mittasuhteita.

Hän vertaa Lumikankaan ihmishahmoja Giovanni Battista Piranesin hahmoihin.  ”Nimen annan töilleni ihan viimeiseksi ja mahdollisimman lyhyen. Niin kuin Portaat tai Muuri tai Portti. Haluan, että siinä jää toiselle vapaus tulkita työ omien ajatustensa ja mielikuviensa, muistojensa ja elämystensä mukaan.”


Lähteet:

Kruskopf, Erik
Pentti Lumikangas. Artikkeli julkaistu 2005.
www.kansallisbiografia.fi

R.L.
Pentti Lumikangas, vuoden taiteilija.
Länsiväylä 25.8.1977.

Routio, A.I:
Matka Lumikankaan grafiikkaan. Oudosti kiehtova ajatus: maailma ihmisten jälkeen
H.S. 28.8.1977.

Tanttu, Juha
Lumikangas avaa ovet.
H.S. 7.8.1977.

T.H.
”Kun tila ja aika hitsautuvat yhdeksi ulottuvuudeksi”.
Seurakuntasanomat 10.3.1982.

Vuorikoski, Timo
Pentti Lumikangas
Sara Hildénin taidemuseo 1991.
















Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi