Jalmari Ruokokoski (1886–1936)
Taidegraafikko, taidemaalari
Teos
”Jalmari Ruokokoski, armoitettu pelle, vitsinikkari, tempuntekijä, kyltymätön hummaaja,
tuhlaajapoika, toritaiteilija ja mestari samassa persoonassa, oli Suomen kuvataiteen ensimmäinen aito boheemi.”
”Ruokokosken
taide oli yhtä täynnä vastakohtia kuin hänen elämänsäkin. Siinä on
rinnan elämäniloa, taiteellista hehkua, kekseliäisyyttä ja maalaamisen
riemua, mutta myös virtuositeettien väärinkäyttöä – kosiskelevaa
kiiltoa, punahuulikoreutta, taiteilijanimen vaihtamista kaljapulloon.
Ruokokoski oli yhtä paljon uuden ajan airut kuin sen uhri.”
Joel
Jalmari Ruokokosken vanhempien sukujuuret olivat Pohjanmaalla ja
Savossa. Äiti Maria oli kotoisin Tuovilanlahden kylästä pohjoisesta
Savosta ja suutarina elantonsa ansainnut isä Joel Kalajoelta.
Käsityöläisten tapaan perhe kuitenkin kierteli useilla eri
paikkakunnilla töiden perässä. Jalmari syntyi perheen ollessa
Pietarissa. Hän ehti käydä kaksi luokkaa venäläistä koulua ennen kuin
perhe muutti Koivistolle ja sieltä Helsinkiin 1898.
Jalmari
aloitti taideopinnot heti kansakoulun jälkeen. Taideteollisuuskoulusta
hän siirtyi vuoden kuluttua Suomen Taideyhdistyksen piirustuskouluun.
Opinnot sujuivat mallikkaasti ja jo parin vuoden päästä Jalmari
palkittiin sadan kultamarkan stipendillä. Samana vuonna 1905 hän
debytoi taiteilijana osallistumalla Suomen Taiteilijain näyttelyyn.
Opiskeluaikana
Ruokokosken tärkeimpiä esikuvia olivat symbolisti Magnus Enckell sekä
Edvard Munch, jolla oli näyttely Helsingissä vuonna 1909. Ruokokosken
teoksissa Munchin maalausten suurpiirteinen ja värikylläinen maailma
näkyivät varsinkin 1910-luvun alussa. Vuosisadan vaihteen suurista
taiteilijoista Henri de Toulouse-Lautrecin sirkus- ja varieteemaailma
oli Ruokokoskelle jo aiheiden puolesta läheinen; hän viihtyi sirkuksen
katsomossa ja esiintyi toisinaan itsekin improvisoiden sirkusklovnina.
Opiskeluaikoinaan Jalmari, tai Jali, kuten häntä kutsuttiin,
tunnettiinkin väsymättömänä hauskuuttajana. Opiskeluaikana
muotoutuneeseen toveripiiriin kuuluivat muiden muassa Tyko Sallinen,
Ville Mykkänen ja Heikki Tandefelt. Nuoret boheemitaiteilijat pitivät
kantapaikkanaan aluksi Fagerin kahvilaa Mikonkadulla, myöhemmin Brondan
vinttiä.
Vuonna 1906 Jalmari Ruokokoski oli saanut opiskelusta tarpeekseen.
Siitä alkoi hänen taiteilijanuransa, jota leimasivat ainainen uusien
virikkeiden etsintä ja levoton liikkuvuus. Pian hän lähtikin
Helsingistä suuntanaan äitinsä kotiseudut Tuovilanlahdessa. Siellä
Ruokokoski perehtyi maalauksen ohella myös grafiikan menetelmiin ja
käytti sittemmin ahkerasti viivasyövytystä, pehmeäpohjaa, kuivaneulaa
ja monotypiaa.
Valtaosa hänen grafiikastaan on
henkilöaiheita ja muotokuvia. Työväestöä kuvaaville teoksille (Kaksi
työläistä, Kotiinpaluu heinäniityiltä) on ominaista staattisen
komposition luoma jyhkeä vaikutelma. Oman ryhmänsä muodostavat
taiteilijan omakuvat ja alastontutkielmat, ja harvojen varhaisten
kaupunkiaiheiden joukkoon lukeutuva vauhdikas viivasyövytys Pont Neuf
(1910). Taiteellisesti korkeatasoisimmat grafiikan lehdet ovat
1910-luvulta. Ne rakentuivat vapautuneesti hahmoteltujen
valööripintojen varaan.
Ruokokoski
kärsi jatkuvasta rahanpulasta; taide yksin ei tuonut elantoa. Hän
hankki varoja tekemällä seinäkoristeluja, kylttejä ja muuta
käyttötaidetta. Hän valmisti muun muassa postikortteja, pilapiirroksia,
kuvallisia ilmoituksia Otavalle sekä mainosjulisteita Öflund &
Petterssonin kivipainolle ja myös maalasi jäljennöksiä tauluista
tilaajille. Hyvinkään Elokuvateatteri Areenassa on säilynyt Ruokokosken
yhdessä ystävänsä Ville Mykkäsen kanssa maalama seinämaalaus, jossa on
hilpeästi yhdistelty suomalaisia maisemia, antiikin aiheita ja
eläinkuntaa eri puolilta maailmaa.
Vuonna
1909 Jalmari tapasi tulevan vaimonsa, italialaisen sirkusperheen
tyttären Elvira Bonon. Viikon kuluttua tapaamisesta silmittömästi
ihastunut nuori taiteilija oli jo tehnyt tytön kanssa tuttavuutta,
puhellut ja tullut esitellyksi hänen äidilleen. Elvira oli taitava
trapetsitaiteilijatar ja esiintyi sirkuksessa myös tanssinumeroissa.
Pian pari kihlautui ja avioliitto solmittiin 1910. Ruokokoski
piti eksoottista ja ilmeikästä vaimoaan mieluisana maalausten mallina
ja Elvira innoitti lukuisia muitakin sirkusaiheisia teoksia.
1910-luvun
alkuvuosina Ruokokoski teki nuoren rouvansa kanssa kaksi matkaa
Pariisiin stipendien turvin. Vielä ennen matkaan lähtöä ”Ruokokoski
istui ateljeessa ja maalasi palavan kynttilän loisteessa rakastettunsa
muotokuvan. Hän esitti tämän kuvan kalpeat madonnankasvot säteilevine
katseineen ja hajallisine hiuksineen valtavan boakäärmeen syleilemänä.
Taulun hän nimitti ”Rakkaudeksi” - - - seuraavana päivänä tapahtui
lähtö Pariisiin, uuteen maailmaan.”
Ulkomaisilla
opintomatkoilla Ruokokoski tutustui impressionisteihin ja symbolistien
unenomaisiin tunnelmiin. Myös Henri Matissen taide teki häneen
vaikutuksen.
Vuonna 1913 Ruokokoski matkusti vielä Tanskan
Helsingöriin, suomalaistaiteilijoiden mesenaatin, räätälimestari
Rydengin perheen vieraaksi. Hän sai virkistäviä vaikutteita
tanskalaisesta modernismista ja löysi maalauksiinsa ”värin mehevyyden
ja ilmeikkyyden”. Viiden viikon aikana syntyi 59 teosta.
Matkan
jälkeen Ruokokoski avasi Ateneumissa suuren näyttelyn, jossa matkojen
tulokset merkitsivät taiteilijan lopullista läpimurtoa. Teokset saivat
lähes haltioituneen vastaanoton ja näyttely oli suuri myynti- ja
arvostelumenestys; jopa kirjailija Arvid Järnefelt näki töissä
”sisällistä näkemistä, sisällistä kuulemista, sisällistä tuntemista".
Ruokokosken
entinen köyhä boheemielämä muuttui hetkessä vauraaksi juhlahumuksi.
”Iso sininen avoin vuokra-auto numero 24 oli aina hänen käytettävissään
ja vei hänet seuroineen kapakasta kahvilaan, sirkuksesta teatteriin ja
aina välillä Ateneumiin kassasaalista kokemaan.” Nuori rouva ei ollut
järin innoissaan miehensä menemisistä. ” Oltuaan useita öitä poissa
kotoaan hän pyysi taiteilija Lönnbergiä mukaansa ateljeehen katsomaan
kuinka Elviran oli laita.”
Vuoden 1915 syksyllä
Ruokokoski oli vajonnut yhteen elämänsä lukuisista aallonpohjista;
City, Hult, Esplanadibiljardi ja Wieninkahvila vuorottelivat hänen
päiväohjelmassaan ja riidat Elviran kanssa johtivat pian liiton
kariutumiseen.
Taiteilijan
elämäntyyli oli noihin aikoihin varsin vallaton, eikä sitä rauhoittanut
edes muutto yksinäiseen erämaahan, Humala-ateljeehen 1916. Naapurissa
eleli Tyko Sallinen, omassa Krapula-nimisessä ateljeessaan. Ruokokoski
viihtyi Hyvinkäällä kuitenkin vain kaksi vuotta ja myi lopulta ateljeen
maksuvaikeuksienkin takia. Myrskyisä avioliitto oli jo särkynyt Elviran
kyllästyttyä miehensä jatkuvaan alkoholin käyttöön, mutta virallinen
ero otettiin vasta vuonna 1918. Samana vuonna Ruokokoski solmi jo uutta
avioliittoa Saima Forsströmin kanssa. Saima oli lähtenyt Ruokokosken
mukaan malliksi, mutta pian pariskunta sai viisi lasta. Yhteiselämä
jatkui kymmenen vuotta; taiteilija lähti sittemmin omille teilleen,
mutta piti kuitenkin loppuun asti perheestään huolta.
Ateljeet olivat
alunalkaen samoilla piirustuksilla rakennetut, mutta kun Ruokokoski myi
Humalan Anton Lindforssille, tämän vaimo arkkitehti Elsi Borg piirsi
taloon uuden päädyn. Myöhemmin Sallinen hankki ateljeen omistukseensa,
ja hänen jälkeensä molemmat ateljeet siirtyivät Terho Sakin
omistukseen.
Taiteilijan teokset menivät hyvin kaupaksi
sekä Helsingissä että sen ulkopuolella, mutta epäsäännöllinen
elämäntapa ja juomakaudet johtivat jatkuviin takaiskuihin. Vuonna 1914
Ruokokoski oli lähdössä Amerikkaan, mutta poliisi esti jo laivan
kannella seisovan matkamiehen reissun maksamattomien velkojen takia.
Huonosti kävi myös 1924 Helsinkiin avatun antiikkiliikkeen, joka
lopetettiin jo seuraavana vuonna. Hänen Kasarmikadulta Helsingistä
ostamansa huoneisto ulosmitattiin 1931.
Rahavaikeuksien edessä Ruokokoski alkoi tehtailla kukkamaalauksia ja
summittaisesti syövytettyjä grafiikan lehtiä, auringonlaskuja ja
ruoka-asetelmia.
Ruokokosken
viimeinen omakuva vuodelta 1935 on elämästä luopuneen miehen kuva. Se
näyttää kummitusmaisen hahmon, jonka piirteet näyttävät hajoavan
voimakkaassa valon vaihtelussa, ja sumeiden lasien takana katse on
tyhjä. Taiteilija oli jo vakavasti sairas. Ruokokoski piti samana
vuonna viimeiset näyttelynsä Helsingissä ja Savonlinnassa ja joutui
Helsingissä sairaalaan reistailevan maksan, sydämen ja kurkkusyövän
vuoksi. Hän kuoli seuraavan vuoden huhtikuun ensimmäisenä päivänä, vain
49-vuotiaana.
Lähteet:
Anttonen, Erkki
Taidegrafiikka 1895-1950
Kirjassa Suomen taide 5 (1990).
Bäcksbacka, L.
J. Ruokokoski. Ungdomsverk
Helsingfors 1943.
Humala & Krapula
http://www.humalajakrapula.net
Viitattu 15.1.2010.
Hämäläinen, Pirjo
Jalmari Ruokokoski.
Mestarit. Hyvinkään taidekeskus 7.10.-24.10.1982.
Kallio, Rakel
Suomen kansallisbiografia.
Artikkeli julkaistu 2006, tarkistettu 2008.
www.kansallisbiografia.fi
Kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=1226
Minä, Jalmari Ruokokoski
Hyvinkään taidemuseon näyttelyjulkaisu v. 1997
Sievinen, Irja
Sirkusprinsessan elämänilta
Jaana 2/1964.
Siltavuori, Eeva
Aikansa airut ja uhri
H.S. 15.10.1977.
Taiteilijaelämää
lehtileike
Nimimerkki X
Turun taidemuseo
http://www.turuntaidemuseo.fi/kokoelmat/ruokokoski/2161.shtml
Valkonen, Olli
Maalaustaide vuosisadan vaihteesta itsenäisyyden aikaan
Ars. Suomen taide 5 (1990).